Att få jobba med framtidens medborgare – världens bästa jobb!

Att vara SYV innebär att jag får det bästa: Jag får samarbeta med lärare, jag får nätverka, jag får framtidsspana, jag får möta vårdnadshavare och framförallt jag får samtala med alla elever, jag får vara en del av elevernas tankar kring framtiden och jag får hjälpa eleven titta inåt i sig själva för att få syn på sina tankar kring framtiden. Jag får möta framtidens medborgare varje dag.

Camilla Brynte, studie- och yrkesvägledare i Hallsbergs kommun

Att komma till skolan en måndagsmorgon, ja eller vilken morgon som helst och få träffa alla härliga ungdomar gör mig varm inombords. Jag har jobbat inom skolan i drygt 20 år, som lärare, projektledare just nu som studie- och yrkesvägledare. Jag har under alla år i mötet med eleven antingen i grupp eller enskilt haft med mig dessa frågor.

  • Förbereds eleverna för framtiden?
  • Förbereds elever för livet efter skolan?
  • Hur bidrar jag till att eleverna förbereds?

En SYV för framtiden

Som SYV har jag förmånen att få träffa alla elever på mina skolor. När jag kliver in i klassrummet gör jag det med inställningen att de elever jag har framför mig är de som ska vara med att forma och leda framtidens samhälle.

Jag funderar ofta på vad en grundskoleelev från 2020-talet behöver ha med sig in i framtiden. Hur kan jag som var ung under en helt annan tid vara uppdaterad i deras värld. Förstå deras samtid samtidigt med min erfarenhet. Hur är jag en SYV för framtiden?

Det viktiga vägledningssamtalet

I vägledningssamtalen pratar vi både nutid och framtid. Jag börjar alltid första samtalet inför gymnasievalet om det så är i 6:an, 7:an eller 8:an med frågan:

"Vad har du för tanke om din framtid"?

Ofta får vi tillsammans reda kring vad begreppet framtid är för eleven och utgå från det. Många elever svarar ”jag har ingen tanke om min framtid”, ”jag har aldrig tänkt på min framtid”. Då börjar ett samtal i nystande och cirka 30 minuter senare avslutar jag med att sammanfatta vad eleven har berättat för mig om sin framtid. Utifrån dessa tankar börjar sen en process som så småningom leder till elevens val till gymnasiet.

  • Hur vet jag att jag väljer rätt?
  • Kommer mitt drömyrke finnas kvar när jag ska börja jobba?
  • Kommer jag kunna bli det jag vill?
  • Hur vet jag vad jag vill bli?
  • Ingen i min familj har gått på universitetet
  • Vad är universitet?
  • Varför gick jag 8 timmar upp för ett berg för att kunna fly till Sverige om jag ändå inte får stanna?
  • Jag kommer aldrig bli något för jag har inga betyg..
  • Jag har inga tankar om min framtid

I vägledningssamtalen finns ett letande hos eleven där jag märker att eleven sällan haft samtal kring sig själva, deras drömmar och deras tankar om vad en framtid kan innebära och innehålla. Det kan till och med vara första gången för vissa elever. Hur ska man som elev kunna ha ett samtal om sig själv om ingen någonsin samtalat med eleven kring detta? Då blir vägledningssamtalen många för att kunna träna på att ha samtal kring sig själv. Tillsammans utforskar eleven och jag vad det gömmer sig för tankar kring framtiden.

Som SYV får jag vara del av elevernas tankar om framtiden, jag får jobba med framtidens medborgare – det är världens bästa jobb!

/Camilla Brynte, studie- och yrkesvägledare Hallsbergs kommun

Senast uppdaterad:

Publicerad: