Makerspace på Änglandaskolan – från idé till färdig produkt
Änglandaskolan har byggt upp ett Makerspace med inriktning Entreprenörskap i skolan. Kontakter med näringslivet upprättas och konkreta uppdrag ska lösas av elever inom läroplanens ram.
Ett aktuellt, skarpt uppdrag, som årskurs 2 jobbat med under hösten, handlar om bostadsområdet Tamarinden, som ska býggas i närheten av Sörbybacken. (Uppdragsbeskrivningen hittar du här) Pdf, 411.4 kB.
Genom kontakt med ÖBO, Eon och Örebro kommun, skapades uppdraget där eleverna får ge tips och idéer inför bygget. Arbetet mynnade ut en modell över området som barnen själva tillverkat i Makerspace.
Vi får en grundlig genomgång av barnen som givetvis är väldigt stolta över sitt arbete.
Husen har solpaneler på taken och området är fullt av buskar, träd och växtlighet så att "gasen" kan samlas upp. En stor TV-skärm finns på torget för att informera.
Kristall som solsamlare
En affär ser ut som ett blomkålshuvud och i fontänen i bostadsområdet släpps guldfiskar ut. Den finns en fotbollsplan, en förskola (med en stor nalle på taket) och parkour-park. Ett stort torn finns också i mitten och högst upp finns en kristall som är en slags solsamlare. I huset samlas också elen från hela området. Området är bilfritt och ett parkeringshus har byggts i utkanten.
– Utgångspunkten var att det skulle vara mycket former och färger och ett kul ställe att bo på. Det skulle också vara ett självförsörjande område och där har barnen haft många idéer hur det ska gå till, berättar läraren Mirja Tannerstad.
Det första spadtaget för Tamarinden tas nu under 2021 och förhoppningsvis finns många förslag från barnen med då.
Martin Frisén är mannen bakom Makerspece på Änglandaskolan. Han beskriver det som en blandning av Komtek och Trainstation. Här verkar bara fantasin sätta gränser och eleverna har en mängd olika prylar att tillgå: 3D-pennor, 3D-skrivare, VR- glasögon, drönare, lego, ljusbord, tryckmaskiner och så vidare. En riktig guldgruva för pysselsugna elever.
- Under uppbyggnadsperioden har jag tillbringat mycket tid här för att få till en positiv känsla av stället. Elever har också varit med och hjälpt till att bygga upp Makerspace för att de ska trivas och hitta hit, säger Martin Frisén
Skolan och dess Markerspace, främjar entreprenörskap i olika former. Detta genom att uppmuntra eleverna att gå från passiva konsumenter av teknik, media, produkter av olika slag till att aktivt skapa själva, att kunna ifrågasätta givna begränsningar. Målet är att kunna gå från idé till färdig produkt och bli självförsörjande på produkter de behöver, laga eller återvinna trasiga saker såväl i hemmet som i skolan för en hållbar utveckling.
Statsbidraget, bra grund
Statsbidraget på 225 000 kronor la grunden och olika typer av bidrag söks kontinuerligt för att hålla Makerspece levande och fylla på med intressant material. En viktig del är att ytan kan användas av alla från fritids till årskurs 6. Här kan elever pyssla och fixa utifrån egna idéer. Det finns också skarpa uppdrag från olika företag som klasserna kan jobba med i Makerspace.
– Vi har till exempel ett uppdrag från Microsoft där de vil ha feedback på en dator som är tillverkad just för skolbruk. Under vårterminen har åk 6 fått testa 5 stycken Surface Go och det resulterade att Microsoft Education Team blev så intresserade av uppdraget att de ville göra en film om det. I övrigt har vi samarbeten med ÖBO, Eon, Örebro kommun och Kinnarps. Örebro Universitet och ICA Maxi är på gång. Änglandaskolan har också riktiga uppdrag som vi vill att eleverna är med och löser, till exempel problemet med alla upphittade kläder som saknar ägare, berättar Martin Frisén.
Uppdragen har utformats av företagen och Martin tillsammans, tanken är att det ska vara en win-win situation där företagen får idéer från eleverna och skolan jobbar med olika uppdrag kopplade till verkligheten som vävs in i olika ämnen.
– Gensvaren från företagen har varit väldigt positivt.
Skolarbetet mer levande
Martin upplever att en stor fördel när det gäller arbetet i Makerspace är skolarbetet blir mer levande och praktiskt. På det sättet nåt man fler elever och fångar upp dom som har svårt i framför allt teoretiska ämnen.
– Här kan du visa upp dina kunskaper på flera olika sätt. En del elever har svårt att sitta still i klassrummet, det är inga problem i Makerspace, här har vi istället svårt att få eleverna att sluta jobba och gå hem för dagen, ler Martin
Ett bra exempel som vi får ta del av är elever som gjort kartor över skolan i spelet Minecraft i geografiundervisningen.
/Mikael Kindgren, Pedagog Örebro
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.