Hur kan den praktikutvecklande forskningen utvecklas?
Örebro universitet bjöd in forskare, projektledare, deltagare och representanter för huvudmän och universitet till en workshop där frågor där temat var praktikutvecklande skolforskning nu och framöver.
Förhoppningen med dagen var att diskussionerna skulle ge idéer om hur man kan stärka den praktikutvecklande forskningen i regionen och framöver utveckla fler ULF-projekt som utgår från förskolors, skolors och lärarutbildningens behov.
Fakta ULF
ULF (utbildning, lärande, forskning) är en nationell försöksverksamhet som genomförs på uppdrag av regeringen mellan år 2017 och 2021, och som nu förlängs till 2024 som en övergång till permanent verksamhet från 2025. Försöksverksamheten ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.
Tre frågor stod i fokus på workshopen:
- Hur ser vi till att behoven i skolor och förskolor blir utgångspunkten för den praktikutvecklande forskningen?
- Hur skapar vi ett större engagemang för och spridning av praktikutvecklande forskning vid de medverkande förskolorna och skolorna, vid andra förskolor och skolor och i lärarutbildningen?
- Hur får vi bättre hållbarhet i samverkan runt den praktikutvecklande forskningen?
Diskussionen skedde i blandade grupper för att få med olika perspektiv på frågorna. Här är några saker som framkom:
- Dra nytta av att vi ser på forskning från olika håll (praktik–akademi). Detta är något som kan bidra till att skapa komplementaritet och få till ett jämlikt förhållande i projektet.
- Paketera resultaten på ett sätt som är lättillgängligt. Ett sätt kan vara att beskriva projektet i bloggform istället för att "vänta på resultatet".
- Samförfatta forskningsartiklar. Om resultatet tar formen av en forskningsartikel så skulle den kunna samförfattas av deltagande lärare och forskare och publiceras i ForskUL (https://forskul.se). Som verksam lärare kan det vara lättare, såväl inför ens egna kollegor som andra skolor, att lyfta en artikel som man själv är medskapare till. Det blir inte lika perifert om man själv är med som författare.
- Aktivera studenterna som resurser för – och deltagare i – praktikutvecklande forskningsprojekt.
- Arrangera konferenser där forskare och deltagare gemensamt presenterar sina projekt för varandra.
- Öka forskarnas praktiklitteracitet, förmåga att förstå och kommunicera på ett sätt som gör projekten begripliga för alla.
- Tänk team istället för individ. På så sätt blir projektet mindre sårbart om/när en deltagare eller forskare av någon anledning lämnar.
- Designa projekten för många användningar (cykler). Istället för “början-slut”, skapa processer snarare än engångsprojekt. På så sätt kan nya personer successivt involveras i utvecklingsarbetet.
Projektledaren för ULF på Örebro universitet, Ann Öhman, var mycket nöjd med workshopen:
– Efter den här dagen blir jag verkligen stärkt i ULF-tanken. En massa bra idéer har kommit fram som vi kommer arbeta vidare med.
Tanken är att ULF ska bli en permanent nationell satsning 2025. Än har dock inte regeringen fattat det definitiva beslutet.
ULF är uppdelat i fem noder, där Örebro ingår i den östra. Där ingår bland annat Katarina Arkehag som är förvaltningsdirektör för Förskole- och grundskoleförvaltningen. Ann Öhman från Örebro universitet är också nyligen invald i den nationella gruppen för ULF. Så Örebro finns bra representerat och tankar från workshopen kommer tas med till dessa sammanhang.
/Mikael Kindgren och Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro
Pågående ULF-projekt i Örebros förskolor och skolor
- Sentence Composition: A Development Project. Västra Engelbrektsskolan. Läs artikel på Pedagog Örebro: En helhetssyn kring meningsbyggnad i engelska
- Sentence Composition: A Development Project. Karolinska gymnasiet (fortsättning på projektet från Västra Engelbrektsskolan)
- Kollegialt lärande för att utveckla pedagogiskt ledarskap - Viktoriaskolan. Läs artikel på Pedagog Örebro: ULF-projekt: Kollegialt lärande för att utveckla pedagogiskt ledarskap på Viktoriaskolan
- Att resonera historiskt: Rudbecksgymnasiet, Virginska gymnasiet, Karolinska gymnasiet. Läs artikel på Pedagog Örebro: ULF-projekt: Hur lär man elever att resonera historiskt?
- Utveckla lärmiljöer för skriftspråkande i förskolan. Glanshammar förskolor. Läs artikel på Pedagog Örebro: ULF- projekt i Glanshammars förskolor: Utveckla lärmiljöer för skriftspråkande
- Nya modeller för samverkan med skolans vårdnadshavare. Lundbyskolan och Västra Engelbrektsskolan. Läs mer om projektet på Örebros universitets webbsida
- Ordförrådsutveckling i grundskolans senare år. Projektet sker i samarbete med ämneslärare i årkurs 7–9 i bland annat matematik, svenska, idrott, slöjd på Engelbrektskolan. Läs mer om projektet på Örebros universitets webbsida
- Framgångsrik matematikundervisning, Hannaskolan. Läs mer om projektet på Örebros universitets webbsida
- Minecraft i svenskundervisningen. Ett ramprojekt i svenska språket på Änglandaskolan.
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.