Zandra Harms, 1968, Tyskland
När du möts av Zandra Harms konstverk bygger du oundvikligen en personlig relation till det. De är bekanta, inte minst för den mänskliga figuren eller den människolika figuren i hjärtat av saker. Den första högtidliga föreslagna unikhet väcker också en motsatt känsla av att relationerna mellan karaktärerna, sakerna, figurerna och deras miljö störs, tvetydigt och konstigt, -det blir till och med lite skrämmande att tänka på.
Det kusliga, som möjligen kommer genom Freud och det välbekanta, den hemtrevliga känslan som en subliminal nästan hotfull situation. Den störande effekten är kanske inte odramatisk som i den likgiltighet med vilken karaktärerna i bilderna har accepterat en konstig situation som en oföränderlig normalitet.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter