Grej of the day

kalender

”Det är viktigt att starta dagen med en bra frukost – då blir resten av dagen bra” har vi hört i årtionden. I skolan säger vi nu ”Det är viktigt att starta dagen med lite kunskap – då blir resten av skoldagen bra”. Grej of the day (GOTD) gör just detta. Fångar eleverna omedelbart och lockar fram nyfikenheten, lusten och förmågan att anteckna, diskutera, dra slutsatser och reflektera. Allt inom loppet av 15 minuter.

Bakgrund

Jag ville i starten på min nuvarande arbetsplats hitta regelbundenhet och tydliga rutiner, särskilt på morgonen. På vår skola har vi projektorer som skjuter upp bilden på datorskärmen på whiteboardtavlan, en slags smartboard. Varje morgon hade jag en uppstart med en enkel powerpointpresentation där jag presenterade dagens lektioner, lunch och namnsdag. Jag hade alltid en händelse som utspelade sig den dagen, oftast var det något lands nationaldag. Jag visade flaggan, skrev invånare, huvudstad och något intressant att veta om landet. Vi besökte landet på Google Earth och lektionen började.

På Facebook uppmärksammade jag en grupp som hette ”Grej of the day” som påminde lite om mitt upplägg. Skillnaden var att ämnet kunde vara precis vad som helst och att eleverna skrev ned stödord i en speciell bok och ritade en bild. Jag läste på lite om det och började.

Grunderna (som jag ser det)

Du behöver ett ämne, en grej och kunskapen att göra en enkel powerpoint-presentation.  Gärna med länkade filmklipp eller kartbilder. Sen är det bara att köra igång. Dagen före presenterar du en ledtråd för eleverna – när det var grejen Vithaj var min ledtråd ”Havets härskare”, detta skriver jag på tavlan på en bestämd plats. När sedan morgonen kommer startar jag GOTD  och eleverna gissar grejen. Jag visar grejen – oftast en bild eller ett filmklipp. Eleverna skriver i sin GOTD –bok, dagens datum och rubriken (grejen).

Sedan följer lite fakta om vithajen, utbredning, utseende och så vidare. Det är viktigt att ta med något spännande som exempelvis filmen Jaws, som bekant satte skräck i en helt värld på 70-talet. Eleverna skriver stödord i sina böcker och ritar en bild till. Läxa har eleverna varje dag – att berätta om det hemma.

I klassrummet har vi en världskarta som vi markerar platser vi besökt (under GOTD) med knappnålar. Tanken är att dra en tråd mellan samtliga punkter inom kort. I dagsläget har vi ca 50 nålar på kartan. Vi sätter nålen vid platsen som är mest lämplig. I vissa fall är den enkelt när det handlar om en plats, i andra fall blir det diskussioner som med exemplet med vithajen. Nålen hamnade utanför Sydafrikas kust.

Effekter

En av många positiva effekter är att eleverna kommer i tid till lektionerna. De vill inte missa starten på GOTD. Koncentrationen är på topp redan från början.  En annan är att eleverna lär sig att plocka ut viktiga saker ut den fakta som presenteras. De hinner inte skriva av texten vilket är precis det som är meningen.  Efter några gånger börjar det pratas om grejerna, någon har en bekant som varit vid Stora barriärrevet eller som såg månlandningen på TV 1969. Då fångar vi upp det i undervisningen.

Nu har det gått så långt att eleverna själva gör GOTD om något som de är intresserade av – och många har varit helt fantastiska. En effekt av det är att det muntliga stärks oerhört mycket utan att de egentligen tänker på det. De blir små lärare som presenterar kunskap på ett mycket bra sätt.

Som pedagog blir även jag mer nyfiken och lusten att lära ut ökar. I min vardag kommer jag över otaliga grejer som jag direkt tänker  ”detta måste jag göra en GOTD-av”, läser på och presenterar. Förra gången jag var på bokrea kom jag tillbaka med en mängd faktaböcker om allt från Egypten till NASA.

Naturligtvis har jag anpassat GOTD ibland, som en uppstart inför ett nytt arbetsområde eller som repetition inför ett förhör/prov.  Här kan du se ett exempel på GOTD om Niagarafallen>>.

Tips för att komma igång

GOTD har spridit sig i stora delar av Sverige. Grundaren, Micke Hermansson har startat en Facebookgrupp som växer så det knakar. Där kan intresserade pedagoger enkelt ta del av både tips och presentationer som är klara att använda. Det är ett utmärkt forum för frågor, reflektioner och feedback. Man kan med framgång ladda upp lyckade GOTD och får genast glada tillrop, tips på förbättringar och berättelser om hur deras elevgrupp tog emot det. Tänk på upphovsrätten när det gäller bilder –mina uppladdningar innehåller bara mina egna bilder som jag väljer att dela fritt.

 

Robert Fahlström

Grundtipsen står fast:
- Ledtråd dagen innan
- Eleverna skriver i en särskild bok, gärna lite smyckad av eleverna själva
- Eleverna skriver max EN sida per grej och ritar en enkel bild
- Läxan är att berätta om det hemma varje dag

 

 

 

/Robert Fahlström, pedagog på Nya Karlslundsskolan.

Senast uppdaterad:

Publicerad: