Daidalos och superhjältarna
Inspirerad av årets studier i Äventyrspedagogik valde vi att avsluta årets två stora projekt med ett Äventyr. Det började med att det kom ett brev från Elsa. Som budbärare använde Elsa vår egen snögubbe Olof (som barnen själva tillverkat), som funnits på avdelningen sedan förra våren. I brevet kunde vi läsa den hemska nyheten att Elsa tillsammans med My little pony, Spindelmannen och Turtles blivit tillfångatagna av Daidalos.
Daidalos ville ha dem alla som vänner, men han hade ingen aning om hur man är en bra kompis. Han låste därför in dem i sin labyrint och lät roboten Taurus spruta slajm på dem.
I brevet bad Elsa barnen på Flotten Blå om hjälp att berätta för Daidalos hur man är en bra kompis. Olof, som vet vad barnen jobbat med under året, hade berättat för Elsa att barnen gjort fyra lappar med egenskaper som en kompis ska ha. Dessa lappar, som det står Snäll, Rolig, Stark och Hjälper på, bad Elsa att få låna.
Våra barn lånade gärna ut lapparna men tyvärr blev Olof jagad av robotar på vägen till Elsa och tappade lapparna i skogen. Detta fick vi reda på i ett nytt brev några dagar senare. Då fick barnen frågan om de kunde hjälpa till att hitta lapparna. Barnen svarade genast ja och började dessutom spontant skriva brev till Elsa och fråga hur hon och de andra mådde.
Det blev några brev fram och tillbaka där barnen fick olika uppdrag att träna på innan det var dags för det stora äventyret. När det sen var dags delades barnen upp i tre grupper med sju barn och en pedagog i varje grupp. Varje grupp hade fått ett magiskt osynlighetsrep av Elsa som man skulle hålla i.
För att komma in i sagovärlden passerade vi sagoporten och pedagogen hängde på sig ett sagohalsband. När sagohalsbandet var på blev allt på låtsas. En trygghet som hjälpte barnen att behålla spänningen men inte blir rädda.
Barnen tyckte det var lite pirrigt i början av äventyret, men vartefter de såg att robotarna bara fanns på bild blev de lugnare. Men det var ändå lite pirrigt att vara den som gick först med repet, vilket alla som ville turades om med.
När vi följt de gröna "slajmspåren" i skogen, de fyra utmaningarna var utförda och alla lapparna upphittade, hittade vi Olof tack vare "snörspåren" i träden. Där lämnade vi alla lapparna innan vi passerade ut genom sagoporten igen.
Efter äventyret stannade vi kvar i skogen och grillade korv till lunch innan vi gick tillbaka till förskolan. På förskolan väntade Olof som nu levererat lapparna till Elsa. I väskan hade han en mycket uppskattad överraskning till barnen som var både varma och trötta (vi lyckades pricka in vårens varmaste dag), nämligen slajmglass (piggelin). Sötsaker är inget som hör till vanligheterna i vår vardag, men denna dag kändes det som ett bra undantag både som temperatursänkare och belöning.
Som avslutning på hela detta äventyr som pågick under nästan hela maj månad kom sedan det sista brevet från Elsa. Elsa berättade att Daidalos nu hade förstått hur man är en bra kompis och släppt ut alla från labyrinten. De var nu riktiga vänner. Daidalos ville säga tack till alla barnen och hade därför ordnat en skattjakt i parken utanför förskolan.
Skatten hittades med hjälp av bilder på olika platser. Vid varje ny plats fick barnen en ny ledtråd vad de skulle gå. Till slut hittade de Elsas trollstav och där låg också skatten. Daidalos hade lagt i medaljer och slajmhjärtan och lämnat tillbaka de fyra lapparna.
Det här var ett roligt sätt att avsluta och knyta ihop projekten som funnits med under året. Både barn och vårdnadshavare har varit mycket engagerade och barnens familjer fick även tillfälle att prova de olika utmaningarna på vårfesten.
Vi har också under hela äventyrsperioden bloggat i Unikum om det som hänt. Detta har varit ett bra sätt att få alla delaktiga i projektet och även ett bra sätt för de barn som varit lediga eller sjuka att få ta del av när något nytt hänt. Dagen för det stora äventyret och skattjakten hade vi bjudit in alla barn och som tur var kunde alla vara med.
Nu ser vi fram emot en lång och skön sommar innan en ny spännande höst börjar. Kanske blir det fler äventyr i framtiden.
/Maria Högberg, förskollärare, Äventyrets förskola avd Flotten Blå.
Om man vill ha lite inspiration hur man kan göra ett äventyr så finns det flera grupper
på Facebook att gå med i:
- Äventyrspedagogik för alla
- Äventyrspedagogik i förskola
- Äventyrspedagogik idébank
Man kan också läsa på Spännande lärandes hemsida http://www.spannandelarande.se/ Där finns både bakgrund, information, litteratur och kursutbud.
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.