Blogg: Lotsen
I det här bloggspåret skriver personal på Lotsen inom området främjande och förebyggande arbete med fokus på tillgänglig lärmiljö. Det du läser här är också exempel på sådant som ingår i Lotsens samarbeten med förskolor och skolor.
Lotsen är ett kompletterande stöd till skolor och förskolor samt erbjuder fortbildning, handledning, konsultation och verksamhetsbesök. I vårt arbete stöttar vi skolor och förskolor att utveckla sitt arbete på såväl individ-, grupp- och organisationsnivå.
-
29 mars 2023
Mer systematik – positivt för barns och elevers läsinlärning
Vi på Lotsen möter mer än gärna förskolor och skolor i frågor kring läs- och skrivförmåga hos barn och elever. Vi ser också behovet av att ta ett... -
14 februari 2022
Sofie Norelius – ny på Lotsen!
Jag heter Sofie Norelius, är specialpedagog och började arbeta på Lotsen i början på januari. Det känns oerhört spännande att få förmånen att vara... -
1 februari 2022
FNoFF: Dags att knyta ihop säcken…
Nu har vi jobbat med projektet FNoFF, Främja Närvaro och Förebygga Frånvaro, i 1,5 år och det är dags att knyta ihop säcken. Det har varit en resa... -
26 januari 2022
Våga satsa på ett Lyft
Skolverkets Lärportal med alla sina moduler inspirerar till att utveckla skolors fortbildnings- och undervisningskultur. Detta blogginlägg beskriver... -
20 september 2021
Behöver vi prata mer om avkodning?
I tidigare blogginlägg lyftes läsförståelse. Denna gång riktar vi uppmärksamheten mot avkodning – den tekniska delen av läsningen som hör samman med... -
17 maj 2021
Hurra – rapporten är klar!
Ni som har läst våra tidigare blogginlägg känner till att vi är ett gäng kuratorer och specialpedagoger på Centralt skolstöd, Lotsen som via Region... -
7 april 2021
Att bedöma läsförståelse
Att läsa med öronen – vad betyder det och hur ska vi tänka kring det i skolan? Det kan tyckas självklart att elever ska få ha sina hjälpmedel men... -
8 mars 2021
Att söka evidens i det vi gör…
Detta blir vårt sista blogginlägg för ett tag framöver. Vi har presenterat tankar om varför vi startat FNoFF-projektet, delmålen: rapport,... -
1 februari 2021
FNoFF: Ett nätverk med fokus på närvaro!
Vi fem som driver projektet FNoFF brinner verkligen för att förbättra förutsättningarna för att alla barn och ungdomar ska vilja och kunna gå i... -
15 december 2020
FNoFF: Därför är det viktigt med samverkan och aktiva processledare
I vårt fjärde blogginlägg kommer vi presentera ett avsnitt om projektets tredje delmål som handlar om SAMVERKAN och hur en aktiv processledare kan... -
11 november 2020
FNoFF: Så fungerar vår Handlingsplan för ökad skolnärvaro
I vårt tredje blogginlägg kommer vi att fokusera på den modell som vi har tagit fram och som vi kallar för: HANDLINGSPLAN FÖR ÖKAD SKOLNÄRVARO. Ett... -
21 oktober 2020
Hurra – vi är igång!
Känns riktigt skönt att vi nu är i gång med vårt projekt FNoFF – Främja Närvaro och Förebygga Frånvaro. Vi har börjat med vårt första delmål som... -
30 september 2020
Vi vill vända frånvaro till närvaro med FNoFF!
Här på Centralt Skolstöd, Lotsen, är vi några kuratorer och specialpedagoger som brinner för elever med problematisk skolfrånvaro. Vi har fördjupat... -
19 maj 2020
Likvärdiga elevsamtal – elevens röst genom samtalsstöd
I förra inlägget tittade vi närmare på språket som verktyg för lärande och relationer. I detta inlägg kommer vi lyfta samtalet där vi kan utforska... -
20 april 2020
Språk – ett verktyg för lärande och relationer
Språket finns överallt – i oss, omkring oss och mellan oss. Det hjälper oss när vi tänker. Försök att tänka en tanke utan språk. Det är inte enkelt.... -
23 mars 2020
Vad var det som blev sagt?
Språk, språket som verktyg och språklig tillgänglighet är temat för vårens blogginlägg i Lotsen-bloggen. Först ut är logopeden Gustaf Classon som... -
12 december 2019
Använder du Inlästa läromedel i undervisningen?
Visste du att alla elever och pedagoger i Örebro kommun har tillgång till Inlästa läromedel från Inläsningstjänst? Om inte så vet du det nu. Så vad... -
15 november 2019
Ljudmiljön – en del av den fysiska lärmiljön
När jag besöker skolor och förskolor så pratar jag mycket om att försöka ”ta bort” eller ”dämpa” ljud som gör att man tappar fokus från det som man... -
15 oktober 2019
Hur påverkar ljudmiljön vår inlärning egentligen?
Forskning visar på att bra ljudmiljö har betydelse för vår inlärning och vårt mående. En bullrig ljudmiljö påverkar oss negativt genom att vi blir...
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.