Startuppgifter - för att skapa arbetsro och få en bra start på lektionerna

Efter ett långt jullov så hoppas jag att ni alla är pigga och peppade inför en ny termin. I det här inlägget vill jag dela med mig av hur jag jobbar med, något som jag tycker fungerar väldigt bra, startuppgifter.

Jag vet att många är igång med detta eller har arbetat med det i flera år men det kan vara bra att få lite nya tips när fantasin börjar tryta. Ni får mer än gärna komma med era tips i kommentarsfältet nedan!

En tydlig struktur och att alla vet vad som förväntas av dem är för mig en av nycklarna för att skapa arbetsro i klassrummet. Vi ska ha en god miljö för utveckling och lärande (Lgr 11 kap 2). Ett sätt att skapa arbetsro och få en bra start på lektionerna är att använda sig av startuppgifter.

Börjar morgonen med lugn musik

Jag brukar börja morgonen med lugn musik, lite dämpad belysning och förbereda genom att lägga fram en startuppgift. Denna månad har jag gjort ett A3 med minimålarbilder, en för varje dag. Då hinner jag hälsa på alla elever och kolla av lite snabbt om någon verkar nere, trött eller vill berätta något för mig innan vi sätter igång för dagen. Oftast blir det 5-10 minuter, det beror på väder och mängd ytterkläder som ska av och in i torkskåp eller om jag t.ex. behöver reda i någon konflikt.

Bilder från Instagramkonton

Idén till månadsuppgiften hittade jag, som så mycket annat, bland alla skolkonton på Instagram. I februari tänkte jag göra ett A3 med minimålarbilder men även blanda upp med problemlösning och enkel läsförståelse. De kommer att ligga i min Dropbox som är länkad i min Instagramprofil. För att träna eleverna i elevinflytande (Lgr 11 kap 2) så ska de få bli mer delaktiga i val av startuppgifter framöver. Jag har en tanke om att eleverna skulle kunna få göra en startuppgift var som jag sedan sätter ihop till ”månadens startuppgifter” i mars. De ska också få önska vad de vill att jag förbereder för typ startuppgifter.

Många längtar efter sin tur

Jag har tidigare använt mig mycket av ”Mirja och Minjo” som finns på https://sydsvenskan.minibladet.se/minja-och-mino/ . Jag har mest använt ”Finn fem fel” och ”Bokstavsjakten” nu i årskurs 1. Då har jag haft den på interaktiva tavlan och låtit eleverna titta enskilt för att sedan låta en elev komma fram och ringa in det som kamraterna hittat. Det är också ett sätt för mig att träna alla att ta plats och våga tala inför klassen, men på ett lekfullt sätt. Alla elever turas om att komma fram och många längtar efter sin tur.

Ett annat tips är att göra egna ordpussel eller korsord med begrepp som man vill att eleverna ska träna på i de olika ämnena. Jag har exempelvis gjort ordpussel med veckodagar, begrepp som kommer i texten i Läsdax som jag vill jobba lite extra med eller årstider, månader och begrepp i matte som dubbelt, häfte, fler färre osv. Även dessa har jag visat på interaktiva tavlan och en elev har fått komma fram och ringa in det som kamraterna hittat för svar. Jag gör mina på skolplus.se där vi har konto. Men det finns även andra sidor där du kan göra dessa om du söker på nätet.

Vi använder Favorit matematik som läromedel i matte och i deras lärarhandledning på nätet så finns det problemlösningsuppgifter som eleverna kan läsa igenom och klura på enskilt innan vi löser dem tillsammans.

"En ska bort"

Ett annat tips är att använda sig av ”en ska bort”. Du visar upp 3-4 bilder och sen ska eleverna fundera på vilken som ska bort och varför. Det är en bra öppen fråga med flera svar, en uppgift som är bra för att exempelvis träna eleverna på att resonera, diskutera och framföra egna åsikter. Men också lyssna på andra och få en förståelse för att vi kan tänka och tycka olika. Vi ska ge eleverna möjlighet att samtala för att få tilltro till sin språkliga förmåga (LGR 11 kap 1) och detta är ett sätt att locka till samtal och resonera.

Nelly Bonner, @lararenellybonner på Instagram, har väldigt bra uppgifter i sin Dropbox. Hon har gjort ”Läs och hitta” i olika nivåer så att du också kan individanpassa. Det är en bra uppgift man kan ha i lådan och snabbt ta fram. Jag har även använt dessa i elevernas ”mina mål” mapp där de tränar sina individuella mål ur bland annat IUP.

Bilder på lärarkonton på Instagram

Jag hoppas att du fått något bra tips på startuppgift eller inspirerats till en ny idé. Dela gärna med dig av tips på bra startuppgifter i kommentarsfältet nedan.

Ha en bra vecka - Vi hörs snart igen!

/Emma

Instagram: @kunskap_gladje_trygghet

Mail: emma.frisk.carlstrom@orebro.se

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Senast uppdaterad: 21 januari 2019

    Publicerad: 21 januari 2019
    Hade du nytta av innehållet på den här sidan?