Pedagog Örebros årsresumé 2020
Dags att summera året 2020 med Pedagog Örebro. Vilka sidor och artiklar lästes mest? Vad har engagerat mest i sociala medier. Häng med på en tillbakablick över året!
2020 var året som Pedagog Örebro...
» Tog över ansvaret för arbetet med Örebro kommuns Pedagogiska pris
» Presenterade tre nya sidor: Digitalisering i förskola och skola , Grundsärskolan och Barn och elevhälsa
» Presenterade nya bloggare: Almby skolas fritidshem och Lotsens blogg
» Ökade besöken på webbsidan med med 25% jämfört med 2019!
» Fick 400 nya följare på Instagram och 200 nya följare på Facebook
» Startade ett nyhetsbrev som skickas ut varje vecka under skolåret.
Mest lästa artiklarna och blogginläggen
1. Så kan klassrumsplaceringen bidra till ökad arbetsro
Emma Carlströms inlägg engagerar och uppskattas av många. I inlägget beskriver Emma hur klassrumsplaceringen kan bidra till ökad studiero och var det mest lästa inlägget på Pedagog Örebro under 2020. Stort grattis!
2. Startuppgifter för att skapa arbetsro och få en bättre start på lektionerna Emma Carlström skriver här om hur hon arbetar med startuppgifter och hur dessa bidrar till ökad arbetsro. Från bloggen "kunskap, glädje och trygghet".
3. Tips på hur du kan skapa arbetsro i klassrummet Emma Carlström skriver här hur hon arbetar för att skapa arbetsro i klassrummet. Från bloggen kunskap, glädje och trygghet
4. Digitala resurser och information för pedagoger i Coronatider.
En sammanställning över olika digitala resurser för fjärr -och distansundervisning. Artikeln vill hjälpa pedagoger till rätt information, tips och inspiration kring fjärr -och distansundervisning.
5. Veckans lek med fokus på samarbete Här skriver Emma Carlström om hur hon jobbar med “veckans lek”, en samarbetsövning eller tävling som är mycket uppskattad av eleverna. Från bloggen "Kunskap, glädje och trygghet".
6. ASL – att skriva sig till läsning. Här skriver Emma Carlström hur hon jobbar med ASL. Från bloggen "Kunskap, glädje och trygghet".
7. Vi gör världen bättre - hållbar utveckling i förskolan ett inlägg från bloggen “Röda trådar i förskolans verkstad”. Här beskrivs ett projekt med fokus på hållbar utveckling, inlägget är skrivet 2018 av Jenny Lindahl, Fåraherdens förskola.
8. Så jobbar jag med stationsarbete. Emma Carlström, Brunnskolan om hur hon jobbar med stationsarbete i klassrummet. Från bloggen "kunskap, glädje och trygghet"
9. Beebot i förskolan. Ett inlägg från bloggen “Digitalisering i förskolan”. Här skriver Linnéa, Linn och Sara på Kremlans förskola om Bee-Bot i förskolan. Inlägget skrevs redan 2018 men har haft många läsare under året.
10. Hannaskolan satsar på en socialpedagog.
Artikel om Hannaskolan och deras satsning på en socialpedagog.
Syftet är att hjälpa elever som har behov av socialt stöd att komma till skolan, få ökad motivation och hjälp att strukturera vardagen.
11. Vi hittar hit vi hittar dit vi hittar överallt - organisera för projekt och skapa synliga lärprocesser. Från bloggen “röda trådar i förskolans verkstad”. Camilla Mellgren, förskollärare på Fåraherdens förskola skriver om hur man organiserar för projekt och för synliga lärprocesser. Inlägget skrevs redan 2016 men har haft många läsare under året.
12. Ämnesplaner för en bra struktur och en god kvalitet Emma Carlström skriver här om hur ämnesplaner hjälper henne att skapa en bra struktur och god kvalité i undervisningen. Från bloggen "Kunskap, glädje och trygghet"
13. Ädelstenen öppnar ny avdelning för barn med extraordinära behov . En artikel om nyöppnad avdelning på förskolan Ädelstenen som heter Rubinen och vänder sig till barn med “extraordinära behov”.
14. Vi vann Pedagogiskt pris 2020! Artikel från utdelningen i december när Mårten Persson, Johan Walter, Ingrid Nyberg och Johan Larsson, tilldelades priset. Läs motiveringarna och vad vinnarna har att säga.
15. En trygg start på hösten . Ett inlägg i bloggen "Förskolans pedagogiska uppdrag". Malin Högberg, Äventyrets förskola skriver om vikten av en trygg start för barnen på förskolan.
16. Rosenthaleffekten - positiva förväntningar . Ett inlägg i bloggen "Kreativitet och lärande". Ida Björklund skriver om Rosenthaleffekten – om vikten av att positiva förväntningar på eleverna. Inlägget skrevs redan 2018 men har lästs mycket under året.
17. Fokuslådor. Ett inlägg från bloggen delaktighet och inkludering. Specialpedagog Petra Lycke skriver denna gång om hennes skolas satsning på “fokuslådor”.
18. Vivallaskolans resa mot studiero - ledarskapet. Den första artikeln i vår artikelserie Vivallaskolans resa till studiero. I denna artikel där vi pratat med rektor Lena Sörbö och biträdande rektor Peter Karlehagen, beskriver vi hur ledarskapet bidragit till förändringarna.
19. Pedagogiskt pris 2019. En artikel från prisutdelningen av Pedagogiskt pris 2019. Vinnarna: Angelica Eriksson, Sofia Axelsson och Liselott Karlsson. Kårstaängens förskola. Emma Carlström, Brunnsskolan och Tobias Norgren-Bergström, Virginska gymnasiet.
20. Julkalender 2019 - skärmklippsverktyget Ett inlägg från vår julkalender 2019, där vi tipsade om ett digitalt hjälpmedel varje dag. Artikeln handlar om ett enkelt men ack så viktigt verktyg, nämligen Skärmklippsverktyget.
Mest besökta sidor:
1.Centralt skolstöd
Mest engagerade inläggen på våra sociala medier:
1. Vinnarna av pedagogiskt pris 2020
2. Maria Lilja nominerad till årets rektor
3. Vivallaskolans resa mot studiero - ledarskapet
4. 25 örebrolärare nominerade till Lärargalan
5. Blogginlägg: Så kan klassrumsplaceringen bidra till ökad studiero
6. Virginska gymnasiet tilldelades kvalitetsutmärkelsen "En bättre skola"
7. Bordercrossing Lundby
8. Vivallaskolans resa mot studiero - stöd utifrån
9. Åsa Norlund, Tullängsgymnasiet vinnare av Svenska akademins bibliotekspris 2020
10. Mia Aversjö, ny verksamhetschef för grundskolan
/Sammanställt av Mikael Kindgren, Pedagog Örebro
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.