Helena Andersson – först ut i Skicka vidare!
Helena Andersson, förstelärare på Hovstaskolan, är först ut i vår nya intervjuserie – Skicka vidare! Denna gång svarar Helena på frågor från Pedagog Örebro och hon skickar även med frågor till nästa intervju.
Berätta kort om dig själv.
Jag heter Helena Andersson och är utbildad 1-7 lärare i svenska/so och har även behörighet i matte upp till år 9 samt ett uppdrag som förstelärare. Min tjänst delar jag just nu mellan två platser.
På Hovstaskolan där jag varit i många år nu är jag klasslärare i år 1. Eftersom jag brinner för skolutveckling och skolforskning så har jag nu även en halvtidstjänst som Kvalitetsutvecklare på Centralt skolstöd. Bägge jobben är stimulerande och utmanande på olika sätt.
Varför blev du lärare?
Jag hade tänkt att arbeta med något inom ekonomi eller marknadsföring och hade inga planer på att bli lärare. Men jag fick förmånen att arbeta några månader på en skola innan valet av utbildning och kände direkt att detta var det jag ville göra. Jag har alltid trivts i skolan och har flera positiva erfarenheter av egna lärare och tänker då framförallt på min lågstadielärare Marianne. Mötet med eleverna är fantastiskt och att vara med och forma framtidens vuxna genom att möta dagens elever är en härlig känsla. Jag upplever också att man inom yrket får vara kreativ och jobba med sociala relationer som är bitar jag uppskattar.
Vilka är de största utmaningarna i ditt yrke?
En av de största utmaningarna är att räcka till för att inspirera, stötta, motivera och utmana alla olika elever i ett klassrum. Det är ett hårt arbete att hitta uppgifter som alla kan delta i på sin nivå så man kan ha en gemensam upplevelse samtidigt som man möter och låter alla utvecklas efter sin förmåga.
Ytterligare utmaning ligger i att utveckla ett hållbart lärarskap som gör att man stimuleras, utvecklas och ges förutsättningar för att kunna fortsätta sitt yrke i många år. Det handlar om hållbarhet både på organisations och individnivå, att alla lärare får möjligheter och förutsättningar att vara bra lärare.
Det finns många utmaningar i yrket men jag försöker oftast att vara lösningsfokuserad att se utmaningarna som inspiration att utvecklas och se saker på nya sätt.
När känner du dig riktigt nöjd som lärare?
Jag känner mig riktigt nöjd vid de tillfällen när man känner att man har med sig hela gruppen och alla gemensamt har en riktigt fantastisk positiv stund där man glömmer tid och rum och bara känner att alla är engagerade och gör sitt bästa samt är stolta över sin insats. När man lyckats få elevernas frågor och kunskaper som fokus för inlärningen känns det extra kul.
Naturligtvis är det ju också en härlig känsla när man ser och hör en elev lyckas med något som de tidigare inte klarat och de själva upptäcker att de nu har lärt sig det.
Det finns många saker att vara nöjd över som lärare varje dag och det är viktigt att tänka på!
Helena skickar vidare följande frågor till Lotta Sörman, lärare Wallerska skolan:
- Du som brinner för utomhuspedagogik, vilka är de största vinsterna med det?
- Kan du ge tips för någon som känner sig osäker att vara ute med sin elevgrupp?
- Berätta om någon lyckad naturupplevelse du haft med en elevgrupp.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.