Gå till innehåll

Jean Luc Cornec, 1955, Frankrike

Tänk dig att du går in i gallerian Krämaren för att shoppa och möts av tre får som står på en vit uppbyggnad och kollar åt olika håll. Ena fåret kollar ut på en husfasad genom det stora glasfönstret medans en anna ligger ner. Fåren är gråfärgade och deras ull består av telefonsladdar samt alla huvuden är gråa analoga telefoner med snurrskivor. Slutet på deras ben består av telefonlurar från en analoga tefloner som blivit böjd nertill för att forma en klöv.
På ett betonggolv står tre får, två stycken betar från betonggolvet samt den tredje kollar upp. Fåren är gråfärgade och deras ull består av telefonsladdar samt alla huvuden är gråa analoga telefoner med snurrskivor. Slutet på deras ben består av telefonlurar från en analoga tefloner som blivit böjd nertill för att forma en klöv.

Min arbetsprocess består av en lekfull kombination av olika element, objekt, ord och bokstäver... En lek med begrepp och perception. Vid första anblick har de grå telefonerna - i dag tagna ur bruk – ingenting att göra med huvudet på ett får. Jag kan inte säga när och hur jag kom på liknelsen – den fungerar bara i kombinationen med telefonkablar som ull, hörlurar som fötter och individualistiska uttryck för de olika fåren. Även om jag från början var rädd för en alltför humoristisk infallsvinkel, fortsatte jag att utveckla idén och blev i slutet förvånad när nya möjligheter uppkom under den konstnärliga processen. Jag hade t.ex. aldrig tänkt på att ringsignalen av telefonerna påminner om lätet från ett får.

Idén var i början enbart estetisk – men öppen för olika ingångar, förhållningssätt eller möjliga tolkningar. Fåren är en slags arketyp, med olika betydelser i olika religioner, språk och kulturer. När fåret Dolly föddes 1996 laddades arbetet med en annan mening - på så sätt har arbetet således förändrats och omtolkats i olika tider. Det blev en kommentar om förhållandet mellan original och kopia. När jag insåg att filmen "Blade runner" baserades på romanen "Do Androids Dream of Electric Sheep?" av Philipp K. Dick, blev installationen ett sätt att materialisera den ekologiska frågeställningen. Med bakgrund av NSA skandalen (US National Security Agency) läggs tonvikten på kommunikation och samhörighet.

På Youtube kan du se en film om konstverket.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta OpenArt

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se