Gå till innehåll
Sök
meny

Frågor och svar om årsredovisning och arvode

På den här sidan har vi sammanställt vanliga frågor och svar om årsredovisning och arvode.

När du behöver fördjupa dig i redovisningsarbetet finns redovisningshandboken. pdf, 1.3 MB.

Om du i ditt uppdrag som god man/förvaltare/förordnad förmyndare har ansvar för ekonomin ska du senast den sista februari varje år lämna en årsräkning. Detta regleras i 14 kap. 15 § föräldrabalken.

Är du förälder och ditt barn har tillgångar över 8 prisbasbelopp ska du också lämna en årsräkning senast den sista februari. Detta regleras i 13 kap. 14 § föräldrabalken.

Du hittar information om vad som behöver redovisas i redovisningshandboken. pdf, 1.3 MB.

Du kan redovisa digitalt via e-Wärna, då ska inga pappershandlingar lämnas in. Länk till e-Wärna hittar du här. Du loggar in och signerar med ditt Bank-id.

Om du kör fast med e-redovisningen finns möjligheten att e-posta din fråga inne från e-Wärna. Du kan även ringa Servicecenter på telefonnummer 019-21 10 00. ​Du når oss även på e-postadress: overformyndarkansliet@orebro.se.

På denna webbplats finns blanketter som kan användas om du väljer att redovisa på papper. Vid behov hjälper Örebro kommuns Servicecenter till att skicka hem blanketter.

När du lämnat in din årsredovisning, digitalt eller manuellt på papper, ankomstregistreras din redovisning.​

Om redovisningen saknar någon av de efterfrågade uppgifterna kommer vi att skicka en begäran om kompletterande uppgifter. Det kan även vara så att vi behöver förtydligande information från dig om din redovisningen eller ditt uppdrag.

När redovisningen är färdiggranskad beslutas om arvodets storlek för uppdraget som utförts.​

Kommunen betalar för närvarande ut alla arvoden (utom gällande avlidna huvudmän) och fakturerar därefter de huvudmän som ska betala.

​Samtliga som hanterar huvudmannens ekonomi eller förordnade förmyndare och föräldrar som är redovisningsskyldiga ska enligt föräldrabalken varje år lämna in en årsredovisning, även om uppdraget bara varat en kortare period under föregående år.

​Efter en påminnelse påbörjas process om vitesföreläggande.​

​Om du är förhindrad att lämna in en årsredovisning ska du skicka in en ansökan om att lämna in redovisningen vid senare tillfälle. Ansökan om förhinder skickas in senast sista februari. Överförmyndarkansliet kan besluta om anstånd vid särskilda skäl, men redovisningsskyldigheten kvarstår.

​Om det visar sig att det saknas nödvändiga uppgifter i den inlämnade årsredovisningen, kommer Överförmyndarkansliet skicka ett brev till dig där det framgår vad som saknas. När granskningen inte kan hanteras på grund av saknade underlag får det till följd att arvodesbeslutet senareläggs.

Det är angeläget att kompletteringen skickas in så fort som möjligt.​ Om du inte skickar in det som begärs kan din redovisning komma att granskas med anmärkning efter att vi begärt yttrande från dig.

Ditt arvode påvkerkas av uppdragets omfattning och komplexitet och beslutas efter att din inlämnade redovisning har granskats. Normalt sker utbetalning den 27:e varje månad.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta God man

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se