Webbriktlinjer för skolornas webbplatser
Webbriktlinjer för skolornas webbplatser gäller för grundskola och gymnasieskola.
Syfte och effektmål
Skolornas webbplatser ingår i den externa serviceytan och ska kommunicera varumärket Örebro kommun
. De är en kanal som ska ge medborgarna – i första hand blivande elever och vårdnadshavare och elever på skolan och dess vårdnadshavare – information om de kommunala skolornas verksamhet och utbud. Webbplatserna ska bidra till ökad tillgänglighet, bättre kommunikation och god information och insyn i skolans verksamhet. Effektmålen finns i effektkartan för skolornas webbplatser Pdf, 2 MB. .
Målgrupper
Målgruppen för skolornas webbplatser är i första hand vårdnadshavare och elever och informationen ska anpassas efter deras behov och önskemål. Den primära målgruppen är blivande elever och deras vårdnadshavare och sekundär målgrupp befintliga elever/vårdnadshavare.
Blivande elever
Ung person (de flesta 15–16 år). Vill veta vilka utbildningar som finns, vilka kurser som ingår och vad utbildningarna leder till. Vill ha generell information om skolan. Vill få en känsla av hur det är att gå på skolan och ta del av andra elevers erfarenheter av att gå en viss utbildning.
Vårdnadshavare till blivande elever
Vårdnadshavare till elev på grundskolan
Vårdnadshavare till elev på grundskolan som ska göra en skolansökan för sitt barn vill ha generell information om olika skolor, var de ligger, arbetssätt och eventuella profiler. Vill kunna ta del av kvalitetsredovisningar, brukarundersökningar och arbetsplaner för att kunna jämföra olika skolor.
Vårdnadshavare till elev på gymnasiet
Vårdnadshavare till elev som planerar att studera vidare på gymnasiet vill veta skolans utbud, vilka program/inriktningar/profiler som finns, vad de kräver och vad de leder till i framtiden. Vill ha generell information om skolan och kunna jämföra olika skolor och utbildningar.
Elever som går i skolan
Är i första hand en elev som går på högstadiet eller gymnasiet. Vill hitta kontaktuppgifter till skolans personal och läsårstider. Vill veta vilket stöd hen kan få vid privata problem, vid sjukdom, vid val av vidare studier med mera. Vill hitta länkar till andra system, t.ex. e-skola, matsedel, schema.
Vårdnadshavare till elever som går i skolan
För vårdnadshavare med elev som går på skolan, och som är under 18 år, är det viktigt att alla skolwebbar har samma struktur och design för att lätt kunna hitta om man har barn på flera skolor. De vill kunna anmäla frånvaro, ansöka om ledighet, hitta kontaktuppgifter till skolan och personalen, se matsedel, ta del av det som händer på skolan, hitta information om offentliga evenemang.
Ansvar
Örebro kommuns webbplatser ägs ytterst av kommunikationsdirektören och det är hen som har det övergripande ansvaret för alla webbplatser.
Skolans ansvar
Skolans rektor/ledare ansvarar för innehållet på skolans webbplats och att informationen är korrekt och uppdaterad.
Skolorna kan efter överenskommelse med kommunikationsfunktionen ha egna publicerare. Det är rektor/ledare som utser vilka på skolan som ska ha uppdraget som publicerare.
Central webbredaktion
Ansvarar för:
- Samordning (redaktörsskap)
Kommunikationsfunktionen samordnar utbildning, följer upp hur webbriktlinjerna följs, informerar om nya funktioner och uppdateringar. - Övergripande ansvar för innehåll, språk, struktur, design och grafisk form
- Övergripande utveckling för ny funktionalitet
- Behörigheter (tilldelning)
- Utbildning och support
- Statistik och uppföljning
- Central gallring och avpublicering av gamla nyheter och puffar
Publicerare i verksamhet
För att ta ett publiceraruppdrag ska publiceraren uppfylla dessa kriterier:
- Vara anställd i Örebro kommun.
- Ha god datorvana och vara en duktig skribent.
- Gå en utbildning i webbpublicering.
- Ha kunskap om och hålla sig uppdaterad om kommunens webbriktlinjer, skrivregler, informations- och säkerhetspolicy samt gällande lagstiftning.
Publicerare går igenom webbplatsens fil- och bildarkiv minst en gång per halvår. Vid genomgången ska inaktuella nyheter avpubliceras och inaktuella filer och bilder som inte används på någon sida tas bort.
Om en person inte längre ska ha uppdraget som publicerare eller byter arbetsplats, ansvarar hens chef för att informera kommunikationsfunktionen.
I övrigt gäller de regler som finns i webbriktlinjer för alla webbplatser under "ansvar".
Innehåll på webbplatserna
En generell regel är att innehållet på sidorna på skolans webbplats handlar om skolans verksamhet och har ett tydligt intresse utifrån målgrupperna. Vi informerar om det som efterfrågas av målgrupperna och svarar på deras frågor, se under rubriken ”Målgrupper” ovan.
Det ska vara enkelt för målgruppen att hitta på de olika skolornas webbplatser och att jämföra olika skolor. Därför ska struktur, design och innehåll så långt som möjligt vara densamma för alla grundskolewebbar respektive gymnasiewebbar.
Innehållet ska vara aktuellt och uppdaterat
För att säkerställa att innehållet är aktuellt och uppdaterat ska rektor eller annan personal på skolan gå igenom innehållet på alla sidor minst en gång per termin.
Även fil- och bildarkiv ska gås igenom en gång per termin. Den centrala webbredaktionen ansvarar för att gå igenom grundskolornas fil- och bildarkiv. Gymnasieskolornas fil- och bildarkiv ansvarar skolans publicerare för att gå igenom.
Vid genomgången ska inaktuella sidor och nyheter avpubliceras, informationen vid behov uppdateras och inaktuella filer och bilder som inte används på någon sida tas bort.
Dokument som ska finnas på webbplatsen
På skolornas webbplatser ska det alltid finnas länkar till dokument eller andra webbplatser där mål och måluppfyllelse presenteras, aktuell kvalitetsredovisning, verksamhetsplan, likabehandlingsplan/trygghetsplan och eventuella lokala kursplaner och poängplaner. Det ska även finnas länkar till övergripande kommunala och nationella styrdokument.
På gymnasiewebbarna ska det på respektive programsida alltid finnas poängplaner i pdf-format att ladda ner.
Nyheter
Nyheter ska spegla skolans verksamhet. Eventuella nyheter på skolans webbplats ska hållas aktuella och avpubliceras när innehållet inte längre har något nyhetsvärde.
Skriva för webb
Språket ska vara begripligt och konsekvent. Ett enkelt och begripligt språk innebär att webben blir användbar och möjlig att ta del av för målgrupperna. Att skriva för webb ingår i Att skriva i tjänsten – riktlinjer för Örebro kommun.
Tillgänglighet och lagar
Som offentlig myndighet är kommunen enligt lag skyldig att ha hög tillgänglighet på sina webbplatser. Det innebär att vi ska göra allt vi kan för att säkerställa att användarna kan ta del av och förstå innehållet, oberoende av utrustning, webbläsare och hjälpmedel.
Kommunens webbplatser ska följa standarder och vara byggda utifrån gällande lagstiftning och rekommendationer inom webb, tillgänglighet och informationssäkerhet.
Örebro kommun följer:
- De nationella webbriktlinjerna
- Tillgänglighetlagstiftning
- Dataskyddsförordningen
- Informationssäkerhet:
För att säkerställa tillgänglighet valideringstestar vi regelbundet våra webbplatser.
Registrering av personuppgifter
Om vi samlar in personuppgifter för hantering i register, ska vi i anslutning till det på webben, beskriva vilka typer av uppgifter som lagras, syften, användningsområden och i vilka fall informationen samkörs med andra register. Användaren ska ha möjlighet att aktivt godkänna användningen av uppgifterna för ändamålet.
Exempelvis anmälan till kurs eller e-tjänst, medborgardialog, enkäter.
Målgruppsanpassning
Vi utgår från behovet hos målgrupperna/användarna när vi tar fram innehåll och bygger funktioner och informationsstrukturer. Användarbehovet har vi tagit reda på genom effektkarta och regelbunden uppföljning av användning av webbplatserna.
Målgruppernas behov styr hur webbplatserna ska fungera och vad de ska innehålla.
På webbplatsen ska det alltid tydligt framgå vem/vilka som är avsändare och det ska finnas kontaktuppgifter.
Designprinciper
Vi följer Designprinciper för offentliga digitala tjänster
som ursprungligen tagits fram av brittiska regeringen.
Grafisk webbmanual
Grafiska webbmanualer finns för alla våra webbplatser. Dessa används framför allt vid utveckling av ny funktionalitet.
Kontakta webbstrateg via Kommunsupport om du önskar ta del av grafisk webbmanual för någon av våra webbplatser.
Webbadresser – URL
- URL för sidor på intranätet: intranat.orebro.se/sökväg + kortnamn
- URL för sidor på orebro.se, fördjupning, extrawebbar och skolwebbar: www.orebro.se/sidnamn
Örebro kommun använder URL som är beskrivande, då det ger högre sökbarhet.
Direktadresser, orebro.se/xx eller intranat.orebro.se/xx
Webbstrateg/webbredaktör fattar beslut om direktadress. Varje direktadress ska ha en person som ansvarar för adressen, tillika för innehållet på sidan.
Direktadress kan användas när det finns ett tydligt syfte och behov av en enkel adress till sidan eller visst innehåll på en sida. Exempel på när det kan vara lämpligt med en direktadress är när det finns behov av att
- aktivt jobba med ett budskap till en riktad målgrupp, t.ex. en mässa.
- hänvisa till en webbsida för mer information i t.ex. ett dokument eller sociala medier.
En direktadress förutsätter en regelbunden kontakt med besökare/målgrupp och marknadsföring av själva adressen.
Om en direktadress med å, ä eller ö önskas så ska det alltid finnas en alternativ adress utan å, ä, ö.
Struktur
Strukturen på skolans webbplats ska vara konsekvent och målgruppsorienterad. Användarnas behov och beteenden är utgångspunkten. Innehållet ska finnas under tydliga rubriker och undersidor samlas under huvudsidor. Se mer i objektsgemensamma webbriktlinjer för Örebro kommun.
Utifrån användarnas behov och önskemål ska grundskolornas respektive gymnasieskolornas webbplatser ha en gemensam grundstruktur så det är enkelt att jämföra och hitta för användare som besöker flera skolors webbplatser.
Behov av nya sidor och nytt innehåll ska alltid stämmas av med kommunikationsfunktionen.
Bilder
De bilder som används ska vara av hög kvalité och tillföra något till sammanhanget. Det kan handla om att visualisera en fråga, skapa en särskild stämning eller att bekräfta besökarens kunskap (att det är just den skolan, eller platsen).
Örebro kommun ska ha rättighet att publicera de bilder som vi lägger ut. Publicera ingen bild utan att säkerställa att de som är med på bilden har gett skriftligt samtycke.
Bilder ska publiceras i enlighet med gällande lagstiftning kring personuppgifter och upphovsrätt.
Dokument
Överväg om innehållet kan publiceras på annat sätt än som dokument. Dokument i andra format än HTML försvårar åtkomsten till informationen eftersom det ofta krävs extra programvara för att komma åt den.
Kommunens webbplatser ska vara åtkomliga med program som inte kostar något eller tvingar användaren att använda en viss datorplattform (öppna standarder). Om möjligt bör dokument utformas så att de enkelt kan läsas på skärm (behovet av utskrifter minimeras).
De dokument som publiceras ska vara tillgängliga enligt webbmanual.
Video/rörlig bild
Alla filmer ska vara textade. Se mer information i webbmanualen.
Rekommendationen är att alltid erbjuda ett alternativ till videon i text.
Filmer ska vara strömmade och som användare ska man inte tvingas att ladda ner ett insticksprogram för att ta del av innehållet.
Publicera ingen film utan att säkerställa att dem som är med i filmen har godkänt publicering. Det ska också finnas dokumenterat.
Videor publiceras i enlighet med gällande lagstiftning kring personuppgifter och upphovsrätt.
Karta
Vi använder kartan för att visualisera olika former av innehåll. Kartor används med fördel för att visa geografisk utbredning eller förekomst av olika tjänster och service.
Webbredaktionen avgör vilka olika kartlager som ska finnas.
Inbäddad karta används med fördel på enskilda sidor där det finns intresse av att veta geografisk placering, exempelvis vart en skola eller ett boende finns.
Översättningar till andra språk
Finns behov av kvalitetssäkrad översättning av innehållet sker det i samverkan med kommunikationsfunktionen och finansieras av verksamheten.
Krisinformation
Vid en allvarlig händelse (kris/katastrof) alternativt vid förebyggande arbete för att undvika en allvarlig händelse används en krisinformationsfunktion som syns på samtliga sidor på webbplatsen. Den kopplas till en krisnyhet som sedan används under den tid krisen pågår och uppdateras genom att ny kvalitetssäkrad information om händelsen noteras högst upp i nyheten med nytt datum/ny tid.
Sökbarhet
God sökbarhet är en mycket viktig del för att användarna snabbt och enkelt ska hitta det de är ute efter. Innehållet optimeras för att det ska ge relevanta sökträffar i interna och externa sökmotorer, läs mer i webbmanualen.
Samarbeten och reklam
Vid samarbeten med andra aktörer kring innehåll på våra webbplatser ska det alltid finnas ett huvudansvar för publicering hos någon anställd inom Örebro kommun.
På våra webbplatser länkar vi inte till kommersiella aktörer i reklamsyfte. Om vi länkar till kommersiella aktörer görs det utifrån ett innehåll som vi vet att våra användare har nytta av och förväntar sig hitta via oss – exempelvis externa utförare av service, tjänster eller liknande.
E-tjänster
Med e-tjänster menas de digitala tjänster som finns åtkomliga på våra webbplatser eller som vi länkar vidare till (där Örebro kommun är avsändare).
Krav:
- Det ska tydligt framgå att det är Örebro kommun som är avsändare och det ska i sidhuvud eller sidfot finnas länk till den av våra webbplatser som e-tjänsten utgår från.
- E-tjänsterna ska följa lagstiftning kring tillgänglighet, användbarhet och säkerhet.
- E-tjänsterna ska fungera responsivt.
- E-tjänsterna ska klara kommunens mål kring validering, nedladdningstid (page speed).
- E-tjänsterna ska ha ett begripligt språk.
- Det ska gå att ångra, korrigera eller få bekräftat de transaktioner som görs inom e-tjänsten.
- Det ska gå att lämna återkoppling om e-tjänsten.
- Det ska finnas kontaktuppgifter vid eventuella frågor.
Integrationer av andra system
Integrationer ska följa IS/IT-kraven samt Vägledning för webbutveckling.
Vid integrationer ansvarar respektive systemägare för att testa och meddela eventuella problem efter systemuppgradering och liknande. Om webbpubliceringssystemet uppgraderas ansvarar kommunikationsfunktionen för tester och felsökning.
Egenutvecklade funktioner
Utgångspunkten när vi utvecklar funktioner är användarnas beteenden och vi anpassar vår webbplats och våra funktioner efter dem och vad som underlättar deras vardag.
Nya funktioner testas i olika webbläsare och enheter innan lansering.
Vi användartestar i den mån vi har möjlighet, så att vi vet att de funktioner och tjänster vi erbjuder är enkla att använda.
I första hand utvecklas funktioner som går att använda på flera webbplatser i webbfamiljen.
Mätning och uppföljning
Utveckling av webb ska göras utifrån användarnas behov. För att säkerställa det ska webbens innehåll kontinuerligt mätas, följas upp och utvärderas så att vi säkerställer att de bidrar till effektmålen. Mätningarna analyseras och ligger till grund för den utveckling och de förändringar som görs.
När vi tar reda på hur webbplatserna fungerar för användarna, gör vi det i olika perspektiv för olika delar, kopplat till mätplaner.
Övergripande nivå
Hur väl webbplatsen fungerar för de prioriterade målgrupperna (hur lätt är det att få svar på sina frågor och utföra sina ärenden).
Delnivå
Mer detaljerade sakfrågor för enskilda sidor/delar.
Sakfrågenivå
Kampanjer och riktade kommunikationsinsatser.
Arkivering
Innehållet på våra webbplatser ska arkiveras enligt gällande arkivlagstiftning.
Arkiveringen hanteras inom förvaltningen av webbsystemet.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.