Gå till innehåll

Karima Klasen, 1972, Tyskland

En tunnel är klädd med svart och vitrandiga målningar

Foto: Magnus Westerborn

En del av upproret mot modernismen i bildkonsten handlade om att omdefiniera villkoren för vad som kunde betraktas som måleri. Att måleri kunde vara mer än oljefärg på en canvas inom en tydlig tavelram motbevisades på flera sätt under det sena 80- och 90-talen av utställningar som hävdade det utvidgade måleriet. Bildligt och bokstavligt innebar det måleri som tog sig utanför traditionens kända tavelramar och dukens tvådimensionella yta till ett tredimensionellt statement. Har du bestämt dig för att se Karima Klasens verk Razzle Dazzle på årets OpenArt står du - som du är hel och hållen - just nu faktiskt i ett måleri.

Karima Klasen arbetar med rum och tid i sitt måleri och tar därvid faktiska platser i det urbana rummet i anspråk genom tillfälliga installationer med starka färger och iögonfallande mönster. Som här i detta svartvit-randiga innandöme som utsätter våra hjärnor för en uppfodrande läsning och orientering. Var är vi?

Just verket på Teaterplan har en tydlig rumslig tunnelkänsla. Konstnären utmanar gärna platsens spatiala kvaliteter och inbegriper arkitektoniska tillägg som avskiljer, avdelar eller förmerar platsens rymd liksom genom olika mönster. De kan bestå av självhäftande tejp, faktiskt måleri med färg eller andra material som förmedlar nya tillägg. Man kan säga att måleriet svämmar över eller intar platsen där konstnären väljer att osäkra det välkända och definierade med något som kanske svär helt emot det invanda eller förtydligar det.

I hennes verk är det starkt påträngande svartvita streckmönstret i grunden något som signalerar uppmärksamhet, särart, giftigt, fara. I krig har det använts som kamouflage för att förskjuta formen på objekt som exempelvis fartyg. Mönstret osäkrar perceptionen och hur hjärnan skall läsa av och förhålla sig till det.

Att ta sig genom Razzle Dazzle är att svettas en smula över en rumslighet som pockar på uppmärksamhet och blir en alldeles särskild plats som är helt olika utsidans värld. Lite yr i mössan blir man allt!

Text: Stefan Nilson

På Youtube kan du se en film om konstverket.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta OpenArt

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se