Här hittar du information som rör huvudmannens ekonomi: Uttag från spärrat konto, fickpengar, om huvudmannen har små ekonomiska marginaler och skuldsanering.
Som god man eller förvaltare kan du fritt disponera transaktionskontot. Övriga konton ska vara försedda med överförmyndarspärr, något som innebär att Överförmyndarnämndens samtycke krävs för uttag.
Till dina skyldigheter hör att se till att huvudmannens inkomster och tillgångar i rimlig omfattning används för hens uppehälle, utbildning och nytta. De pengar som inte används till detta ska placeras tryggt med rimlig avkastning.
En rekommendation till dig som ställföreträdare är att det finns tre konton i huvudmannens namn. Kontot du som ställföreträdare ska använda för löpande inkomster och utgifter (transaktionskontot), sparkonto samt att huvudmannen har ett fickpengskonto.
Alla konton utom transaktionskontot ska vara överförmyndarspärrade. Observera att alla konton ska stå i huvudmannens namn. Om banken inte kan överförmyndarspärra ett konto dit det kopplats ett kort ska du be banken att lägga in en notering om att huvudmannen ensam disponerar kontot.
Det vi i första hand rekommenderar är att du ger din huvudman fickpengar genom överföring till hens fickpengskonto. Men ibland är det inte möjligt för en huvudman att hantera ett kort. Då får du hitta andra sätt att lämna fickpengar.
Här redogör vi för de vanligaste tre sätten att ge huvudmannen fickpengar på och vad som gäller då.
Ibland kan det vara svårt att få huvudmannens ekonomi att gå ihop. Det finns lite olika åtgärder du kan göra som ställföreträdare som vi vill informera om.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter