Vill inspirera till handlingskompetens med ny bok om hållbarhet i förskolan

Till vardags är Bibbi Larsliden verksam som adjunkt på Örebro universitet, där hon undervisar på förskollärarprogrammet. Med sin nya bok Hållbara hatten vill hon slå ett slag för att stärka handlingskompetensen för hållbarhet i förskolan. Målgruppen är främst personal i förskolan och barn i åldrarna 3-6 år.

Bibbi Larsliden

Bibbi Larsliden med nya boken Hållbara hatten.

Intresset för hållbarhetsfrågan har funnits hos Bibbi Larsliden länge. Och det var i samband med att hon för en tid sedan gick en kurs i hållbar utveckling på Örebro universitet som idén till att skriva en bok på temat riktad mot förskolan föddes. Bibbi kände helt enkelt att det saknades en bok till målgruppen ifråga, en bok som istället för att utgå ifrån negativa aspekter (som annars vanligen kopplas till ämnet) förmedlar framtidstro och hoppfullhet till barnen.

– I förskolan har vi ett uppdrag från vårt styrdokument som säger att vi ska ge barnen en framtidstro när det gäller hållbar utveckling. Då kan vi inte bara säga till dem att jorden är sjuk, att isbjörnen svälter och att det inte kommer att finnas snö i framtiden. Vad ska barnen göra åt det! Istället måste vi skapa handlingskompetens, säger Bibbi och tillägger:

– Vi vuxna vet att vi har en jätteomställning att göra, men vi kan inte lägga på barnen det vi inte förmår att hantera själva.

Ingen manual

Bibbi Larsliden har mångårig bakgrund som förskollärare och specialpedagog i Örebro kommun men betonar att hennes bok inte ska betraktas som något slags 'facit' för hur man ska jobba med hållbarhet i förskolan. Ett sådant förhållningssätt tror hon inte på.

– Nej, jag avskyr pekpinnar och manualer. Istället vill jag inspirera genom att skriva om helt vanliga saker som helt vanliga pedagoger i förskolan kan göra utan att det medför några stora kostnader. Det handlar om ett förhållningssätt att utgå från och bygga vidare på saker som redan finns och görs på förskolan. Som pedagog ska man inte behöva köpa nya saker till avdelningen för att kunna arbeta effektivare med hållbarhet.

Boken utspelar sig på den fiktiva förskolan Hållbara hatten och tar avstamp i frågan var vår mat egentligen kommer ifrån, närmare bestämt äggen på frukostbordet. För att ta reda på det gör Hållbara hatten ett studiebesök hos en bonde. Utöver detta får vi följa hur förskolan arbetar hållbart genom att ta tillvara på och laga saker, ordna pryl- och leksaksbytardagar samt hur man är mot varandra och naturen – varje liten mask ska ha det bra!

Sakkunniga har faktagranskat

För faktagranskning har Bibbi Larsliden haft två sakkunniga till sin hjälp, en professor i miljösociologi och en docent i måltidsekologi, båda verksamma på Örebro universitet.

Som specialpedagog framhåller Bibbi Larsliden gärna vikten av bekräfta det som pedagogerna i förskolan redan gör på ett bra sätt, men förhoppningen är att alla ska som läser boken ska inspireras att utveckla sin handlingskompetens kring hållbarhet i förskolan.

– När man har läst boken ska man som pedagog, vårdnadshavare eller barn känna hopp. Det finns hopp! Det är bokens budskap, avslutar hon.

/Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro

Bokblogga om Hållbara hatten!

Är du verksam i förskolan och vill läsa Bibbi Larslidens bok? Vi har fått ett recensionexemplar som blir ditt mot att du skriver en kort text och delar din läsupplevelse i vår bokblogg. Uppge ditt namn och din arbetsplats i kommentarsfältet nedan senast 4/9. Om det är flera som vill läsa boken får lotten avgöra.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Senast uppdaterad:

    Publicerad: