Komtek ställer om – erbjuder digitala distanskurser fram till påsk
Arbetslagsmöten, konferenser, lektioner, utvecklingssamtal – du som läser detta har säkerligen genomfört eller tagit del av många olika typer av digitala evenemang vid det här laget. Ofta fungerar digitala möten ganska bra, men däremot kan praktiska moment vara en utmaning att genomföra. Omöjligt är det dock inte. Se bara på Komtek! Med hjälp av ny teknisk utrustning (som vare sig kostar skjortan eller förutsätter att du är värsta teknikfantomen!) levlar man nu upp sina distanskurser och erbjuder en rad praktiska workshops online under våren.
Förutom en handfull personal ekar Komteks lokaler väldigt tomt just nu. Alla ordinarie kurser har flyttats fram till efter påsk och vårens TekAway-träffar kommer att ges digitalt. Planen är nu istället att genomföra onlinekurser för barn och ungdomar i årskurs 1-9.
Det här är inte första gången som Komtek satsar digitalt. I somras genomfördes ”TNT 2020 – teknik- och naturdagar för tjejer”. Då hyrde man in utrustning och tekniker till vad som i det närmaste liknade en fullfjädrad TV-produktion. Den här gången har man siktet inställt på att genomföra allt i mindre skala och på egen hand.
Vi blev nyfikna och fick följa med när Komtek premiärkörde det nya upplägget för en grupp lärarstudenter på Örebro universitet.
Niklas Jarl, enhetscef på Komtek:
– Vi vill visa att detta inte behöver vara så krångligt. Det behövs faktiskt inte särskilt mycket utrustning för att komma igång.
Eftersom workshopen innehåller praktiska moment har studenterna i förväg fått material hemskickat till sig, att använda på egen hand parallellt med det som förevisas under lektionen.
Lärare för dagen är Axel Borg, industridesigner, och Linn Bergqvist, lärare i naturvetenskap och teknik, åk 1-7.
På plats är också Ulrika Sultan, kursansvarig för teknikkurserna på lärarprogrammet på Örebro universitet. Det är hon som är organisatör för workshopen. Förutom att släppa in studenterna till mötet är hennes roll även att fånga upp och vidareförmedla de frågor som kommer in till lärarna via chatten – på så sätt upprätthålls interaktionen mellan pedagoger och kursdeltagare med gott flyt under lektionens gång.
Niclas Jonsson är teknikpedagog på Komtek. Han har hjälpt till med att hitta rätt teknik och att få den att funka. Det handlar om följande komponenter:
- streamingkort (1 st)
- videokamera (inklusive stativ)
- trådlösa mikrofoner (2 st)
Streamingkort gör det möjligt att strömma video
– Det enda som egentligen inte är ”Plug and Play” är streamingkortet, säger Niclas och förklarar:
– När man använder en vanlig videokamera måste bilden översättas till streamingbild eftersom det är för hög upplösning i kameran. Streamingkortet gör så att bilden förminskas och komprimeras för att kunna strömmas. Det är liten box som kopplas mellan kameran och datorn.
Beroende på vilken typ av dator och vilken plattform man använder för mötet (Örebro universitet har Zoom, Örebro kommun har Microsoft Teams) kan det alltså behöva göras lite ändringar i inställningarna på streamingkortet ("capture card" på engelska). Detta ska dock inte vara särskilt komplicerat.
Videokamera för zoom-funktionens skull
Att man väljer att använda en videokamera istället för en webbkamera beror på att man vill komma åt zoom-funktionen, något som i regel saknas på webbkameror. Genom att kunna zooma in på enskilda föremål och detaljer blir kommunikationen mycket effektivare när man genomför olika laborativa moment online.
– Vissa saker syns till och med bättre nu. Med kamerans hjälp kan deltagarna komma närmare än vad de skulle kunna göra i ett klassrum, säger Axel Borg.
Trådlösa mikrofoner lyfter ljudet
Till videokameran har man har kopplat en mottagare som trådlöst fångar upp ljudet från de två mikrofonerna.
– Det är så mycket bättre eftersom man kan vända sig eller förflytta sig i rummet och ändå höras bra, säger Niclas Jonsson.
Mikrofonerna är av "mygg-typ" och kan enkelt fästas i talarnas kläder.
Behövs det inga särskilda applikationer för att få allt fungera?
– Nej, kameran kopplas bara till datorn hos den som är organisatör för mötet. Det finns ju också möjligheten att rigga ytterligare en kamera, exempelvis för att ha en fast närbild eller storbild, och sedan bara byta mellan de olika kamerorna (i exempelvis Microsoft Teams) medan du sänder. Det är som en liten bildmixer och det kommer man långt med, säger Niclas.
Workshopen rullar raskt på utan några tekniska missöden. Det märks tydligt att alla inblandade har kul på jobbet. I pausen pratar vi lite med Linn och Axel:
Bra jobbat! Hur kändes det här?
– Tack, det kändes bra! Vi är vana att jobba tillsammans, säger Linn.
Vilken är största skillnaden jämfört med att ha studenterna på plats hos er?
– Det är lite mer samspel när vi kör live med eleverna här i lokalen. Det är också lätt hänt att prata för lite fort nu, utan åskådarnas ögon framför sig. Sådana grejer spelar in, säger Axel.
– Man är ju van att se på deras blickar om de är med eller inte. Det saknar man nu, fyller Linn i.
Vi tackar Komtek för att vi fick titta in under premiärsändningen och önskar lycka till med vårens onlinekurser! En avslutande fråga till Niklas Jarl, bara:
Hur mycket kostade den nya utrustningen?
– 20 000 kr.
/Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.