Bra ordningsregler genom att mötas på mitten

De första veckorna när eleverna kommit så har vi arbetat mycket för att skapa bra rutiner och förhållningssätt i klassrummet och utanför klassrummet tillsammans med eleverna.

Ganska exakt en månad har gått sedan jag klev ur sandalerna och i jobbtofflorna. Jag hoppas att ni, precis som jag, har haft ett långt, skönt och avkopplande sommarlov.

Om jag tänker tillbaka på denna månad så inser jag hur mycket bra som vi har gjort och hunnit med hittills, jag och mitt arbetslag. Vi har bland annat flyttat in i nya lokaler, packat upp, grovplanerat, haft överlämningar, fördelat resurser, fixat klasscheman, rastvärdsscheman, kommit överens om rutiner, gjort trivsamt för eleverna och gjort upp planer inför läsåret. Vi kastas in i jobbet de första veckorna efter ett långt lov då det finns så mycket som ska vara på plats när eleverna kommer. Man är många som ska samarbeta runt elever och ibland är de i arbetslaget nya för varandra.

Arbetat mycket för att skapa bra rutiner och förhållningssätt

De första veckorna när eleverna kommit så har vi arbetat mycket för att skapa bra rutiner och förhållningssätt i klassrummet och utanför klassrummet tillsammans med eleverna. Det arbetet påbörjade vi genom att visa en film som vi pedagoger gjort på en av jourdagarna nu i augusti. Vi spelade då in små videosnuttar och satte sedan ihop dem till en enkel film i Imovie.

Vi har sedan arbetat vidare med skolans trivsel- och ordningsregler genom att använda den kooperativa strukturen ”mötas på mitten” och utifrån dessa kommit överens om klassrumsregler och avdelningsregler.

Vi har även arbetade med skolans värdeord Tillsammans lär vi för livet! Kunskap, glädje och trygghet. Vi har pratat om vad dessa ord betyder för oss, skrivit ner det och satt upp i klassrummet. Vi arbetade då i EPA (enskilt par alla). De fick först tänka någon minut själva, sedan prata med de som satt närmst och sist lyfte de vad de pratat om i grupperna i helklass och jag skrev ner det vi pratade om. De hade så många kloka tankar och funderingar.

Dokument med bildstöd för reflektion och utvärdering

Jag har gjort ett dokument i Widgitonline om våra trivsel-och ordningsregler. Dokumentet med bildstöd är till för att eleverna ska kunna reflektera och utvärdera om de följer det vi kommit överens om och det som står i ordningsreglerna. Se exempel nedan.

Trivsel och ordningsregler Widgitonline

Jag har även tidigare år låtit eleverna göra egna filmer i iMovie eller i appen bookcreator om ordningsreglerna.

Förutom utvecklingssamtalen som ska genomföras snart (länk till tidigare inlägg om utvecklingssamtal hittar du här) så är det även dags för oss att ha föräldramöte. Mer om hur vi löst detta i år kommer i ett annat inlägg.

Må så gott så hörs vi snart igen och glöm inte att gå in och nominera någon till det pedagogiska priset.

/Emma @kunskap_gladje_trygghet

Senast uppdaterad: 7 september 2020

Publicerad: 7 september 2020
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Tack för ditt svar!