Årsresumé 2015
Jullovet är nu över för denna gång och Pedagog Örebro är tillbaka på kontoret igen. Vi vill därför passa på att hälsa alla pedagoger och skolledare varmt välkomna tillbaka till en ny skoltermin i Örebro och samtidigt starta upp det nya året med tillbakablickar från året som gått. I det här inlägget kommer jag lista de tio mest lästa inläggen från det gånga året.
År 2015 var ett händelserikt år på många sätt, inte minst för Pedagog Örebro. I augusti utökades t.ex. redaktionen till 100% vilket möjliggjorde helt andra och bättre förutsättningar. Vi har under hösten haft som mål att publicera minst tre inlägg per vecka och med undantag för några veckor så har vi faktiskt uppfyllt det målet. Här följer listan på de tio mest lästa inläggen under år 2015.
- Att vara autistisk elev, är inlägget som fick den tidigare redaktionen att både tappa hakan och inse vilka spridningsmöjligheter det finns i sociala medier som Facebook och Twitter. I inlägget delade Cassandra Strömberg, elev på Karolinska gymnasiet i Örebro Kommun, med sig av sin skolvardag som autistisk elev. Inlägget är idag läst otroliga 32 677 gånger och jag har svårt att tro att vi någonsin kommer att slå det rekordet. Tack Cassandra!
- Gagaball – senaste flugan på Örebros skolgårdar. Ett inlägg som ingick i vår artikelserie om att främja fysisk aktivitet i skolan. Inlägget fick stor spridning genom ett flertal olika grupper på Facebook.
- Flipp eller flopp? är faktiskt skrivet av mig själv, under början av våren 2015, innan jag ens var påtänkt som redaktör för Pedagog Örebro. Inlägget fick stor spridning via Twitter och Facebookgruppen Flippa Klassrummet.
- Pedagog Örebros digitala julkalender 2015 hittar vi precis utanför pallplats. Ett mycket populärt inslag som faktiskt har uppmärksammats över hela skolsverige. Jag kommer under nästa vecka sammanställa alla luckor och e-böcker i ett mer översiktligt inlägg.
- En förstelärares uppdrag. Victoria Svensson skriver om sitt uppdrag som förstelärare på Plusgymnasiet. Ett viktigt inlägg som spreds när debatten om förstelärare blossade upp i sociala medier under våren 2015.
- Presentationer från Lärardagen för förskola och fritidshem 26 oktober 2015. Vad detta inlägg handlar om avslöjas redan i rubriken. Presentationer från många av de seminarium och föreläsningar som hölls under Lärardagen för förskola och fritids i oktober.
- Grej of the Day. Robert Fahlström, som är pedagog på Nya Karlslundsskolan, berättar hur han arbetar med mikrolektioner eller Grej of the Day som det även kallas. Robert höll sedan även en välbesökt föreläsning på Club 700 under Lärardagen i augusti.
- Rastdans – det svänger på Viktoriaskolan. Ännu ett inlägg i vår artikelserie om att främja fysisk aktivitet i skolan. Maria Karlsson, som delar med sig av sina erfarenheter i inlägget, höll även i pausdans för alla besökare i Conventum Arena under Lärardagen i oktober.
- Kan barn lära sig läsa genom att skriva? är skrivet av Kersti Thelin Ringqvist, som fick pedagogiskt pris i augusti 2015. I inlägget berättar Kersti om hur hon arbetar med ASL (Att skriva sig till läsning) på Brickebackens skola F-3.
- Presentationer från Lärardagen 12 augusti 2015. Inte lika välbesökt som presentationerna från Lärardagen i oktober men ändå besökt 642 gånger.
Avslutningsvis skulle jag vilja tacka alla pedagoger och skolledare som på något sätt har delat med sig av sin dyrbara tid, svarat på frågor, ställt upp på intervjuer eller skrivit egna texter som har publicerats på Pedagog Örebro. Även om ni inte hamnade på tio-i-topp-listan detta år, så ska ni veta att vi verkligen uppskattar att ni delar med er. Utan er skulle inte Pedagog Örebro vara mycket att hänga i julgranen.
Med hopp om ett händelserikt och spännande år 2016!
/ Stefan Karlsson, redaktionen Pedagog Örebro
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.