Så kan klassrumsplaceringen bidra till ökad arbetsro

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om arbetsro. En medveten klassrumsplacering är ännu en del i att skapa arbetsro och ett gott klimat i klassrummet. Jag har många gånger brottats med hur jag ska möblera och placera eleverna, det kanske du också gör ibland? Här kommer lite tips på sånt jag tycker fungerat bra eller tänker på kring möbleringen i klassrummet.

Jag har satt de som pratar mycket bredvid någon som också pratar mycket för att försöka minska risken att de ropar till varandra över klassrummet. Det fungerar ibland, ibland inte. Jag har placerat i rader, i hästsko och i grupper. Jag har även försökt att möblera så att många sitter med ryggarna mot varandra. Men ibland i vissa klasser får man inte riktigt till det.

Jag har alltid försökt låta elever välja om de vill ligga och arbeta, halvstå eller sitta på mattan med en stol som ett ”bord” när det passar. Jag har försökt att vara följsam om det fungerat bra för eleven. För mig har det inte varit aktuellt att ha flexibel placering där eleverna väljer från lektion till lektion var de ska sitta. Många elever har behövt ha tryggheten med att ha en fast plats.

Inspiration från video

Jag tittade på Anne-Marie Körlings video (se här intill). Efter att jag sett den så har jag i två olika klasser provat att möblera i två grupper. Detta för att bland annat kunna ha genomgång med en halvklass i taget medan den andra gör något mer självgående.

Min tanke var att man kunde ha olika nivåer på genomgångarna eller exempelvis ha genomgång med de som önskade få en extra förklaring. Jag tycke att det verkade riktigt bra. Jag har alltså haft borden ungefär så här då:

Tyvärr upplevde jag att det var lite svårt eftersom många av mina elever som sagt haft behov av en fast, trygg plats i klassrummet. Det kanske fungerar bättre för någon annan eller i andra grupper eller kanske på mellanstadiet/högstadiet?

Hur får man då till en social och kulturell mötesplats med demokratiska arbetsformer som det står i vår läroplan, som präglas av trygghet och studiero? Den uppkommer inte av sig själv utan är något man medvetet behöver arbeta med. Klassrumsmöbleringen är viktigt att ha med i planeringen och att reflektera över. Jag tycker att jag får slå knut på mig ibland för att hitta en bra möblering som passar alla elever, elevgruppen som helhet och mitt sätt att undervisa.

När det gäller möbleringen så brukar jag tänka på bland annat detta:

  • Var och hur önskar eleverna själva sitta?
  • Vem tycker de att de arbetar bra bredvid eller nära?
  • Överensstämmer det med hur jag ser på det?
  • Vilka elever behöver sitta nära ett fönster?
  • Vilka kan sitta långt bak?
  • Finns det någon som behöver sitta nära mig när jag har genomgång?
  • Vilka behöver sitta enskilt eller nära dörren ut?
  • Vilka elever mår bra av att sitta i par eller grupp?
  • Vill jag ha stora mattan fram eller bak i klassrummet, vad är syftet med mattan om man har en?
  • Är det fritids i samma rum? Fungerar möbleringen i så fall för dem på eftermiddagen?
  • Behöver någon elev sitta nära mattan för att snabbt kunna byta ställning eller för att få röra sig mer fritt än på en stol vid genomgång?
  • Vilken placering fungerar bäst för gruppen? Hästsko, rader eller smågrupper? Behöver jag blanda?
  • Finns det plats för ett runt extrabord där jag kan sitta med några få i taget?
  • Kan jag ha en enskild extraplats om någon behöver sitta själv en stund eller vissa lektioner?
  • Ser jag till att inte använda andra elever som ”stötdämpare”?
  • Prata och bolla tankar med de kollegor som är i klassen och andra kollegor på skolan.
  • Fungerar det att ha en soffa i klassrummet och vad behöver jag i så fall ha för tydliga regler kring den?

Jag fick tips via Moa Ahrnbom, som har @livet_i _skolan på Instagram, i ett inlägg hon hade om möblering. Där såg jag tipset på att möblera i bland annat T. Jag gjorde då en lite zick-zack möblering inspirerat av det jag såg på hennes sida. Den blev så här:

De flesta elever sitter inte bredvid något utan mitt emot eller snett mittemot någon. Några sitter lite framför/bakom varandra och några har enskilda platser samt att extra platser finns. För min grupp har detta fungerat väldigt bra. Jag märker verkligen skillnad på arbetsron. Moa tipsade även om att lyfta möblering på arbetslagsmöten för att få så många olika tips som möjligt. Att hjälpas åt att diskutera fördelar och nackdelar med olika sätt att möbler.

Fokuslådor till varje klass

Vi har nyligen fått fokuslådor till varje klass. De har bidragit till ännu mer arbetsro. Många uppskattar att kunna använda skärm eller sittkudde och hörselkåpor ibland. Petra, vår specialpedagog, har skrivit ett blogginlägg som du hittar här!

Du kan läsa mer om hur jag tänker kring arbetsro och hur man kan få eleverna delaktiga i ett blogginlägg som du hittar här!

I övrigt i klassrummet är jag medveten om vad jag sätter upp och varför. Vilket stöd behöver sitta uppe just nu? Jag har försökt att hålla det ganska rent längst fram i klassrummet, speciellt runt tavlan.

Jag har lite stöd som sitter uppe längs bak i klassrummet som till exempel de fyra räknesätten och ordklasser. Sådan som vi använder ofta. Jag har gjort stödknippen som finns till hands att ha vid bänken istället för att ha allt på väggarna. Jag försöker tänka NPF-anpassat här med. Att ha det avskalat och lugnt. (NPF – neuropsykiatriska funktionsnedsättningar)

Vill du kika in i mitt klassrum så kan du gå in på min Instagram @kunskap_gladje_trygghet. Där har jag sparade storys i min profil. (”Cirkeln” heter Klassrummet.)

Vad kul att du läste årets första blogginlägg!

Vi hörs snart igen!

/Emma @kunskap_gladje_trygghet

Senast uppdaterad: 10 februari 2020

Publicerad: 10 februari 2020
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Tack för ditt svar!