Enkelt att göra film med app

Polis Glad

Polis Glad tappar sitt ben, heter en av de kortfilmer som blev till under Lärardagen den 12 augusti. På Kulturskolan hade Ida Björklund och Eleonora Meijer tillsammans med flera andra lärare samlats i workshopen "Skapa med iPad" för att lära sig att göra kortfilm som ett pedagogiskt verktyg.

Under Lärardagen höll Kulturskolan tre workshops. Förutom "Skapa med iPad", hölls också workshops i dans och drama. Mats Öhlund, rektor, berättar att  deltagarna, under 75 minuter, fick en kort genomgång av appen Stop motion, för att därefter själva skapa en kortfilm.

Som inspiration fick de ett substantiv, ett verb och ett adjektiv som bildades en slumpvis mening. De fick också en massa papper i olika färger där deltagarna, genom att riva papperet, skapade figurer och attribut till kortfilmen. Syftet var att snabbt börja filma och komma till resultat. Meningen utgjorde manus och filmerna började växa fram. Många skratt blev det när man sedan såg varandras filmer.

På Specialenheten på Adolfsbergsskolan arbetar Ida Björklund som bildlärare. Hon jobbar mycket med film i sin undervisning och försöker hitta olika sätt att, genom filmskapandet, motivera eleverna till att utveckla kunskaper även i andra ämnen. Att skapa animerad film på ett enkelt sätt med Stop motion, tycker hon öppnar upp för nya möjligheter.

Jag har under dessa första skolveckor redan haft chansen att prova på att arbeta med det med elever. Jag har bland annat en elev som, i Stop motion kombinerat med Movie maker, gjort en kort informationsfilm om pandornas tillvaro och hur man kan stötta dem genom att stödja Världsnaturfonden. I det arbetet utvecklade han kunskaper både i SO, NO och svenska, förutom i ämnet bild.

Ida tror att hon kommer att använda Stop motion en hel del tillsammans med iMovie, för att lägga till ljudeffekter och berättarröster.

Workshopen var bra eftersom vi fick prova programmet direkt och på så vis gå därifrån med praktisk erfarenhet. Då var steget inte långt till att komma igång direkt i elevgruppen.

I Facebookgruppen Kreativt och skapande lägger Ida ut uppgifter eleverna gör. Hon välkomnar även oss andra att inspireras och dela med oss av våra egna idéer.

Eleonora Meijer arbetar på Lundbyskolan och undervisar elever i åk 4-6. Hon valde workshopen "Skapa med iPad" för att hon vill bli veta mer om hur hon kan använda iPaden i sin undervisning.

Det var en väldigt inspirerande workshop som på kort tid visade hur pass enkelt det är att kunna få in ett digitalt verktyg i undervisningen. Det var min första kontakt med Stop motion och jag blev glatt överaskad och började genast spåna på fler användningsområden och då inom matematik och NO/Teknik där jag skulle vilja använda den när elever ska presentera problemlösning i matematik, presentera kemiska processer, fysiska krafter och så vidare.

Enligt Eleonora är det i dag oundvikligt att använda digitala verktyg i sin undervisning och användningsområdena är ju oändliga.

Det enda som kan stoppa upp det hela är ekonomin och tiden. I framtiden kommer nog digitala verktyg vara mer konkret kopplade till skolans uppdrag, ämnen och mål.

Carina M Koutakis, Redaktionen PÖ

Senast uppdaterad:

Publicerad: