Fjordhästen – ett gyllene ögonblick

I min nya roll som språkutvecklare har jag under våren gjort en hel del besök på förskolor över stan för att få höra och se om det arbete som pågår runt språkutvecklande arbete. Jag har haft med mig några frågor att ställa och utifrån dem har jag fört ett samtal med rektorer, pedagoger och specialpedagoger. Det har varit inspirerande att se det arbete som pågår och den vilja som finns att skapa en bra förskola för alla barn!

En kall dag i början av våren sitter jag med en rektor som beskriver sina förskolor och det språkutvecklande arbete man bedriver där. Hon berättar också att hon är så glad för att hon rekryterat ny, kompetent personal. Vi pratar om vikten att förskolan har personal som har kunskap och som är engagerade i sitt jobb.

Skicklig pedagog som tar tillfället i akt

Efter att vi pratat en stund och jag ställt alla mina frågor går vi över på en av förskolorna. När vi kommer in på en av avdelningarna på förskolan (som för övrigt är inhyst i en gammal, kanske inte så ändamålsenlig lokal) står en förskollärare och sopar golvet tillsammans med två barn. Jag hör på barnens uttal att de har ett annat modersmål och jag hör även att de pratar om fjordhästar! Pojken har uppmärksammat att borsten på sopborsten är randig, i mitten är borsten svart och på kanterna är borsten vita. Kanske du har en likadan sopborste hemma men har du någonsin funderat på vad den ser ut som och vad den påminner om? Det gör i alla fall förskolläraren som berättar att borsten ser ut som manen på en fjordhäst. Hon berättar också att det finns fjordhästar i Norge och en del andra fakta om fjordhästar. Jag hinner tänka att här har vi en skicklig pedagog som tar tillfället i akt och känner mig så glad. Då säger pojken: jag vill se en bild! Då blir jag ännu gladare och tänker att nu bevittnar jag verkligen ett gyllene ögonblick. Dels en pedagog som använder den spontana stunden till att utveckla barnets språk och dels ett barn som vet hur han kan få hjälp med sina frågor och funderingar!

Pedagogen säger att självklart ska han få se en bild men inser i samma stund att ”paddan” har slut på batteri. Då rycker rektorn in.

–'Jag har ju en telefon', säger hon och snabbt som ögat googlar hon fram bilder på fjordhästar och så kan samtalen om fjordhästar fortsätta en stund till tills killen är nöjd och går iväg för att göra något annat.

Miljö där barns frågor är viktiga

Fjordhäst är kanske inte det vanligaste ordet och kanske inte ett ord man använder så ofta men jag tänker att händelsen vittnar om att här är en miljö där barns frågor är viktiga och där de fått redskap i hur de kan få kunskap och framförallt fått en nyfikenhet att lära mer. Flera delar som är otroligt viktigt att personal i förskolan ger barn inför deras långa väg i skolan.

Det vi just pratat om, rektorn och jag, vikten av pedagogers kompetens och att de använder sin teoretiska kunskap i vardagen på förskolan har jag fått se exempel på. Lokalerna må vara lite slitna men det är som Polly Björk Willén pratar om, när jag någon vecka senare deltar på Ifous-programmet Språkutvecklande förskola, att pedagogers relationella förmåga är den viktigaste faktorn för att skapa en förskola med hög kvalitet och den styrs i sin tur av pedagogernas kompetens och kunnande.

/Gunilla Eriksson Bergström

Senast uppdaterad:

Publicerad: