Blogg: Bokbloggen
I det här bloggspåret recenserar och skriver vi om allt ifrån läsvärda barnböcker till akademisk litteratur som kan vara intressanta för pedagoger inom alla verksamheter.
Vi söker ständigt nya pedagoger som vill skriva i bokbloggen. Hör av dig till oss om du nyligen har läst en bra bok och vill dela med dig av din läsupplevelse!
-
15 januari 2025
Bokblogg: Barn, natur och hållbar utveckling – med hjärtat i jorden, av Anna Thoresson
Anna Thoressons bok är en inspirerande och pedagogisk vägvisare som med poetisk underton framhäver vikten av att integrera hållbar utveckling i... -
9 januari 2025
Bokblogg: Psykologi för klassrummet, av Tuija Lehtonen och Jenny Jakobsson Lundin
Psykologi för klassrummet är en bok med fullt fokus på vad som händer rent psykologiskt i ett klassrum; vilka faktorer som påverkar hur/varför... -
3 december 2024
Bokblogg: Att undervisa på högstadiet och gymnasiet, av Jenny Edvardsson
Sara Nordkvist Elmgren har läst boken Att undervisa på högstadiet och gymnasiet. En handbok som gör centrala delar i läraruppdraget greppbara. "Som... -
28 november 2024
Bokblogg: Ledningsgrupp i skolan, av Peter Fowelin
Vad kännetecknar egentligen en ledningsgrupp i skolan och hur kan den ge effekt i skolans verksamhet? Peter Fowelin, som arbetar som organisations-... -
12 november 2024
Bokblogg: Undervisning ute – utveckla förskolans lärmiljö, av Marina Sjögren och Daniel Sävenstedt
Vi i Sverige älskar att vara ute, gårdens lärmiljö på förskolor generellt ger ofta barnen frihet att själva hitta vad de ska göra då lekmiljön är... -
28 oktober 2024
Bokblogg: Språkrika utemiljöer i förskolan, av Moa Bäversten och Emilia Larsson Samoladas
Författarna till den här boken arbetar båda som förskollärare, parallellt med att skriva och föreläsa, och det märks på deras miljöbeskrivningar och... -
8 oktober 2024
Bokblogg: Aktiv samverkan för ökad skolnärvaro, av Sirkka Persson och Max Hjorton (red.)
Den här boken handlar om hur skolor kan jobba aktivt med att elever som har problematisk skolfrånvaro ska komma tillbaka till skolan. Boken består... -
25 september 2024
Bokblogg: Betyg i grundskolan – En handbok, av Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd
Den här boken är skriven av Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd som båda är lärare i grunden. Pernilla Lundgren arbetar idag som föreläsare om... -
17 september 2024
Bokblogg: Att vara ledare i förskolan – hållbarhet och självreflektion, av Erika Kyrk Seger och Katinka Vikingsen
Att vara ledare är inte enkelt. Ledarskapet kommer inte automatiskt utan det kräver en hel del arbete. Erika Kyrk Seger och Katinka Vikingsen,... -
12 september 2024
Bokblogg: Digital kompetens i förskolan, av Marie Eriksson
Hur ger vi våra barn i förskolan likvärdiga möjligheter att möta, utveckla och utvecklas med den tekniken? Det är en av frågorna som Marie Eriksson... -
5 september 2024
Bokblogg: Undervisa för framtiden i förskolan, av Jonas Pietrzak Edlund och Martina Valeyeva Segura
Involvera barnen tidigt för att gynna deras framtid. Det är vad denna bok vill förmedla. Författarna Jonas Pietrzak Edlund och Martina Valeyeva... -
3 september 2024
Bokblogg: En transinkluderande skola, av Sofia Hindhammar och Karin Nystås
Linn Rosén, skolkurator på Hovstaskolan, har läst boken En transinkluderande skola. Linn tycker bland annat att boken ger "konkreta hjälpmedel, ökad... -
28 augusti 2024
Bokblogg: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i årskurs 4–9. Klassrumsnära exempel, av Annsofie Engborg (red.)
Jag har läst boken Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i årskurs 4–9, klassrumsnära exempel, som är en antologi författad av forskar- och... -
26 augusti 2024
Bokblogg: Vuxnas makt i möten med barn, av Veronica Nytomt
Makt inom förskolan är vad förskolläraren, föreläsaren och författaren Veronica Nytomt vill presentera i denna bok på 96 sidor och som består av sex... -
20 augusti 2024
Bokblogg: Undervisa för framtiden med hållbar utveckling i fokus av Jonas Pietrzak Edlund
Malin Bideby och Ingela Nyberg från Örebro Naturskola delar sin reflektion kring boken Undervisa för framtiden med hållbar utveckling i fokus, av... -
15 augusti 2024
Bokblogg: Förskolans systematiska kvalitetsarbete – utmaningar och möjligheter, av Erika Wallin (red.)
Här delar Emelia Jellgren sina tankar om boken Förskolans systematiska kvalitetsarbete – utmaningar och möjligheter, som förenar teori och praktik... -
17 juni 2024
Bokblogg: Att leda och utveckla elevhälsa med EHM som exempel , av Anna Bengtsson, Maria Kempe Olsson och Ida Necovski
Det här är författarnas tredje bok om mötesmodellen EHM – elevhälsomötet. Modellen bygger på samverkan mellan elevhälsoteamen och lärarna och... -
22 maj 2024
Bokblogg: Motorik med alla sinnen – grund för barns lärande, av Åsa Hagdahl och Pernilla Unevik
– Nyheterna om barns bristfälliga motorik verkar aldrig ta slut. Kan vi göra något åt saken? – Jo, börja med att läsa den här boken! Åsa Hagdahl... -
13 maj 2024
Bokblogg: När leken i inte fungerar, av Margareta Öhman
Jag har läst boken När leken i inte fungerar, av Margareta Öhman. Boken är utgiven i slutet av 2023. För oss som arbetar i förskolan är Margareta... -
8 maj 2024
Bokblogg: Effektiv matematikundervisning – en konkret femstegsmodell, av Ann-Sofie Berg och Maria Lindholm
Författarna Ann-Sofie Berg och Maria Lindholm är legitimerade lärare i matematik och har mångårig erfarenhet av matematikundervisning på... -
16 april 2024
Bokblogg: RTI-modellen i praktiken, av Camilla Nilvius
Boken RTI-modellen i praktiken – tidig upptäckt och tidiga insatser i läs-, skriv- och räkneundervisning är skriven av Camilla Nilvius som är lektor... -
10 april 2024
Bokblogg: Ledarskap i klassrummet – handbok för studiero och undervisningskvalitet, av John Steinberg
Vill du öka sannolikheten för att skapa arbetsro i klassrummet, kunna arbeta effektivt med det innehåll du valt ut för lektionen och samtidigt... -
22 mars 2024
Bokblogg: Hedersförtryck – så kan skolan motverka det, av Påhl Ruin
Författaren Påhl Ruin är journalist och bevakade ämnet i samband med mordet på Fadime Sahindal 2022 då frågan om hedersförtryck placerades högt upp... -
15 mars 2024
Bokblogg: Det meningsfulla klassrummet, av Maria Wiman
Jag har läst boken Det meningsfulla klassrummet av Maria Wiman, en mellan- och högstadielärare i SO-ämnen och svenska. Med ett lättsamt språk och... -
27 februari 2024
Bokblogg: Förskollärare – en profession i rörelse, av Eva Ärlemalm-Hagsér och Tuula Vuorinen (redaktörer)
Att läsa boken Förskollärare – en profession i rörelse är som att stoppa ner handen i en lösgodispåse med 16 helt olika godisar. Ämnena varierar och... -
25 januari 2024
Bokblogg: Leda förskolans barngrupp och arbetslag, av Lena Edlund
Som förskollärare arbetar du med både omsorg och undervisning och du har en ganska självklar ledarroll för en barngrupp. Du ska även till viss del... -
11 januari 2024
Bokblogg: Se krigsleken – Kraft, rörelse och förvandling, av Ebba Theorell
”Det ser ut som balett!” Ebba Theorell gör motstånd mot de vanliga föreställningarna kring barns krigslek och får i alla fall mig att tänka om lite.... -
20 december 2023
Bokblogg: Förskolans lärmiljöer – att främja kreativitet, lek och lärande av Erika Wallin
Anna Eklöf, specialpedagog, har läst Erika Wallins nya bok om förskolans lärmiljöer. -
8 december 2023
Bokblogg: Samtala om högläsning och berättande i förskolan, av Ann S. Pihlgren
Annia Mandelmo har läst Ann S. Pihlgrens nya bok Samtala om högläsning och berättande i förskolan, en bok som hon tycker utgör en bra resurs för... -
23 november 2023
Bokblogg: Den anpassade grundskolan – när elevsynen lyfter lärandet, av Denice Sverla
Den här boken vänder sig till pedagoger och andra som arbetar inom den anpassade grundskolan, den kan även läsas av pedagoger inom grundskolan som... -
6 november 2023
Bokblogg: Förändringsprocesser i förskolan, av Maria Elbrand och Therés Åkerblom
Boken Förändringsprocesser i förskolan är skriven av Maria Elbrand, som också driver Instagramkontot "denförundrade" och Therés Åkerblom som har... -
17 oktober 2023
Bokblogg: Språkutveckling på gång! Möten som får barns språk att växa, av Ann Nordberg
Boken Språkutveckling på gång! är skriven med syftet att ge läsaren inspiration samt uppmuntra vuxna att bli mer språkstödjande i vardagen.... -
13 oktober 2023
Bokblogg: Dokumentation vid stödinsatser i undervisningen, av Johanna Jozic, Céline Nordenhed och Sandra Vidic Andersson
Bokens syfte är att underlätta pedagogernas dokumentation, något som många lägger mycket tid på, och att skapa större likvärdighet för de svenska... -
4 oktober 2023
Bokblogg: Elevdelaktighet i skolan med visuellt stöd som verktyg, av Jenny Karlsson och Anna Morell
Boken Elevdelaktighet i skolan med visuellt stöd som verktyg är skriven av två specialpedagoger, Jenny Karlsson och Anna Morell. Ämnet som tas upp i... -
19 september 2023
Bokblogg: Att äga undervisningen – med motivationen i fokus, av Karin Boberg och Anna Sterlinger Ahlring
Karin Boberg och Anna Sterlinger Ahlring är båda grundskollärare (åk 4-9) inom samhällsorienterade ämnen, med lång erfarenhet av undervisning.... -
11 september 2023
Bokblogg: Lektionsdesign i praktiken - före, under och efter lektionen av Helena Wallberg
Boken är en fristående uppföljare till boken "Lektionsdesign - en handbok" från 2019. Här beskriver Helena Wallberg hur man gör som lärare konkret... -
22 augusti 2023
Bokblogg: Att jämställa klassrum, av Sandra Brömster
Redan bokens titel får mig att börja fundera över jämställdhet i klassrummet och jag börjar direkt reflektera över bokens innehåll och vad jag... -
16 augusti 2023
Bokblogg: Det hållbara arbetslaget – Samspel och självledarskap i förskolan, av Camilla Vahlberg
Hur skapar vi ett gott samarbete och samspel i våra arbetslag i förskolan? Vilka delar krävs att vi uppmärksammar och arbetar aktivt med i våra... -
1 juni 2023
Bokblogg: Riskfylld lek och undervisning, av Suzanne Axelsson
Meningen som fastnat i fler som läst denna bok, Riskfylld lek och undervisning, fastnar ju även hos mig: "Så säkert som nödvändigt, i stället för så... -
9 maj 2023
Bokblogg: Språkets alla möjligheter i förskolan, av Marie Eriksson
Jag har läst boken Språkets alla möjligheter i förskolan, skriven av Marie Eriksson. Hon har lång erfarenhet av att arbeta som förskollärare och är... -
27 april 2023
Bokblogg: Elevens lärande – handledning i klassrummet, av John Steinberg
”Är det inte märkligt att man så sällan diskuterar hur inlärning går till, särskilt i skolsammanhang?” Detta citat inleder andra kapitlet i boken... -
19 april 2023
Bokblogg: Att vända en skola – en rektors erfarenheter, av Linnea Lindquist
Denna bok är i första hand riktad till rektorer, skolledare samt utbildningsförvaltning. Jag tror dock även att många pedagoger kan tillgodogöra sig... -
18 januari 2023
Bokblogg: Skolutveckling för hållbart lärande – teoretiska och praktiska perspektiv, av Christian Lundahl, Larissa Mickwick och Pia Skott
Med utgångspunkten att ”skolor är tillväxtplatser för människor och inte i första hand resultatproducerande enheter” presenterar författarna till... -
11 januari 2023
Bokblogg: Pedagogiskt ABC för särskilt begåvade elever, av Mona Liljedahl
Mona Liljedahl är legitimerad gymnasielärare i svenska och engelska och arbetar sedan många år som specialpedagog i grundskolan. I boken Pedagogisk... -
9 december 2022
Bokblogg: Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning – En introduktion till ELSA-modellen, av Ann Nordberg och Karin Rönnerman
Språket behövs för att man ska kunna bli en del i ett demokratiskt samhälle och det är en viktig del i vårt livslånga lärande. Förskolan har idag... -
5 oktober 2022
Bokblogg: Stationsarbete för undervisning och kartläggning i förskoleklass, av Nathalie Lindgren
Denna bok är välkommen i min hylla och jag vill passa på att rekommendera den till alla pedagoger som redan har en förskoleklass och som önskar ta... -
23 september 2022
Bokblogg: Vi gör olika, av Aisha Lundgren Aslla och Franziska Forssander
”Vad är en högtid, vad äter en när det blir fest eller vad är en karneval?” När du läser boken Vi gör olika får du ta del av författarnas kreativa... -
31 augusti 2022
Bokblogg: Om konsten att undervisa, av Filippa Mannerheim
Filippa Mannerheim är gymnasielärare i svenska och historia och har arbetat som journalist och föreläser om undervisning. I den här boken lyfter hon... -
25 augusti 2022
Bokblogg: Elevhälsoarbete – konkreta metoder för gymnasiet av Anette Odder och Matilda Gend
Som titeln antyder riktar sig denna bok i huvudsak till elevhälsopersonal på gymnasiet, men även elevhälsopersonal på grundskolan kan få inspiration... -
16 augusti 2022
Bokblogg: Låt leken främja språket av Margareta Öhman
En bok som riktar sig till dig som arbetar i förskolan, förskollärare, specialpedagog etcetera. Boken är särskilt viktig i områden där barn inte har... -
12 maj 2022
Bokblogg: Varsamt & nyfiket – vägen till hållbar utveckling i förskolan, av Erika Wallin
Arbetar ni med hållbar utveckling på er förskola? Eller har funderingar på att starta ett projekt om hållbar utveckling? Då är denna bok något för... -
2 maj 2022
Bokblogg: Digital kreativitet – i förskolans undervisning, av Maria Högberg
I snart tre år har förskolans läroplan haft strävansmål som berör ett digital lärande. Barnen ska ges möjligheter att utveckla en adekvat digital... -
26 april 2022
Bokblogg: Mina känslor och jag, av Liv Svirsky
Att prata om känslor är inte alltid det lättaste, men ack så viktigt. Liv Svirsky är psykolog och har skrivit boken ”Mina känslor och jag” och den... -
11 mars 2022
Bokblogg: Undervisa om sexualitet, samtycke och relationer, av Kalle Norwald
Denna bok riktar sig främst till lärare som är verksamma inom högstadiet och gymnasiet som önskar få inspiration om hur man kan integrera... -
2 februari 2022
Bokblogg: Den röda tråden – om progression och likvärdighet i förskolan, av Lena Edlund (red.)
Har ni på er förskola pratat om ”den röda tråden”? Kanske arbetar du på en förskola som har en tydlig röd tråd, eller så arbetar du på en förskola... -
27 januari 2022
Bokblogg: Tillgängligt lärande i förskolan – vad det är och hur man gör, av Ann S. Pihlgren
Jag har läst boken Tillgängligt lärande i förskolan, av Ann S. Pihlgren. Boken är utgiven 2021. Författaren är fil.dr, lärarutbildare, förskole- och... -
19 januari 2022
Bokblogg: Pedagogisk miljö i tanke och handling, av Linda Linder (red.)
Det här är en nyutgåva av Lidners tidigare bok Pedagogisk miljö i tanke och handling. Då det var ett tag sedan jag läste den, så bläddrar jag lite i... -
12 januari 2022
Bokblogg: Elevhälsa med kartläggning som verktyg av Jenny Karlsson och Anna Morell
Boken vänder sig till elevhälsoteam, pedagoger och skolledare och är en i raden av verktyg som vill visa på ett systematiskt arbetssätt för en... -
21 december 2021
Bokblogg: Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta av Emilia Larsson Samoladas och Moa Bäversten
Boken Språkrika lärmiljöer för förskolans yngsta är skriven av Emilia Larsson Samoladas och Moa Bäversten, två pedagoger verksamma på en förskola i... -
29 november 2021
Bokblogg: Uppdrag Omsorg – en förskola på barnens villkor, av Gunilla Niss
Boken är skriven av Gunilla Niss, psykolog med lång erfarenhet av arbete med barn och unga. Hon arbetar som föreläsare och handledare i skola och... -
7 september 2021
Bokblogg: Stärk arbetslaget – Er guide till kvalitet och samarbete i förskolan, av John Steinberg
Hur får man ett välfungerande arbetslag i förskolan? Jag inser snabbt att frågan är klumpigt felformulerad. Som vanligt kommer ingenting gratis utan... -
18 augusti 2021
Bokblogg: Specialpedagog med kompetens att utveckla skolan, av Anna Bengtsson och Ida Necovski
Som specialpedagog i förskolan blir jag mycket inspirerad och stärkt av innehållet i denna bok trots att boken tydligt riktar sig till... -
9 juni 2021
Bokblogg: Språkarbeta – Systematiskt, lekfullt och utforskande, av Heidi Sandö och Iris Hansson Myran
Jag har läst Språkarbeta – Systematiskt, lekfullt och utforskande av Heidi Sandö och Iris Hansson Myran, som är en lättläst och inspirerande bok.... -
4 juni 2021
Bokblogg: Kris och potentiellt trauma – förstå och stötta utsatta barn i förskolan, av Anna Röst Riben och Céline Nordenhed
Den här boken är skriven till yrkesverksamma pedagoger i förskolan som vill förstå och stötta barn som befinner sig i utsatta situationer.... -
21 april 2021
Bokblogg: Rum i förskolan – för barns lek och lärande
Jag fick glädjen att läsa ”Rum i förskolan – för barns lek och lärande” en bok som främst riktar sig mot pedagoger i förskolan men kan med fördel... -
13 april 2021
Bokblogg: Att undervisa vuxna – språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, av Annsofie Engborg
Pedagogisk och didaktisk litteratur som behandlar vuxenundervisning växer inte på träd som man brukar säga. Därför kändes den här boken verkligen... -
17 februari 2021
Bokblogg: Rum för lärande, av Katinka Vikingsen
Rum för lärande är skriven av Katinka Vikingsen, förskollärare och pedagogista. Boken riktar sig till verksamma inom förskolan och ger mig många... -
9 februari 2021
Bokblogg: Pojken med extra allt – hur lärare kan möta adhd och autism, av Alexander Skytte
Har du någonsin undrat hur det är att vara den i skolan alla pratar om? Hur det känns att vara den som skriker och bråkar? Har du någonsin funderat... -
2 februari 2021
Bokblogg: Skriv för livet – kreativt skrivande i svenskundervisningen, av Malin Larsson
Jag är verksam som språklärare på Engelbrektsskolan 7-9 och valde att ta mig an Malins bok mycket på grund av att jag kände till henne sedan... -
25 januari 2021
Bokblogg: Introduktion i förskolan – trygg start för likvärdig utbildning, av Sofia Källhage och Josefin Malm
Åsa Oskarsson Särnholm, rektor Villekulla förskola har läst "Introduktion i förskolan – trygg start för likvärdig utbildning". En bra och lättläst... -
19 januari 2021
Bokblogg: Lärarens kroppsspråk – ledarskap i klassrummet 2
Det är roligt att springa på en bok som är användbar för lärare i hela skolan! Vi sfi-lärare är annars vana vid att böcker visserligen är... -
20 oktober 2020
Bokblogg: Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg, av Jenny Edvardsson
Den här boken fungerar som en inspirationskälla, en handbok för hur du kan arbeta med skönlitterär läsning i klassrummet och hur du kan organisera... -
12 oktober 2020
Bokblogg: De yngsta barnen och undervisningen, av Lena Edlund
Lena Edlunds bok De yngsta barnen och undervisningen riktar blicken mot oss pedagoger och vad vi (enligt Edlund) behöver för att göra undervisningen... -
24 september 2020
Bokblogg: Elever som utmanar oss – hitta lösningar som fungerar, av Veronica Gustafsson
Veronica Gustafsson är lärare, specialpedagog och föreläsare. Hennes syfte med den här boken är att öka medvetenheten om hur nedsatta exekutiva... -
10 september 2020
Bokblogg: Barnets rättigheter – Barnkonventionen i förskolan, av Åsa Ekman
Boken Barnets rättigheter – Barnkonventionen i förskolan är skriven av Åsa Ekman som är barnrättskonsult med 30 års erfarenhet av arbete med FN:s... -
2 september 2020
Bokblogg: Språkstörning hos barn 3-7 år, av Catarina Sjöberg
Catarina Sjöberg är legitimerad logoped och har erfarenhet av arbete inom en mängd olika verksamheter. Utöver sin nuvarande tjänst inom... -
27 augusti 2020
Bokblogg: Digitalt meningsskapande, av Erika Kyrk Seger (red.)
Boken Digitalt meningsskapande är skriven 2020 och inspirerad och uppdelad av flera författare. Kapitlen har olika innehåll men den röda tråden är... -
18 augusti 2020
Bokblogg: Grej Of The Day Förskola. 25 GOTD-grejer, av Micke Hermansson och Maria Heimer
Direkt när jag öppnade paketet med boken blev jag glad. Den färgglada boken med foton på intressanta saker på utsidan tilltalade mig och jag kände... -
15 juni 2020
Bokblogg: Universell Design för Lärande – Ett inkluderande förhållningssätt
Pia Häggblom är en pedagog med 30 års erfarenhet av undervisning och pedagogisk utveckling från grundskola till högskola. Pia har arbetat med att... -
15 april 2020
Bokblogg: Vuxenutbildning – Allt du behöver veta för att undervisa vuxna av Josefin Schygge
Boken Vuxenutbildning – Allt du behöver veta för att undervisa vuxna riktar sig till dig som arbetar inom sfi, grundläggande eller gymnasiet i... -
1 april 2020
Bokblogg: Göra demokrati – projekterande arbete med förskolans yngsta av Johanna Appelquist och Helena Marken
Jag blev intresserade boken direkt när jag läste titeln. Äntligen mer litteratur om förskolans yngsta barn! Har själv funderat och utmanat mig i... -
17 mars 2020
Bokblogg: Barnskötare – Att främja utveckling och lärande av Maria Nygren och Ramona Krantz
Med tanke på att det i vårt avlånga land under många år pågått en diskussion om barnskötarnas vara eller icke vara, så känns det befriande att läsa... -
9 mars 2020
Bokblogg: Här. Hand. Häller. av Torhild Elisabet Sandberg
Jag har nu läst den femte boken i bokserien Petras bilder, Här. Hand. Häller. Den är skriven av Torhild Elisabet Sandberg som är journalist och... -
4 mars 2020
Bokblogg: Barns sociala och emotionella lärande av Lars Löwenborg
Lars Löwenborg är legitimerad psykolog, psykoterapeut, föreläsare och författare. Han har erfarenhet av att ha arbetat som lärare och är numera... -
25 februari 2020
Bokblogg: Lära för livet – Motiverande undervisning i särskolan av Marie Nilsson Nordfors
Marie Nilsson Nordfors har skrivit boken Lära för livet som främst riktar handlar om särskolan och elever med utvecklingsstörning/intellektuell... -
19 februari 2020
Bokblogg: Samspelets psykologi i förskolan av Jenny Jakobsson Lundin
Samspelets psykologi i förskolan är skriven av Jenn y Jakobsso n Lundin som under många år arbetat som förskole- och skolp s ykolog... -
12 februari 2020
Bokblogg: Iakttagbara mål – att göra lärande synligt
Jag har läst Iakttagbara mål – att göra lärande synligt. Författare är läraren och skolutvecklaren Johan Alm, som tidigare har skrivit boken... -
4 februari 2020
Bokblogg: Kollegialt lärande – resan mot framtidens skola
Kollegialt lärande handlar enligt författarna om att ta vara på skolledares, lärares och elevers gemensamma kraft, och är ett medel för att nå målet... -
3 februari 2020
Bokblogg: Vässa undervisningen – en liten handbok i konsten att ställa stora frågor
Boken är skriven av Malin Larsson och Tommy Lucassi, innehåller 470 frågor som du kan använda för att utmana dina elever och dig själv. Boken vill... -
29 januari 2020
Bokblogg: Får mormor komma hit? En bok om migrationsrätt
Vi har läst boken Får mormor komma hit? En bok om migrationsrätt i vår klass på Hovstaskolan. Den är skriven av Angelica Öhrn, Christina Hildebrand... -
23 januari 2020
Bokblogg: Lågaffektivt bemötande och problematisk skolfrånvaro
De tre författarna Maria Bühler, Annelie Karlsson och Terése Österholm har ett gemensamt intresse och en gemensam bakgrund inom lågaffektivt... -
10 januari 2020
Bokblogg: Språklig förebild i förskolan
Jag har läst Språklig förebild i förskolan av Karolina Larsson som är en lättläst och inspirerande bok. Den som är intresserad av språk och... -
19 november 2019
Bokblogg: Utmana och stötta – undervisning i förskolan
Denna bok består av 12 kapitel där olika författare delar med sig av sin kunskap och erfarenhet. Det är allt ifrån forskning till praktiska tips.... -
13 november 2019
Bokblogg: Barnens egna teman
– Fröken, fröken kan vi kolla på myror… – Fröken, fröken jag vill leka med vatten… Ta hjälp av barnen och få lärandet att lyfta till en ny nivå,... -
6 november 2019
Bokblogg: Den synliga förskolan
Författaren Martina Lundström är pedagogista och pedagogisk rådgivare. Hon har tidigare skrivit boken Det synliga barnet. I denna bok, Den synliga... -
31 oktober 2019
Bokblogg: En skola att längta till
Lars Risberg, kurator, har läst boken En skola att längta till av Titti Ljungdahl: "Det är en lättläst och innehållsrik bok som kan vara en... -
9 oktober 2019
Bokblogg: Källkritiskt förhållningssätt i förskolan
Källkritiskt förhållningssätt i förskolan är skriven av skolbibliotekarien Maria Heimer. Boken kom ut i år (2019) och vänder sig till... -
9 september 2019
Bokblogg: Rektor i förskolan – bli en bra ledare
”Att leda andra är en ansvarsfull uppgift, det kräver mod och vilja – mod att ta sig an utmaningen att få verksamheten att utvecklas åt rätt håll... -
4 september 2019
Bokblogg: Tvåspråkighet hos barn i Sverige
"Boken passar bra för de som vill förkovra sig i olika begrepp inom flerspråkighet och få ta del av forskning som sträcker sig ca 40 år bakåt i... -
29 augusti 2019
Bokblogg: Utforska digitala verktyg i förskolan
Boken "Utforska digitala verktyg i förskolan" ger läsaren fakta på ett lättläst sätt. Många praktiska exempel som sätter igång funderingar och... -
18 juni 2019
Bokblogg: Lektionsdesign – en handbok av Helena Wallberg
Boken Lektionsdesign – en handbok, riktar sig till lärarstudenter och verksamma lärare som vill reflektera och förbättra delar av sin... -
4 juni 2019
Bokblogg: Värna barns lekstyrka, av Margareta Öhman
Jag fastnade direkt för titeln. Vilket underbart ord! ”Lekstyrka”! Jag blev nyfiken. Och fascinerad. På jobbet har jag funderat mycket kring barn... -
8 maj 2019
Bokblogg: De yngsta barnen och läroplanen
Jag har haft förmånen att få läsa Lena Edlunds uppdaterade bok, De yngsta barnen och läroplanen. Innehållet i boken är till största del likt... -
24 april 2019
Bokblogg: Petras bilder - Den flygande hästen
Jag har nu läst den fjärde boken i serien ”Petras bilder” för min årskurs 2. Den heter Den flygande hästen och är skriven av Torhild Elisabeth... -
12 april 2019
Bokblogg: Bokstavstema i förskoleklass
Om du letar efter en bok som ger dig många konkreta tips och idéer och där du direkt kan sätta igång att arbeta med bokstäver som projekt eller tema... -
1 april 2019
Bokblogg: De nyfikna systrarna upptäcker kroppen, sömnen och allt levande
I serien de nyfikna systrarna, upptäcker Sarah och Anna hur kroppen, sömnen och hur allt levande fungerar. Tre pedagoger har läst varsin bok med... -
26 mars 2019
Bokblogg: Knäcka sociala koden – verktyg för att bemötande beteendesvårigheter i skolan
Boken Knäcka sociala koden – verktyg för att bemötande beteendesvårigheter i skolan riktar sig till pedagoger inom skolan som vill stärka sitt... -
19 mars 2019
Bokblogg: Romanläsning i praktiken – Samtala och skriva om litteratur i skolan
En bok som säger sig innehålla konkreta tips för att planera och genomföra läsprojekt i klassrummet och samtidigt är förankrad i forskning,... -
4 mars 2019
Bokblogg: Literacy – i familj, förskola och skola
Boken Literacy – i familj, förskola och skola, är skriven av Carina Fast som är filosofie doktor i pedagogik. Hon är även literacyforskare. Carina... -
14 december 2018
Bokblogg: Leda och lära tillsammans - medledarskap i förskolan
Det var med stor nyfikenhet jag började läsa Leda och lära tillsammans – medledarskap i förskolan. En bok som enligt baksidestexten handlar om hur... -
13 december 2018
Bokblogg: Hjärnsmart Pedagogik - stimulera barns lärande, empati inre lugn och självkontroll
”Barn gör rätt om de kan” är en tongivande devis för oss som befinner oss på pedagogiska arenan för närvarande. Barn agerar i relation till det... -
29 november 2018
Bokblogg: Det spelifierade klassrummet
Boken Det spelifierade klassrummet är skriven av Adam Palmquist som är fil. mag och leg. lärare. Enligt baksidan av boken är detta den första... -
21 november 2018
Bokblogg: Särskilt begåvade elever – pedagogens utmaning och möjlighet
Boken Särskilt begåvade elever – pedagogens utmaning och möjlighet är skriven av Mona Liljedahl som är leg. gymnasielärare och specialpedagog.... -
16 november 2018
Bokblogg - Fritidspedagogiskt lärande
” När lektionen är slut tar den viktiga fritidstiden över. I gränslandet mellan skola och hem, mellan undervisning och lek, pågår ett lärande för... -
12 november 2018
Bokblogg: Petras bilder - Pojken med örnen och Klockan som rinner
Nu har jag även läst bok nummer två och tre i serien Petras bilder för min klass som nu har blivit en åk 2. Del två ”Pojken med örnen” och del tre... -
29 oktober 2018
Bokblogg: Från motstånd till möjlighet – att leda förändringsarbete i förskola och skola
Finns det ett vinnande koncept när det gäller förändringsarbete i förskola och skola? Boken ”Från motstånd till möjlighet – att leda... -
16 oktober 2018
Bokblogg: SO- ämnena i blickfånget
Under sommaren har jag läst denna inspirerande bok om de fyra SO-ämnena. Den är skriven på ett enkelt sätt med tydlig struktur som genomsyrar hela... -
28 september 2018
Bokblogg: Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik
Jag blev genast intresserad av boken när jag läste titeln. Etik och värdegrund är ämnen jag brinner för. Dessutom är det något som jag tycker att... -
19 september 2018
Bokblogg: Bygga en plats för möten – ett projekt i nära relation med omvärlden
I boken ”Bygga en plats för möten – ett projekt i nära relation med omvärlden” beskriver de tre förskollärarna Ewa Hedenkvist, Bettan Lorentzson och... -
13 september 2018
Bokblogg: Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet
Det var med stor nyfikenhet och med stor förhoppning som jag gav mig i kast med boken Nyanlända, interkulturalitet och flerspråkighet i klassrummet.... -
15 juni 2018
Bokblogg: Didaktiken efter Vygotskij - Design för lärande
Det tar inte många sidor innan jag tänker att jag gjort bort mig... Nyss hemkommen från BB och med amningshjärna deluxe, åtar jag mig att läsa en... -
8 juni 2018
Bokblogg: Petras bilder - Flickan i blått
Illustratör är Emily Ryan. Författare är Torhild Elisabet Sandberg. Hon är journalist och konstkritiker och arbetar nu som informatör på Uppsala... -
24 maj 2018
Bokblogg: Att ge form åt förskolans innehåll
När jag höll boken i mina händer var jag förväntansfull och nyfiken på att lära mig mer om hur jag som pedagog kan arbeta med förskolans miljö och... -
27 april 2018
Bokblogg: Studiehandledning för flerspråkiga elever - Kunskapsutveckling genom modersmålet
Boken är skriven av Karin Sheikhi och Tamar Ucar. Karin Sheikhi arbetar på Mälardalens högskola där hon forskar om klassrumskommunikation. Tamar... -
13 april 2018
Bokblogg: Slöjd i en digital skola
Hösten 2018 träder en ny reviderad kursplan i kraft och alla lärare måste förhålla sig till de nya skrivningarna om digital kompetens. Det handlar... -
12 februari 2018
Bokblogg: Förskolans yngsta barn- perspektiv på omsorg, lärande och lek
Detta är en mycket efterlängtad bok för mig som jobbar och har ett stort intresse för förskolans yngsta barn och deras tillvaro i förskolan. Boken... -
2 februari 2018
Bokblogg: Språklig mångfald i klassrummet
Åsa Wedin är lektor i svenska som andraspråk och professor i pedagogiskt arbete. I den här antologin visar hon tillsammans med fem forskare och... -
24 januari 2018
Bokblogg: Perspektiv på hälsa - att bredda vägen
Jag har läst boken Perspektiv på hälsa – att bredda vägen av Magnus Brolin, idrottslärare på en skola strax utanför Örebro. Boken beskriver ett... -
18 januari 2018
Bokblogg: Våga se signaler på sexuella övergrepp – vägledning och främjande integritetsarbete
Vill du få en helhetsbild av hur förskolan kan utforma verksamheten så att den blir trygg för alla barn och där barnens integritet prioriteras? Då... -
12 januari 2018
Bokblogg: Fyrtio minuter - hundratals beslut.
John Steinberg beskriver själv att syftet med boken är att ge en översikt över sådant som en pedagog möter under en vanlig lektion eller aktivitet.... -
12 december 2017
Bokblogg: Barnbokens magi - lärande samspel i sagans värld
Marie Eriksson är sedan 20 år tillbaka förskollärare, numer arbetar hon som verksamhetsutvecklare, det här är hennes sjätte bok. Boken riktar sig... -
6 december 2017
Bokblogg: Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande i förskolan
Författarna beskriver den verksamhetsutveckling som de varit med och genomfört på förskoleenheten HallonEtt i Jönköping. De har varit verksamma vid... -
16 oktober 2017
Bokblogg: EHM Elevhälsomötet - en främjande, förebyggande och lärande modell
Helena Yourston heter jag och arbetar som specialpedagog i Örebro och är också samordnare för specialpedagoger och speciallärare i förskola och... -
4 oktober 2017
Bokblogg: Navigera i den digitala samtiden.
"Skolan måste hänga med i digitaliseringen av samhället. Men det är ett stort och komplext område. Var ska man börja? Vad är viktigt att veta?"... -
29 september 2017
Bokblogg: Jobba smart - din vägledning som lärare
Helena Kvarnsell (lärare i matematik, NO och teknik) har skrivit boken ”Jobba smart - din vägledning som lärare” där läsaren får tips på hur man kan... -
18 september 2017
Bokblogg: Textsamtal och bildpromenader
Anne-Marie Körling är lärare, föreläsare och Sveriges läsambassadör 2015–2017. Hon har fått Svenska Akademiens svensklärarpris 2006, Innovativa... -
25 augusti 2017
Bokblogg: Orimlig, onödig oro. Om diagnosen GAD- en personlig berättelse om ångest
När jag kom i kontakt med gymnasieläraren Jenny Nyléns bok Orimlig, onödig oro-om diagnosen GAD- en personlig berättelse om ångest, tänkte jag att... -
5 juni 2017
Bokblogg: Williams kompisar
Den här boken, skriven av Marie Bosson Rydell, har vi läst för våra barn i åldern 3-5 år. William är huvudperson i berättelsen och han har några... -
29 maj 2017
Bokblogg: Vildas vilda ben
Den här boken, skriven av Petra Sandberg Holstensson, har vi läst tillsammans med barnen i åldern 3-5 år. Som titeln antyder är Vilda en flicka som... -
5 maj 2017
Bokblogg: Nyanlända elever – undervisning, mottagande och flerspråkighet
Sara Persson är grundskolelärare i svenska och svenska som andraspråk samt förstelärare med inriktning på formativ bedömning. Hon är även... -
15 mars 2017
Bokblogg: Lekfullt samspel i förskolan
Vad sägs om att läsa en nästan 300 sidig bok om lekens betydelse för en bra barndom? Arbetar du inom förskolan borde det vara svårt att tacka nej... -
6 mars 2017
Bokblogg: Mötet med nyanlända
Nyanlända elever. Det pratas mycket om dem i skolan, i samhället och inte minst i media. Hur höjer vi måluppfyllelsen? Hur genomför vi... -
13 februari 2017
Bokblogg: De yngsta barnen och läroplanen
Lena Edlund har arbetat som förskollärare och förskolechef i 20 år. Nu arbetar hon med fortbildning för förskolepersonal. När hon skriver i boken om... -
25 januari 2017
Bokblogg: Högläsning - läsutveckling från teori till praktik
Maria Heimer har skrivit boken Högläsning - läsutveckling från teori till praktik. Boken är uppdelad i två delar, där den första delen är en... -
13 januari 2017
Bokblogg: Utveckla barns inflytande - Verktyg för förskolan
Boken är skriven av Jenny Biteus och Teres Engholm. De är legitimerade förskollärare som jobbar på Solgläntans förskola i Kumla. De beskriver sig... -
16 december 2016
Bokblogg: Sofia med knuff + Saskia - en tjej som mig
Vi i klass 2A på Mellringeskolan har läst Sofia med knuff av Annelie Strömberg. Det är en bok som berör. Sofia är en tjej som har starka känslor och... -
5 december 2016
Bokblogg: Nedstressad förskola – medveten närvaro
Boken ”Nedstressad förskola – medveten närvaro” (Nyholm 2016) var svår att inte bli nyfiken på. Som så många andra i dagens samhälle så lever och... -
16 november 2016
Bokblogg: Lätta böcker om svåra saker
Har du någon gång saknat barnböcker som tar upp de där känsliga och svåra sakerna i livet? Böcker att använda som underlag vid diskussioner med... -
5 oktober 2016
Bokblogg: Psykologi för klassrummet
De två skolpsykologerna Tuija Lehtinen och Jenny Jakobsson Lundin har skrivit en bok som de själva har saknat. Boken ”Psykologi i klassrummet” vill... -
23 september 2016
Bokblogg: Uppdrag lärare
Uppdrag lärare (2012) är en antologi utgiven av Leif Mathiasson, chefsredaktör för Pedagogiska magasinet, som handlar om läraryrket i stort och... -
9 september 2016
Bokblogg: Hur man älskar ett barn
Ett barn tittar rakt på mig med sina stora oskyldiga ögon. Framsidan på boken ”Hur man älskar ett barn” fångar mig och jag studerar ögonen lite... -
30 augusti 2016
Bokblogg: Nyanlända i skolan
Jag är utbildad förskollärare och lärare F-6 samt har utökad behörighet i svenska som andraspråk åk 7-gymnasiet. Jag har jobbat som lärare både inom... -
25 augusti 2016
Bokblogg: Pedagogisk miljö i tanke och handling
Författaren Linda Linder är legitimerad förskollärare, teaterpedagog och ateljerista. Hon är också författare och en flitig bloggare. Hennes blogg... -
20 april 2016
Bokblogg: Flyktfåglarna som inte kunde flyga
I en tid då våra barn och ungdomar i förskola och skola möter allt fler jämnåriga flyktingar i sin direkta närhet är det av stor vikt att som...
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.