På orebro.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Vad är cookies? Jag förstår

Meny
  • Start
  • / Bloggar
  • / Idéer om hur eleverna kan lyckas i matematik

Idéer om hur eleverna kan lyckas i matematik

Här nedan följer några bra tips för att eleverna ska lyckas på matematiklektionerna.

Tavlan

Fler tavlor i klassrummet gör att eleverna blir mer aktiva i lärandet. Formativ bedömning underlättas, läraren följer elevernas lärande på tavlan

Elever framför vita tavlan

Planering

Tydlig planering gör det lätt för eleverna att vara delaktiga och ta ansvar för sina studier.

Placering

Läraren placerar eleverna vid kursstart i klassrummet. Detta för att matematiken ska stå i centrum och vem man jobbar med. Vi gör detta för att öka engagemanget och undvika mindre studiemotiverade grupperingar. Placeringen är inte statisk utan ändras vid vissa tidsintervaller. Skapar en större trygghet i klassrummet.

Tabell på placering i klassrummet

/ Åke Lindqvist, förstelärare Tullängsgymnasiet, Malin Martinsson, förstelärare Rudbecksgymnasiet

Senast uppdaterad: 28 maj 2019

Publicerad: 28 maj 2019

Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Kontakta Pedagog Örebro

Kontakta Örebro kommun

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8-16.30

Besöksadress: Drottninggatan 5

Öppettider: Vardagar kl. 12-16.30

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se