Språkprojekt på avdelningen Kristallen

Idag får ni följa med in på Kristallen och veta mer om det språkprojekt som pågått under hösten 2019.

Vi startade med vårt projekt när vi skulle implementera förskolans nya läroplan. På Kristallen valde vi att satsa lite extra på språk.

Vi började med rimkort, lyssna och hitta två som låter lika på slutet. Barnen nappade på detta och snart rimmade de hela dagarna. Vi försökte hitta så många ord som möjligt som rimmade på varandra. För att utmana barnen vidare fick barnen göra ett stapeldiagram för att synliggöra hur många ord de klarar.

Vi jobbade i två grupper vilket resulterade i att barnen började att visa intresse för olika delar inom språket. Den gröna gruppen ville berätta sagor och ha dockteater. De har skrivit en liten saga och gjort bilder till. Nu ska de träna in allt så de kan spela upp för sina kompisar.

Den röda gruppen gillar att spela musik och klappa takt. De har gjort en ramsa med flanobilder till. Bilderna hjälper dem att komma ihåg ramsan och det blir lättare att lära den andra gruppen.

Skapade ett nytt bokställ

Vi satsar även på bokläsning. Vi upptäckte att våra böcker från biblioteket inte syntes så bra för barnen och funderade på hur vi skulle kunna synliggöra dem bättre för barnen. Barnen fick vara med och skapa, vilket gav oss mycket skratt och ett nytt fint bokställ.

Det bästa är att böckerna nu är synliga för barnen vilket leder till att barn som innan inte varit intresserad av böckerna nu gärna tar en bok och sätter sig och läser. Böckerna har helt enkelt fått en tydligare plats på vår avdelning.

/Karin, Marie, Vicky och Teres, pedagoger på Kristallen, Ekängens förskola.

Barn teckningar

Senast uppdaterad: 18 december 2019

Publicerad: 18 december 2019
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?