Gå till innehåll

På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Kontaktuppgifter

Det finns flera sätt att ange kontaktuppgifter på en sida. Personer eller funktioner lägger vi in i Kontakta oss-rutan, dessa uppgifter kan vi även hänvisa till från brödtexten. I nyheter anger vi oftast ingen kontaktperson.

Kontaktuppgifter i kontakta oss-rutan

Nya rutiner för kontakta oss-rutan fr.o.m. juni 2020

Kontaktpersonsregistret flyttades inte med till den nya, molnbaserade, servern. Därmed är det krångligare än tidigare att lägga in nya personer i kontaktpersonsregistret. Kolla först om personen redan är inlagd sedan tidigare för om så är fallet går det bra att ange den personen. Om personen inte finns eller det behöver göras en ändring i en befintlig kontaktperson – kontakta Tina, eller i andra hand någon annan i externa webbredaktionen.

Så här ser kontakta oss-rutan ut:

Kontakta oss-rutan

Kontakta oss-rutan är kopplad till varje sida och den kommer upp vid klick på "Kontakta oss" (desktop)/"Kontakt" (mobil) i sidhuvudet eller "Kontakta oss och sök person" i sidfoten.

Normalt står det endast en hänvisning till Servicecenter i kontakta oss-rutan. Om verksamheten även vill ha egna kontaktuppgifter så går det bra att lägga in 1–3 personer/funktioner med namn, titel, telefonnummer och e-post. De visas då högst upp till höger.

Se exempel på sida med kontaktpersoner i kontakta oss-rutan.

Lägg in kontaktpersonen i sidans metadata

  1. Gå till sidans Egenskaper-Metadata.
  2. Klicka på "Lägg till användare" under "Kontaktperson 1". Om "Ärv värde" är ibockat bockar du ur det först.
  3. Sök fram personen genom att skriva in e-postadressen och välja "Användarnamn" (se bild). Välj personen. Om du inte får någon träff finns personen inte inlagd i kontaktpersonsregistret – då måste personen läggas till där först. Be Tina eller någon annan i externa webbredaktionen om hjälp.
  4. Kontrollera att det under Sökväg står "kontaktpersoner" i texten och att hela telefonnumret är utskrivet, då blir det rätt. Se skärmklipp nedan.
  5. Om det ska finnas flera kontaktpersoner på sidan, gör om steg 3 och 4 men under "Kontaktperson 2"/"Kontaktperson 3".

Telefonnummer och e-post-adress blir automatiskt länkade.

Lägg till kontaktperson på sida

Sök fram personen genom att skriva in e-postadressen och välja "Användarnamn".

Steg 1: lägg till kontaktperson i kontaktpersonsregistret

  1. Se till att du är inloggad i SiteVision.
  2. Gå till sidan kontaktpersonsregistret (ej i redigeringsläget).
  3. Klicka på "Lägg till ny kontaktperson" under rubriken "Kontaktpersoner".
  4. Klicka på "Sök person" och sök fram aktuell person. OBS! Viktigt att du söker fram personen (även om du har alla uppgifter) för att informationen ska visas rätt på webben. Klicka på "Välj".
  5. Lägg ev till kontaktpersonens titel, telefonnummer och något mer om relevant. Hämta uppgifterna från Trio. Om det är en funktionsbrevlåda som ska vara kontakt så skriv in kontorsnamnet, e-post och ev något mer om relevant.
  6. Klicka på "Spara". Klart!
  1.  

Hänvisa till kontakta oss-rutan

Om man hänvisar till en kontakt i löpande text på sidan, t.ex. "Om du har frågor, kontakta Servicecenter", kan man länka till kontakta oss-rutan där alla kontaktuppgifter står (obs! kontaktrutan ser annorlunda ut på extrawebbarna mot på orebro.se). Markera texten som ska länkas och lägg in en extern länk som går till "#contact". Detta är särskilt bra om användaren kan välja vilken kontaktväg som helst i det här ärendet, då det finns många kontaktvägar beskrivna i kontakta oss-rutan (som vore tjatigt att upprepa i löpande text på sidan). Däremot om det i första hand är t.ex. e-post som gäller som kontaktväg i ärendet så är det bättre att skriva "Skicka dina synpunkter till Servicecenter, servicecenter@orebro.se", utan att länka till kontakta oss-rutan.

Kontaktuppgifter direkt i löpande text på sidan

I första hand använder vi kontaktrutan, alternativt länkar till kontakta oss-rutan (se instruktion här ovanför). I andra hand lägger vi in kontaktuppgifter direkt i löpande text.

Kontaktuppgifter i kontaktruta

Så här ser en kontaktruta ut:

Kontakta Kommunikationsavdelningen

Besöksadress

Ringgatan 32

Telefonnummer

019-21 10 00

Kontakt-rutan kan ligga var som helst på en sida, där den passar i sammanhanget. Texten anger du själv. Den kan gärna ha rubrik men det är inte helt nödvändigt, men se till att om den inte har rubrik så ska brödtexten börja högst upp i rutan.

Försök att inte lägga in allt möjligt kopplat till kontakt i rutan, t.ex. avvikande öppettider.

Kontakt-rutan skapas genom att sätta dekorationen "Kontaktruta" på en textmodul.

Om vi vill hänvisa till en eller flera kontaktpersoner som redan är inlagda i Kontakta oss-rutan kan vi länka direkt till Kontakta oss-rutan: Markera texten och lägg in en extern länk som går till "#contact".

Formulär blir inte bra att lägga i kontakt-rutor så undvik det.

Tänk på att telefonnummer och e-postadresser ska vara länkade!

Se exempel på kontaktruta.

Kontaktuppgifter i plusbox

Så här ser en kontakt-plusbox ut:

Välkommen att kontakta kommunikationsavdelningen om du funderar över ...

Avdelningschef: Margareta Wall, margareta.wall@orebro.se.

...

Kontakt-plusboxen skapas genom att sätta dekorationen "Plusbox Kontakter" på en textmodul.

Den kan användas om det finns många kontaktuppgifter som tar mycket plats på sidan och inte är väldigt efterfrågade.

Tänk på att telefonnummer och e-postadresser ska vara länkade!

Se exempel på kontakt-plusbox.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Tack för ditt svar!

Kontakta Webbmanual & webbriktlinjer

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8-16.30

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Vardagar kl. 10-16.30

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se