Här hittar du information om att vara god man eller förvaltare, uppdragets olika delar, tillfälliga uppdrag och att vara anhörig och god man eller förvaltare.
Den som får god man behåller sin rättshandlingsförmåga och begränsas inte på något sätt. Kan huvudmannen framföra sin vilja måste du som god man under uppdraget ha huvudmannens samtycke i de handlingar som utförs. Du utför på så sätt ditt uppdrag tillsammans med huvudmannen. I vissa fall kan det vara så att huvudmannen inte kan samtycka på grund av sitt hälsotillstånd. Den godemannen får då agera utifrån huvudmannens bästa.
Förvaltarskap är en tvångsåtgärd och får bara anordnas när ett godmanskap inte är en tillräcklig hjälp. För att ett förvaltarskap ska bli aktuellt måste det finnas en risk att huvudmannen utför skadliga rättshandlingar, exempelvis skuldsätter sig, slösar bort sina pengar eller blir utnyttjad ekonomiskt. Ett förvaltarskap innebär att huvudmannen förlorar sin rättshandlingsförmåga. Personen har inte rätt att ingå avtal eller ta ut pengar från sina bankkonton. Undantaget är intjänad lön eller gåva given med särskilda villkor om att den inte omfattas av förvaltarskapet.
En god man eller förvaltare kan hjälpa till inom ett, två eller tre olika områden. Dessa områden kallas bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person. På ditt registerutdrag står det vilka delar som ingår i ditt uppdrag
Utöver vanliga uppdrag som god man eller förvaltare som är tänkta att vara tills vidare finns också andra tidsbegränsade uppdrag. Överförmyndarkansliet tar beslut om godmanskap i sådana här situationer och det är till Överförmyndarkansliet du vänder dig om du vill ansöka om denna typ av godmanskap.
Som anhörig kan du vara god man eller förvaltare för din närstående om du anses lämplig. Du står under Överförmyndarens tillsyn och samma regler gäller alla gode män och förvaltare oavsett om man är anhörig eller utomstående.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter