Hur kan jag jobba som lärare i en stressig vardag och ändå vara rädd om mig själv? Läraryrket är stressigt periodvis och det finns så otroligt många ambitiösa och duktiga lärare därute. Hur hittar vi balansen i allt vi gör? Tanken med detta inägg är att väcka tankar, hjälpa och inspirera kring ämnet stresshantering.
Vi är alla så olika i hur vi tål stress, vad som stressar oss och hur vi hanterar stress och återhämtar oss efter stressiga perioder. Jag älskar mitt jobb. Det är ett viktigt jobb, ett roligt och varierande arbete. På min Instagramsida försöker jag visa upp allt det positiva som finns i skolans vardag. Men, som så många andra inom skolans värld, upplever jag att vårt yrke är väldigt stressigt periodvis.
Jag har jobbat mycket med hur jag ska kunna hantera att jag gillar att ha många bollar i luften, att jag är effektiv och att jag har en stor hunger efter nya utmaningar och kunskap. Hur kan jag jobba som lärare i en stressig vardag och ändå vara rädd om mig själv. Jag vet att det finns så otroligt många ambitiös och duktiga lärare därute. Med det här inlägget vill jag försöka sätta ord på det, både för min egen del men även för att jag hoppas att det kan väcka tankar, hjälpa eller inspirera någon annan kring stresshantering.
Enligt 1177.se så kan en av de mest stressande situationerna vara när man känner sig ensam om en situation eller att man inte har kontroll över situationen eller om man inte har meningsfulla uppgifter eller utmaningar i livet. Jämnvikten mellan aktivitet och vila är väldigt viktig. Kroppen reagerar på tankar som stressar dig och inte bara på situationer som är stressande. Antingen kommer du ställa in dig på kamp eller på att fly vilket påverkar dig och din kropp. Ett tredje sätt att reagera på är att ”spela död” och man kan exempelvis bli trött, arg och känna sig svag. Om man ser till att få återhämtning så kan kroppen hantera stressigare perioder. Men långtidsstress däremot är inte bra för kroppen. Här kommer lite saker som jag försöker tänka på eller som jag tagit del av för att minska på stress och som på så sätt också gör mig mer effektiv konstigt nog. Stress är inte effektivt!
Kost, sömn och rörelse kanske känns som så självklara saker men som man inte prioriterar alla gånger. Det är också bra att tänka efter hur man kopplar av och ta dig tid att faktiskt göra det i vardagen.
Prestationsbaserad självkänsla kan vara jobbigt eftersom att man ofta pressar sig att göra mer och mer och vad händer då vid sjukdom eller exempelvis lång ledighet? Vad ger dig en bra självkänsla. Du värderar dig säkert efter fler saker? Vilka? Det kan vara bra att fundera igenom då och då.
Försök att inte stressa de gånger som du faktiskt kan undvika det. Måste du springa till kopiatorn, slänga i kopiorna och göra något annat nyttigt medans du väntar på att kopiatorn ska jobba klart? Hälften av gångerna när jag gör så, så har jag glömt trycka på färg eller hålslagning eller dubbelsidigt... En annan liten men betydelsefull sak som jag verkligen tagit till mig är att inte bli stressad i exempelvis köer, utan att se det som en skön paus. Men det krävde lite övning.
Det man fokuserar på växer! Kan jag påverka situationen. Nej? I så fall acceptera och släpp det. Ja? Försök då att vara lösningsfokuserad. Jag brukar tänka vad har jag för problem, vad finns det för lösningar, vad har de för för- och nackdelar och vilken lösning tror jag mest på?
Akta dig för tankefällor som exempelvis att inte räkna det positiva ”Jag hade tur, det var bara en engångsföreteelse” eller ”hen sa bara så för att vara snäll”. Tankefällan ”Jag borde ha…” är också stressande, även fällan att känslotänka typ ”Jag KÄNNER mig dålig...alltså ÄR jag dålig”. Jag försöker också undvika att sätta etikett på mig själv eller andra ” Jag är oeffektiv, alla andra hinner så mycket” osv. ”Allt eller inget”- tänkandet är också stressande, att lyckas till 100 % varje dag annars har man misslyckats eller ”alla måste gilla mig annars är jag dålig”.
Kom ihåg att stanna upp när du känner dig stressad. Ta pauser och testa även att ta 3 djupa andetag och landa i nuet då och då.
Skriv en lista över det du har att göra som stressar dig. Jag upplever ofta att det är mindre att göra än man tror. Du får då dessutom kontroll, vilket bara det kan lätta på stressen.
Mer konkret just i läraryrket så brukar jag tänka på bland annat det jag skriver om nedan för att minska på stressen och för att göra att jag har kontroll och inte är ensam om saker.
För det första, ha koll på din arbetsbeskrivning och i vår kommun även medarbetarplattformen, grunduppdraget samt självklart timplanen och styrdokumenten. Vad förväntas du faktiskt göra och genomföra. Gör jag ”rätt” saker och med bästa metod? Ha koll på din arbetstid och avstämningsperioder.
Bolla tankar och problem eller lösningar med andra som exempelvis kollegor, elevhälsa eller rektor.
Att jobba i arbetslag som samplanerar, sambedömer och delar upp arbetsuppgifterna sparar mycket tid och gör att man inte känner sig ensam. I mitt lag gör vi även pedagogiska planeringar och omdömen per område vi arbetar med för att inte få en hög arbetsbelastning en gång per läsår när ALLT ska sammanställas. Jag upplever att jag har kontinuerlig koll på varje elevs kunskapsutveckling på ett bättre sätt då än om jag skulle sammanställa allt en gång per läsår.
Vi genomför utvecklingssamtal under en hel dag var. Vi hinner de flesta samtalen då och har ett bra samarbete med fritidspedagoger och mellan avdelningarna. Lektioner hålls då i blandade grupper istället för klassvis. Både detta och hur vi bedömer gör att jag upplever att jag slipper de riktigt stora arbetstopparna som stressar mig under en längre period.
På skolan har vi ämnesplaner och i mitt lag gör vi grovplanering för terminen och i vissa fall hela läsåret. Vad ska vi göra och hur många lektioner/veckor? Då kan vi sedan ta en sak i taget och planera mer detaljerat innehåll och metod och så vidare och har kontroll på läsårets innehåll.
Mina veckoplaneringar gör jag digitalt i Notebook. Men har man inte Notebook så kan till exempel Power Point eller Word fungera. Då kan man ha liknande struktur och kopiera veckans planering till kommande vecka och bara redigera i den så att det passar kommande vecka. Det spar mer tid än man tror. Jag lägger upp varje dag samt varje lektion som jag även visar för klassen och där har jag länkar till filmer, dokument eller websidor, allt är samlat på ett ställe. Du kan se mer om det på mitt Instagramkonto både i flödet och i höjdpunkter i min profil.
Jag gör listor där jag prioriterar vad som måste göras först och försöker att få till så att jag kan sitta längre stunder och göra klart saker istället för små snuttar här och där. Jag vet att många med mig känner att man blir konstant avbruten vilket i sig kan vara stressande. Det gör att jag jobbar längre dagar i början av veckan och kortare dagar torsdag och fredag. Det passar mig.
Relationer med elever och vårdnadshavare och mellan eleverna är också viktigt och minskar vardagsstressen. Vilken pedagogisk allians bygger du upp för att inte komma ut helt slut från lektionerna? Jag försöker också att ha en bred undervisning så att så många som möjligt kan ta del av innehållet utan så många enskilda lösningar. Jag försöker läsa på och lära mig om det jag behöver veta för att bli bättre på mitt jobb vilket också minskar min stress. Gör en lista på det också och välj en sak i taget som du vill utveckla. För min del så är det bland annat kooperativt lärande.
Dagarna försöker jag att fylla med sådan som både eleverna OCH jag tycker är roligt. Vi har ju stor frihet att själva utforma undervisningen, en viss pedagogisk frihet. Om jag tycker att det är roligt så smittar ju det och även vice versa. Jag avslutar oftast dagen med att tänka på det som gått bra och bygger vidare på det istället för att älta det som gick mindre bra. Våga klappa dig själv på axeln och låt inte beröm bara rinna av dig utan sug åt dig.
Vi är alla olika men vi kan behöva ta del av varandras tips på hur man kan göra för att minska sin stress och hålla i detta roliga yrke livet ut! Det här var några av de saker jag försöker att tänka på. Tack för att du läser och jag hoppas att du fick med dig något!
Källor: 1177.se, Föreläsningar på Brunnsskolan 2017/2018 med Johanna Kagerup, samt beprövad erfarenhet ;)
Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter
Kommentarer