Här har vi samlat information som på olika sätt kan beröra nyanlända i grundskolan i Örebro kommun.
Nyanlända elever och deras vårdnadshavare får information om den svenska skolan och förbereds inför skolstarten hos Perrongen.
Anmälan görs på orebro.se.
Perrongen har inte hand om placering av förskolebarn. De placeras av barnomsorgshandläggare. Perrongen kan dock hjälpa till med ansökan.
Grundskoleeleven kallas till ett inskrivningssamtal på Perrongen. Eleven registreras i Adela. Vid inskrivningssamtalet görs en skolansökan som skickas till Grundskoleantagningen som sedan skolplacerar eleven.
Alla nyanlända elever från förskoleklass upp till gymnasieålder, börjar på Perrongen och är på kartläggningsenheten tills de startar på sin skola. Ett hälsosamtal med skolsköterska genomförs. Skolverkets kartläggningar Steg 1 och Steg 2 i numeracitet och litteracitet görs med grundskoleelever. Med SPRI-elever görs en kartläggning av skolbakgrund, Skolverkets kartläggning Steg 2 i numeracitet och litteracitet samt ett engelska- och matematiktest. Om fristående skolor önskar kan Perrongen även bistå med ovanstående kartläggningar.
Alla kartläggningar genomförs tillsammans med tolk på elevens starkaste språk. Grundskoleelever kan utifrån kartläggningen bli placerade delvis i en förberedelseklass eller direkt i ordinarie undervisning, detta avgör rektor på respektive skola.
För elever på språkintroduktion (SPRI) sker grupplacering utifrån kartläggning. Eleven blir placerad i den grupp som bäst överensstämmer med elevens skolbakgrund och förmågor.
När en skola tar emot en nyanländ elev behöver skolan göra en inledande bedömning och ta reda på vilka kunskaper eleven har med sig. Den inledande bedömningen av en nyanländ elevs kunskaper är reglerad i skollagen och obligatorisk att genomföra. Sedan den 15 april 2016 är Skolverkets kartläggningsmaterial för bedömning av nyanlända elevers kunskaper Steg 1 och 2 obligatorisk att använda i det här arbetet för grundskolan, grundsärskolan, sameskolan och specialskolan. Materialet består av tre steg.
Den inledande bedömningen ska genomföras så att rektorn kan fatta beslut om placering av en nyanländ elev i årskurs och undervisningsgrupp inom två månader från att hon eller han skrivits in i svenska skolan. Det är elevens förmågor (som han eller hon har visat vid kartläggningen), elevens ålder och personliga förhållanden i övrigt som ska ligga till grund för det beslutet. Resultatet av kartläggningen ska även ligga till grund för planeringen av elevens fortsatta undervisning och hur undervisningstiden ska fördelas mellan ämnena.
Läs mer om kartläggning på Skolverkets sida.
I bedömningsportalen finns kartläggningsmaterialet.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter