Blogg: Digitalt och kreativt lärande
I det här bloggspåret kommer ni följa Maria Högberg som är förskollärare och vidareutbildad i digitala verktyg.
Hon har arbetat som förskollärare i barngrupp i 30 år men har just nu en tjänst som IKT pedagog i Kumla kommun med uppdrag att utveckla digitaliseringen i förskolan.
Här får ni ta del av hennes tankar, lärdomar och funderingar kring undervisning, lärande och digitala verktyg.
-
13 maj 2022
Så kan du kombinera digitalt och analogt material
I mitt arbete som IKT-pedagog tycker jag det är viktigt att hitta sätt där digitala verktyg kompletterar analogt material. Det digitala får inte helt ta... -
28 april 2021
Digital ateljé i Kumla – mötesplats för inspiration och fortbildning
I Kumla där jag nu jobbar som IKT-pedagog, har jag fått bygga upp en digital ateljé. Tanken med ateljén är att det ska vara en plats för både inspiration... -
11 mars 2021
Ny blogg: Digitalt och kreativt lärande
Hej! Det här är mitt första inlägg i denna blogg, men ändå inte. Tidigare har jag skrivit i en annan blogg här på Pedagog Örebro tillsammans med några... -
17 september 2020
En trygg start på hösten
Nu är hösten här och ett nytt läsår är påbörjat. Det innebär också att det är mycket nytt som händer på förskolan. Hos oss är det både barn och vuxna som... -
28 januari 2020
Klottra med digitala verktyg
Under de senaste åren har det kommit in många nya digitala verktyg på förskolan. I somras skrevs det också in i vår läroplan för förskolan Lpfö-18 att... -
9 juni 2019
Tankar och reflektioner efter fördjupningsworkshop på Bordercrossing
Då utställningen Bordercrossing, som funnits i Varberga under hösten 2018, förlängdes och fanns tillgänglig även under våren 2019, fick pedagogerna på... -
17 november 2017
Barnens egen trygghetsplan
Under de senaste åren har vi på Äventyrets förskola startat upp varje höst genom att jobba med barnens egen Trygghetsplan. Hur det arbetet ser ut och hur... -
26 april 2017
Undersökandet av en plats med hundraspråklighet
Det här blogginlägget tar vid det förra inlägget, "Vad betyder det att komma i dialog med en plats?" Jag kommer att beskriva hur tillvägagångssättet gick... -
10 april 2017
Vad betyder det att komma i dialog med en plats?
För en tid sedan, närmare bestämt vecka 7, var jag på fortbildning i staden Reggio Emilia i Italien. Vi var en 50-tal pedagogistor och ateljéristor som... -
10 mars 2017
Robotar överallt! – mitt i ett projekt på förskolan Emil
Hej igen. Jag älskar mitt arbete som pedagogista där jag får ta del av alla goda arbeten som sker ute på förskolorna. Om ni bara visste så mycket spännande... -
8 februari 2017
Kulbanor – ett utforskande för ALLA barn på Flotten Blå
Under våren 2016 köptes ett nytt material in till förskolan för att utmana barnen i sitt konstruerande. Materialet består av klossar och kulbanedelar i... -
21 oktober 2016
Unika självporträtt av naturmaterial
Under början av hösten har alla barn på vår avdelning (2-5 år) skapat ett eget självporträtt av naturmaterial. Vid varje tillfälle har tre barn tillsammans... -
7 juni 2016
Daidalos och superhjältarna
Inspirerad av årets studier i Äventyrspedagogik valde vi att avsluta årets två stora projekt med ett Äventyr. Det började med att det kom ett brev från... -
29 april 2016
Bland Turtles och My little ponies
Parallellt med vårt labyrintprojekt som Jimmy skrivit om tidigare, har vi fortsatt arbeta med vårt värdegrundsarbete som startade i höstas. Det projektet... -
4 april 2016
Levs Läroplanen för förskolan ute?
Jag fick en fråga om jag kunde blogga om mina tankar om hur läroplanen följs ute. Personen som frågade upplevde att läroplanen följs inne men inte alltid... -
15 februari 2016
Labyrint – bland slajm och livspuckar
Efter nyår märkte vi att många av barnen på Flotten Blå (3-6 år) på Förskolan Äventyret var intresserade av barnprogrammet Labyrint och att det var något... -
27 januari 2016
Vad gör en pedagogista?
När jag fick frågan från Pedagog Örebro om att blogga var min spontana tanke JA, men sen började jag fundera. Vad ska jag skriva om? Vem vill läsa det...
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.