Blogg: I huvudet på en skolpsykolog
Välkomna till en ny blogg om psykologi i pedagogikens tjänst! Vi som skriver här är psykologer i Psykologgruppen Örebro kommun. Olika psykologer kommer här dela sina tankar kring psykologernas roll i skolan.
-
16 september 2024
Vilka ungdomar mår egentligen sämre?
”Psykisk ohälsa ökar bland ungdomar” hör man ofta, och det stämmer på medelvärdesnivå – men vilka är egentligen människorna bakom siffrorna? Och är... -
22 november 2023
Psykologperspektiv på särskild begåvning
Särskild begåvning är ett omtvistat begrepp. I den här texten ska jag utifrån den senaste forskningen reflektera över vad det är och kort beröra vad... -
13 mars 2023
Varför ska jag läsa matematik?
Visst är det något med matematik och att många elever ställer frågan varför? Det kan vara ett uttryck för att det är tråkigt, svårt eller att man... -
26 januari 2023
Skolan tryggare i prioriterade områden
Att få vara i skolan och känna sig trygg, lyssnad på och att vuxna i skolan vill ens bästa. Visst borde alla få känna så? Så i vilka skolor i Örebro... -
3 maj 2022
Jag anpassar men eleven vill inte veta av det!
Det här temat kommer upp ibland i konsultationer och flera kollegor känner igen sig. Vad gör vi när vi tycker oss veta vilka extra anpassningar en... -
2 mars 2022
Hur pratar vi med oroliga barn i kristid?
Ett krig har brutit ut i Europa och i skolan kan det finnas oroliga elever. Vissa kan vara personligt berörda med rötter i ett land i konflikt,... -
11 oktober 2021
Kan satsningar på relationen lärare-elev främja lärandet och därmed öka resultatet i skolan?
Kan satsningar på relationen lärare-elev främja lärandet och därmed öka resultatet i skolan? En rimlig tanke för de flesta, samtidigt svår att... -
8 april 2021
Ungdomar, skärmtid och sociala medier – fem hypoteser
Att skärmtid ska begränsas för barn är något de flesta känner till. Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar att barn i skolåldern inte sitter... -
13 januari 2021
Nyårslöftet: Hälsofrämjande arbete!
Välkomna alla läsare till en ny termin där vi under våren satsar på inlägg om hälsofrämjande arbete i psykologbloggen. Hälsa och lärande hör ju... -
12 juni 2020
Att vara en viktig vuxen i kristid
Kanske har du som pedagog under den här våren funderat kring barns oro och din egen roll som pedagog i kristid. Är barn oroliga över pandemin? Hur... -
29 oktober 2019
Högaffektiv debatt om lågaffektivt bemötande
Ingen har väl undgått att förhållningssättet Lågaffektivt Bemötande (LAB) står i korselden för en debatt mellan företrädare och kritiker, bland... -
20 augusti 2019
Nu börjar skolan… men vissa kommer inte dit
Jag har denna vecka pratat om vilka risk-och skyddsfaktorer som finns för frånvaroproblematik. Just den här presentationen var en del i ett... -
7 augusti 2019
Några tips inför skolstarten
Hoppas att alla läsare haft en bra semester. Själv har jag kunnat ägna mig åt en och annan hobby, bland annat att skrota runt på loppisar i Värmland. -
23 januari 2019
Observationer i klassrummet - kanske, kanske, kanske..
Kan du inte komma ut och göra en observation i klassrummet? Den här frågan får vi ofta som skolpsykologer. Observation är en fantastisk mätmetod,... -
2 oktober 2018
Psykologens roll i skolan – expert eller konsult?
I detta det första blogginlägget, tänkte börja med frågan om psykologens roll i skolan – expert eller konsult? Jag tänkte också introducera en...
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.