Bokblogg: Pojken med extra allt – hur lärare kan möta adhd och autism, av Alexander Skytte

Har du någonsin undrat hur det är att vara den i skolan alla pratar om? Hur det känns att vara den som skriker och bråkar? Har du någonsin funderat på vad som försiggår inne i huvudet på en sådan elev? Eller hur hen ska klara sig i livet om skolan upplevs som ett uppochnervänt kaos? Det vill jag berätta om.

Dessa rader inleder författaren sin bok med, vilket egentligen skulle räcka för att få åtminstone mig att vilja läsa mer.

Alexander Skytte, som är diagnosticerad med ADHD och Autism, har i sin bok på ett personligt och utlämnande sätt beskrivit hur han själv tagit sig dit han idag är med de erfarenheter han fått på vägen. Han kombinerar berättelser om sina egna upplevelser med reflektioner och kopplar dem till teori och forskning på ett i mitt tycke lysande sätt. Idag är Alexander utbildad lärare och för många känd som BOKSTAVSPEDAGOGEN på sociala medier. I boken beskriver han sin turbulenta skoltid, tiden som värnpliktig och vägen fram till att han blev pedagog genom att dela upp de olika tidsepokerna i kapitel. Boken är skriven på ett sätt att den är lätt att ta till sig, utan en massa krångliga begrepp, vilket gör att den är lättläst och kan läsas även av personer utan en stor läsvana.

Det enda jag ville var att passa in. Så jag gjorde det jag kunde, jag bråkade. (s. 34)

Boken ger många känslor till mig som läsare, både skratt och gråt, men också konkreta tips. Den ger också något jag upplever verkligen behövs – en förståelse. Författaren svarar på de frågor han själv ställer i inledningen på boken och ger insikter som jag tror är viktig för alla som arbetar med barn och elever i skolans värld. Han beskriver hur han upplever regler, både uttalade och outtalade, matsituationer, tillsägelser och mycket annat. Dessa frågor som i dagens skola är en del av vardagen, oavsett om det rör sig om elever med diagnoser eller inte.

Om vi som vuxna inte aktivt försöker sätta oss in i barnets situation, riskerar vi att missa det barnet vill förmedla. (s. 77)

För mig i min profession som speciallärare försöker jag bland annat att dela med mig av min kunskap och erfarenhet till de pedagoger jag arbetar med, något som inte alltid är helt lätt. Ett förhållningssätt och en förmåga att möta elevers olikheter går inte att enbart läsa sig till, vill jag mena, men med hjälp av denna bok tror jag att förståelsen hur en elev upplever det kan öka.

Jag kan varmt rekommendera denna bok och är tacksam att jag fått tagit del av innehållet.

Anna Otterström, speciallärare, Almby skola

Senast uppdaterad:

Publicerad: