Med Instagram som redskap i skolans vardag del 2
I mitt andra inlägg vill jag tipsa dig hur du eller ditt arbetslag kan komma igång och vad du kan behöva tänka på. Jag beskriver också lite hur jag får det att fungera i min vardag.
Vad kan du behöva tänka på om du vill starta ett lärarkonto?
Det första jag tycker du ska göra är att fundera över syftet och hur mycket tid du vill lägga ner. Om du lägga upp bilder varje dag eller då och då. Fundera på om du vill ha ett klasskonto eller ett allmänt konto med både föräldrar, lärare och andra skolrelaterade konton. Vill du ha ett eget eller dela konto med någon annan pedagog?
Väljer du att ha ett konto där du visar elevers skolarbete och i vissa fall fotar elever så behöver du ha läst på GDPR noga och även sett till att du har koll på om du har föräldrars samtycke och vad de samtycker till. Du behöver också veta att föräldrar när som helst kan ta tillbaka sitt samtycke och hur du då hanterar det. Det kan också vara bra att fundera över hur du gör med föräldrar som inte har Instagram. Några skaffar med glädje ett konto och andra vill inte. Om du till exempel påminner om något på Instagram, behöver du då påminna på e-skola eller via mejl också?
Påminn om GDPR
Kommunicera syftet till föräldrar om du väljer att ha ett sådant konto. Påminn dem om GDPR, att tänka på vad och hur de skriver i kommentarsfältet om sitt barn så att det inte blir utpekande. Du är ansvarig för kommentarsfältet också som jag tolkat det.
Jag har valt att ha ett stängt konto. Jag frågar oftast nya följare om de är lärare eller föräldrar, om jag inte ser det på kontot.
För mig kändes det också skönt att kolla upp att jag hade mina rektorers stöd när jag släppte in föräldrar eftersom jag då var själv på Brunnsskolan om att ha ett lärarkonto. Nu har som sagt flera kollegor lärarinstagram och vi kan bolla tankar och funderingar med varandra.
Hur fungerar det då rent praktiskt i min vardag?
Jag har valt att fota med min privata mobil för att de ska vara så lätt som möjligt för mig att instagramma. Jag väljer oftast att bara fota skolarbete eller bakifrån så det inte är lika lätt att identifiera elever, även om jag har samtycke. Jag undviker oftast att visa namn på skolarbeten och jag frågar alltid eleverna om lov även om de många gånger själva ber om att få visa upp saker vi gjort. Det blir också ett sätt för mig att visa på ”nätvett” och föra samtal kring detta.
Jag raderar foton ur mobilen så snart jag kan när jag lagt upp på Instagram. Eftersom vi har mobilförbud på skolan så har jag fört en dialog med eleverna om varför jag har mobilen med mig och vad den används till. Ingen av elevgrupperna jag haft under tiden jag instagrammat har haft svårt att förstå skillnad på mobilen som arbetsredskap och mobilförbudet på skolan.
För att det ska vara enkelt att vara ledig eller jobba så har jag kopplat ihop mina konton så att jag snabbt kan växla mellan mitt privata konto och mitt lärarkonto på Instagram. Jag upplever inte att det tar mycket tid eller är betungande. Jag tar oftast delar av min förtroendetid men lägger också ner lite av min privata tid eftersom jag tycker att det är kul. Kontot och Instagram-världen ger mig mycket och uppskattas verkligen av många föräldrar.
Peppar och tipsar varandra
Det är otroligt roligt att se att fler och fler lärare startar Instagramkonton i olika former och tar del av den stora delakulturen och all inspiration som finns där. Det finns också så mycket glädje att ta del av. Många lärarstudenter uttrycker att de uppskattar att se exempel ur den härliga vardag som väntar dem och många nya lärare uttrycker att de känner ett stort stöd i alla kollegor ute i landet. På Instagram peppar och tipsar vi varandra. Vi lyfter varandra och vi utvecklar undervisningen tillsammans.
Tänk bara på att inte drabbas av additionsstress utan påminn dig själv om att du gör så gott du kan. Glöm alla ”borden” och kom ihåg allt du faktiskt gör istället. Lägg inte ihop alla kompetenta och duktiga kollegors prestation till en klump och tro att du ska prestera allt det själv.
Jag ser fram emot att förändra och förbättra användandet av kontot och fortsätta att anpassa efter elev- och föräldragrupp. Jag har lite nya tankar på gång... Du är såklart välkommen att höra av dig om du har några frågor!
Vi hörs snart igen!
/Emma
Instagram: kunskap_gladje_trygghet
Emma.frisk.carlstrom@orebro.se
Tips, hos www.frokenanna.com kan du hitta skolkontolistan med länkar till instagramkonton sorterade under rubriker som f-3 , 4-6, specialpedagogik och så vidare.
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.