FNoFF – systematiskt närvaroarbete i skolan
FNoFF är ett systematiskt arbetssätt för att Främja Närvaro och Förebygga Frånvaro. Här hittar du information och material om arbetssättet.
Närvaromodellen
Rammodell och systematiskt arbetssätt som kan användas i det främjande, förebyggande och åtgärdande arbetet på skolorna, på individ- grupp och organisationsnivå.
Steg 0: Främjande och förebyggande
Att främja skolnärvaro och förebygga frånvaro utgår från att skapa relationer till eleverna på skolan både på individ och på gruppnivå. Vidare är det av vikt att uppgifter och sammanhang upplevs meningsfulla för elever, vilket är en stark motivator för närvaro. Slutligen riktas fokus mot systematisk frånvarouppföljning på individ- och gruppnivå (inkl. föräldrasamverkan, elevers delaktighet).
Steg 1: Första frånvarotillfället
Vid elevens första frånvarotillfälle, som inte registrerats i skolans verksamhetssystem för närvaroregistrering, ska ansvarig kontakta vårdnadshavare och elev samma dag. Alternativt om skolans verksamhetssystem för närvaro signalerar att eleven överstigit angiven procentsats för frånvaro.
Steg 2: Upprepad frånvaro
Steg två inträder då eleven uppvisar upprepad frånvaro. Exempelvis om eleven fortsätter vara frånvarande, dels strödagar eller vissa lektioner, dels hela dagar eller flera sammanhängande dagar. Ansvarig meddelar EHT om att eleven har upprepad frånvaro.
Steg 3: Fortsatt frånvaro
Frånvaroutredning med vårdnadshavare: syftet att träffa vårdnadshavarna är att skapa en god relation samt få deras perspektiv på elevens problematik.
Frånvaroutredning med elev: syftet med att kartlägga eleven är dels att skapa relation, dels att lyfta elevens egen uppfattning om frånvaron.
Inhämtning av information från skolan: syftet med att inhämta information från skolan är att få en uppfattning om hur elevens skolsituation ser ut och vilka behov eleven har.
Anställda i Örebro kommuns skolor ska i steg 3 använda Vägledning för utredning av elevs behov av särskilt stöd och frånvaro med tillhörande kartläggningsfrågor.
Fristående skolor kan välja om de vill använda FNoFF:s material hela vägen eller Vägledningen i steg 3.
Har du frågor om FNoFF? Kontakta Cecilia Ljungström, specialpedagog, Lotsen Örebro kommun (cecilia.ljungstrom@orebro.se, 019-21 55 93) eller Linda Gustafsson, kurator, Lotsen Örebro kommun (linda.a.gustafsson@orebro.se, 019-21 55 90).
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.