Välutvecklat, utförligt och nyanserat eller "vad ska jag göra för att få ett A"?
Vill ni att eleverna ska sträva mot högre betyg? Vad står värdeorden för och hur kan vi lättare förklara vägen framåt för eleverna?
Vi rekommenderar Skolverkets lärportal och deras modul i Läslyftet som kallas Analysera och kritiskt granska. Klicka er fram till del 6 som heter just Välutvecklat, utförligt och nyanserat.
Där finns en bra och innehållsrik artikel skriven av Suzanne Parmenius Swärd (Linköpings universitet).
Artikeln innehåller konkreta tips om hur man som pedagog kan förklara värdeorden i de högre betygsstegen för eleverna och hur de kan gå tillväga för att nå dem.
Till artikeln finns diskussionsfrågor som hjälper dig och dina kollegor att överföra resonemanget till just er verksamhet och era ämnen.
På Idrottsgymnasiet på Virginska gymnasiet har Mia Eilebro Björk sammanfattat innehållet i artikeln i en poster. Om ni har arbetat er igenom modulen tillsammans kan postern fungera som ett minnesstöd för er som lärare!
/ Helena Salo Ohlsson, förstelärare Tullängsgymnasiet, Kerstin Eklund förstelärare Virginska gymnasiet och Anna-Karin Hedlund, förstelärare Riksgymnasiet, Virginska gymnasiet
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.