Rapport från Framtidens skola 2017

iPad och en folder från konferensen Framtidens skola

Igår besökte Pedagog Örebro skolkonferensen "Framtidens skola" för andra året i rad. Detta är en förhållandevis liten tillställning, men mycket trevlig och väl värd ett besök om man vill fylla på med inspiration och kunskaper kring digitalisering i skolan. Konferensen gick tidigare under namnet Framtidens läromedel, men har nu som sagt bytt namn till Framtidens skola. Konferensen hölls i en av de många lokalerna på München Bryggeriet. En mycket trevlig plats som passade ändamålet bra.

Under två dagar samlas pedagoger, skolledare, förvaltningsledning och många andra från olika kommuner runt om i landet för att samtala med och lyssna på föreläsare med fokus på just framtidens skola.

Befria lärarna!

Den första dagen inleddes precis som förra året med en föreläsning av John Steinberg. Föreläsningen gick under namnet "Befria lärarna - vägen till framtidens skola!" och avhandlade både vilka fördelar och nackdelar som den svenska skolan har i sin nuvarande form.

Man löser inte skolans problem genom att skapa ännu fler projekt! Man löser det genom god undervisning!

Flera gånger under föreläsningen lyfte Steinberg vikten av att lärare måste få vara lärare. Att de får ägna sin tid åt att utveckla undervisningen istället för att dokumentera och sitta av tid på olika konferenser. Det är viktigt att man som pedagog inte glömmer bort varför man en gång valde sitt yrke och hur man definierar sitt uppdrag och sina värderingar.

Han avslutade sin föreläsning med en uppmaning om att oftare lyssna till sitt hjärta...

Caisa Skoglund

Programmering för yngre elever

Efter en kort paus var det sedan dags att välja spår och under just detta pass fanns det två val. Jag valde att sitta kvar i stora salen och lyssna på Caisa Skoglund som är förstelärare med digitaliseringsuppdrag på Tågaborgsskolan i Helsingborg. Caisa beskrev hur de har arbetat med implementering av programmering i olika ämnen på hennes skola. Flera gånger under föreläsningen kastades vi rakt in i hennes klassrum och mötte hennes elever när de arbetade med programering av olika slag. De arbetade bl.a. med programmering i matematiken, där de fick bygga en labyrint med kaplastavar. Sedan fick de räkna ut omkretsen på labyrinten och programmera en robot som skulle ta sig genom den. Ett annat exempel var när eleverna fick göra egna digitala spel om forntiden med hjälp av Hour of Code och Scratch under historialektionerna.

Våga prova! Ta hjälp av elever... nästa gång vågar man lite mer och tillslut har man ett helt lektionstillfälle.

Caisa uppmanade alla att våga prova. "Det behöver inte vara så avacerat från början och man kan faktiskt ta hjälp av elever och kollegor. Dessutom behöver man ju inte hitta på allt själv, det finns massor av ideér och lektionsförslag på nätet".

Vem ansvarar för digitaliseringen?

Under nästa pass var det lite svårare att välja föreläsning eftersom det fanns tre olika att välja på. Jag satte mig dock för att lyssna på Catrin Ditz som är CIO i Uppsala kommun. Den röda tråden genom hela Catrins föredrag var "Hur blir digitaliseringen en förändringsmotor i skolan?". Ett förhållningssätt som Uppsala kommun tog sig an redan 2015 när de beslutade om kommunens utvecklingsarbete.

Catrin menade att det är viktigt att ha angelägna chefer när det handlar om sådana här utvecklingsarbetet och påvisade att cheferna i Uppsala kommun är mycket positiva till digitaliseringen, men också att de ser vissa utmaningar med arbetet.

Det handlar om nyttan med tekniken, inte tekniken i sig!

I sitt utveklingsarbete med digitaliseringen har Uppsala kommun strävat efter att sammanlänka pedagogiska system, kompetens, ledning och IT-ansvar i ett paralyprojekt där användningen av tekniken är den gemensamma nämnaren.

En resa i digitaliseringens tecken

Efter lunch bjöd Anders Asplund Berggren, IKT-pedagog i Karlskoga, med oss på en resa i digitaliseringens tecken. Under 45 minuter delade Anders med sig av sina erfarenheter av att implementera iPads som ett pedagogiskt redskap på Bråtenskolan i Karlskoga. Vi fick följa utvecklingsarbetet genom både toppar och dalar, vilket är ovärderlig kunskap att få tillgång till om man själv är i startgroparna att inleda ett liknande arbete. Resan började hur som helst med att Bråtenskolan lite försynt frågade sin IT-avdelning om de fick köpa in iPads istället för datorer till sin skola. Hälften av lärarna hoppade på tåget. Redan ett halvår senare visade det sig att även resten av lärarna ville ha iPads istället för datorer.

Genom hela föredraget återkom Anders till vikten av att ha en motiverad skolledare i detta implementeringsarbete. En chef som vågar ta strid för skolans ideér och nytänkande när folk runt omkring tycker annat.

Anders avslutade sina 45 minuter med att peka på några av vinsterna med deras artbete med digitala verktyg i skolan. Individualisering, högre kvalitet på arbeten (skrivutveckling), lustfylda uppgifter, effektivisering, stora möjligheter till variation och uppgifter med riktiga mottagare.

Johnny Lindqvist

Unga och sociala medier

Innan jag sprang till tåget som skulle ta mig tillbaka till Örebro lyssnade jag på Johnny Lindqvist som pratade om unga och internet. En trevlig föreläsning där Johnny varvade fakta med humoristiska och tänkvärda perspektiv. Föreläsningen innehöll egentligen inga nyheter för mig, men eftersom det paketerades så snyggt och presenterades med finess kändes det ändå aktuellt.

Jämförelser med 90-talets snabbframkallning av fotografier där man beställde tre extra kopior av varje kort för att "dela" med sina vänner eller pappan som uppmanade sin son att inte lämna ut personuppgifter när han pratade på "Heta linjen" fick tankarna att börja snurra. Samma behov och samma problem, men under en annan tid. Man inser att grunden inte har förändrats helt, den har bara utvecklats.

Tack för en fin konferens. Vi kommer gärna tillbaka nästa år igen.

/Stefan Karlsson, redaktionen Pedagog Örebro

 

Senast uppdaterad: 18 oktober 2017

Publicerad: 18 oktober 2017
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?