Förstelärarbloggen
I detta bloggspår skriver förstelärare i både kommunala och fristående skolor i Örebro om pedagogiskt utvecklingsarbete i olika ämnen.
Runt om i Örebros skolor finns förstelärare som arbetar med olika uppdrag inom flera kompetensområden. I denna öppna blogg skriver dessa lärare inlägg om aktuella utvecklingsarbeten och pedagogiska tips. Allt för att dela och sprida goda pedagogiska exempel som kan användas av fler.
Är du förstelärare och vill skriva ett inlägg? Hör av dig till: pedagogorebro@orebro.se
-
1 december 2021
Cirkelmodellen – en framgångsfaktor i arbetet med nyanländas språkinlärning
På Perrongens mottagningsenhet för nyanlända barn och ungdomar passerar många elever under kort tid. Vi i personalen vill undervisa eleverna med så... -
25 oktober 2021
Digital läskompis – visst låter det fantastiskt?
Visst har du väl också precis som jag drömt om att ha en läskompis? En läskompis som gillar och läser samma böcker som du själv gör. I dagens... -
8 oktober 2021
Interaktion – nyckeln till att lära sig ett nytt språk
Ett litet försynt barn eller en något orolig ungdom kikar in mot klassrum och lärarnas arbetsrum. Elever som kanske ställer sig upp när de vill... -
2 september 2021
Förstelärare med fokus på nyanländas lärande
Jag heter Chatrin Tageson och jag arbetar som kartläggningspedagog och svenska som andraspråkslärare på Perrongen i Örebro. Jag kommer att blogga om... -
27 augusti 2021
Öka välbefinnandet i skolan
Att elevernas mående påverkar deras skolresultat är något som alla som jobbar i skolan är medvetna om. Att jobba som lärare och ha uppdraget som... -
7 februari 2020
Några tankar kring fasta studiegrupper utifrån delaktighetsaspekter
I fasta studiegrupper kan eleverna dra nytta av varandras kunskaper. De hjälper också till för att få ökad studiero, trygghet och trivsel. -
22 januari 2020
Skapa goda relationer från början!
Att skapa goda relationer är grunden för allt lärande. När man i början av ett läsår tar emot en ny klass är det viktigt att skolan bjuder in... -
14 januari 2020
Fokus: Relationer i skolan
I dagens inlägg sätter vi fokus på begreppet relationer, och vi tänker då såväl på relationer mellan lärare/mentor – elev som på relationer mellan... -
5 december 2019
Att stärka relationer elever emellan
Relationers roll i lärandet är viktigt. Det går nästan inte att bedriva undervisning om eleven i klassen har en upplevelse av att det finns... -
20 november 2019
Hur alla elever kan få känna sig delaktiga i en diskussion
Det kan vara en utmaning att få alla elever att känna att de är delaktiga i lärandet och våga uttrycka sina tankar och åsikter i klassrummet. Hur... -
12 november 2019
Att få språket att fungera i klassrummet
– Får jag? – Kan jag? – Jag vill! – NU förstår jag! – Jag vet! 2-3 ord kan betyda så mycket… Det är ju dessa ord som en lärare vill höra. En nyckel... -
28 maj 2019
Närmare samarbete mellan lärarutbildningen och gymnasieskolan
Läraryrket är ett av världens viktigaste, roligaste men också mest komplicerade yrken! I ett komplext samhälle som ställer höga krav på medborgarna,... -
28 maj 2019
Idéer om hur eleverna kan lyckas i matematik
Här nedan följer några bra tips för att eleverna ska lyckas på matematiklektionerna. -
22 maj 2019
Ökad närvaro – bättre kunskapsutveckling – ökat ansvarstagande
Vårt resonemang har fokus på kunskapsutveckling, på det pedagogiska arbetet i klassrummet, och på hur elevers lärande kan underlättas av vårt arbete... -
16 maj 2019
Tips och arbetsmetoder - för ett framgångsrikt värdegrundsarbete
Vi har arbetat fram ett träd som symboliserar hur skolor kan jobba med aspekter av läraryrket som underlättar och förtydligar mötet med elever och... -
10 maj 2019
Välutvecklat, utförligt och nyanserat eller "vad ska jag göra för att få ett A"?
Vill ni att eleverna ska sträva mot högre betyg? Vad står värdeorden för och hur kan vi lättare förklara vägen framåt för eleverna? -
10 maj 2019
Extra anpassningar och formativ bedömning som ett led till ökad måluppfyllelse
Vi har valt att skriva en artikel om extra anpassningar och formativ bedömning kopplat till en fiktiv fallbeskrivning, där en elev i... -
2 maj 2019
Idéer kring systematiskt kvalitetsarbete
Hur kan vi få gymnasielever att känna en ökad trygghet genom ett systematiskt kvalitetsarbete? Vi väljer att presentera detta genom tre frågor: -
2 maj 2019
Formativa arbetssätt - Hur bedömning för lärande kan bidra till ökad måluppfyllelse
Nedan finns några tips för hur formativa arbetssätt och tekniker kan tydliggöra målen och bidra till ökad måluppfyllelse. Tipsen behöver givetvis...
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.