På orebro.se kan kommuninvånarna utföra många tjänster och ansökningar via e-tjänster.
Du länkar till e-tjänster på informationssidorna genom att använda dig av actionknappar. I actionknappen skriver du e-tjänstens namn som en uppmaning/call to action.
Mycket viktigt är att använda sig av rätt länk. De e-tjänster som ligger i e-tjänsteplattformen Abou använder sig av två olika format
Om du klickar på en sådan länk så sker en ompekning till en längre och krångligare adress, t.ex.: https://serviceintern.orebro.se/EServices/Common/FieldPage.aspx?eServiceName=IN123&PageId=InfoPage.
Lägger du in den längre länken i actionknappen kommer det att bli fel för användaren, så använd dig alltid av de två första formaten.
Efter en uppdatering i e-tjänsteplattformen Abou fungerar inte länkar till e-tjänster om de skrivs in med tecknet / på slutet.
I de fall en e-tjänst kräver inloggning med BankID bör du informera om detta i ett textstycke under actionknappen och länka till sidan om BankID (www.orebro.se/bankid). T.ex:
"E-tjänsten kräver inloggning med BankID."
eller
"Du behöver ha BankID för att använda e-tjänsten. Läs mer om BankID."
När du publicerar en länk till en e-tjänst på en informationssida tar du normalt bort ev tidigare information om PDF- eller Word-blankett på sidan. Invånarna hänvisas främst till e-tjänsterna.
Om det inte finns någon e-tjänst länkar vi till blanketten/blanketterna direkt från informationssidan, vi hänvisar alltså inte till blanketterna på självservicesidan. Om det bara finns en blankett kan vi göra en actionlänk, om det finns både word- och pdf-blankett länkar vi till dem med vanliga länkar. Det ska framgå i länktexten vilket filformat blanketten har. Skriv ut blankettens namn i länken, alltså "Ansökan om serveringstillstånd", inte "Serveringstillstånd - ansökan" (men actionbetonat om det bara finns en blankett och du gör en actionlänk).
Pdf-filer är till för utskrift medan word-blanketter är till för ifyllnad direkt på skärmen.
Tänk därför på att word-blanketter ska vara ifyllningsbara! Om du får en word-blankett för publicering, som inte är ifyllningsbar, be om att få den ifyllningsbar. Om den inte är ifyllningsbar går det t.ex. inte att bocka i kryssrutor och det kan vara svårt att fylla i textfält.
På självservicesidan, den sida som samlar e-tjänster och blanketter inom ett visst ämne (t.ex. inom avfall och återvinning), kan man hitta blanketter i PDF- eller Word-format. Om det finns en e-tjänst bör det inte finnas en Word-blankett då Word-blanketten fyller samma funktion som e-tjänsten, att direkt kunna fylla i på skärmen utan utskrift. PDF-blanketten finns till för utskrift.
Du bedömer från fall till fall i vilken ordning vi lägger e-tjänster/blanketter och om namnet ska vara Ansökan om serveringstillstånd
, eller Serveringstillstånd - ansökan
. Gruppera e-tjänster och blanketter som hör ihop.
Döp som vanligt dokument till tydliga namn som beskriver innehållet, normalt samma namn som står som huvudrubrik i blanketten.
Alla filer som är blanketter, det vill säga något som du ska fylla i och skicka in, ska ha filändelsen - blankett
. En blankett ska t.ex. heta Ansökan till fritidshem - blankett.pdf
och inte Ansökan till fritidshem.pdf
. Givetvis ska själva filändelsen vara densamma som tidigare: pdf, doc, docx.
Kom i håg att ta bort blanketten ur filarkivet också, om du tar bort en länk till en blankett! Annars blir den fortsatt sökbar i webbplatsens sökfunktion.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter