Vi har valt att skriva en artikel om extra anpassningar och formativ bedömning kopplat till en fiktiv fallbeskrivning, där en elev i gymnasiesärskolan har svårt att nå kunskapsmålen. Vi tror dock att de tankar och idéer vi lyfter i någon form kan fungera som stöd för personal och elever även inom den reguljära skolan.
Inledningsvis har vi valt att reda ut begreppen ”extra anpassningar” och ”formativ bedömning”. Därefter har vi skapat ett fiktivt fall som man kan använda för att få stöd kring hur man kan strukturera arbetet kring elever i liknande situationer.
Stöd i form av extra anpassningar är olika sätt att göra undervisningen mer tillgänglig. Det måste inte fattas några formella beslut för att göra anpassningar, personalen kan göra dessa inom ramen för den ordinarie verksamheten. Det är dock viktigt att dokumentera de extra anpassningar som görs. Detta för att de skall kunna användas i ett eventuellt senare skede inom elevhälsan eller om de extra anpassningarna leder till ett beslut om särskilt stöd (beslutas av rektor och dokumenteras i ett åtgärdsprogram).
Formativ bedömning innebär att information om var en elev befinner sig i förhållande till undervisningens mål används av eleven för att fokusera sina studier, och av läraren för att anpassa sin undervisning.
En elev inskriven i gymnasiesärskolan har en intellektuell funktionsnedsättning samt en autismspektrum diagnos. Eleven har god närvaro, såvitt man vet goda kamratrelationer och trygga hemförhållanden. Eleven har svårt att tillgodogöra sig innehållet i undervisningen, har svårt att komma i tid och därmed klara kunskapskraven”.
Som första åtgärd bestämmer sig arbetslaget för att följa eleven extra noga under en period (kartläggning). Kartläggningstiden beror på omständigheterna, viktigt att inte vänta för länge innan man sätter in åtgärder. Syftet med kartläggningen är att få en större insikt kring elevens styrkor och utmaningar. Vad kan det finnas för orsaker till att eleven har svårt att nå kunskapskraven? Nedan följer exempel på extra anpassningar i relation till de utmaningar som tagits upp i fallbeskrivningen.
Personalen märker att eleven har behov av något som hjälper hen att komma i tid efter rasterna. Det händer ofta att personalen får hämta eleven i korridoren eller ute på skolgården.
Personalen kommer överens om att som extra anpassning hjälpa eleven att sätta ett alarm på mobilen. När larmet går är det dags att gå in i klassrummet.
Personalen märker att eleven ofta blir sittande utan att påbörja den uppgift hen blivit tilldelad. Personalen måste fundera på vad det kan bero på. Har eleven svårt att påbörja nya uppgifter generellt eller är det så att eleven inte förstått vad hen ska göra?
För att reda ut detta bestämmer man att en personal sitter med eleven när en arbetsuppgift skall påbörjas. Räcker det med att personalen uppmuntrar eleven att påbörja arbetet? I så fall tyder på att eleven har svårt att komma igång. Om eleven trots uppmuntran ändå inte kommer igång kan det bero på att eleven inte förstår vad som förväntas av hen.
Om det finns misstanke om att eleven verkar ha svårt att ta till sig uppgifter kan man tänka sig att använda/prova flera olika lösningar.
Personalen märker att eleven oftast inte orkar arbeta mer än 20 minuter. Efter det får eleven svårt att sitta still och man märker tydligt hur fokus avtar.
Vad visade den kartläggning som personalen genomförde inledningsvis i arbetslaget? Var står eleven i relation till kunskapskraven? Kan man utesluta faktorer såsom trasiga hemförhållanden, mobbning etc? Hur arbetslaget arbetar vidare med anpassningar och formativa metoder är naturligtvis beroende av vad arbetslaget observerat men vi menar att följande punkter på något vis bör ingå i det fortsatta arbetet:
Vi har i denna artikel försökt att tydliggöra begreppen ”extra anpassningar” och ”formativ bedömning”. Avsikten har varit att genom en fallbeskrivning skapa en större förståelse för hur extra anpassningar och formativ bedömning kan användas i praktiken. Artikeln är skapad inom ramen för gymnasieskolornas förstelärarnätverk. Tidsaspekten gav inte utrymme för en mer djupgående artikel men vi hoppas att den ändå kan komma till nytta.
/Lammin Jensen-Nytting, Martin Rengman, Förstelärare inom Gymnasiesärskolan, Örebro kommun.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter