Att arbeta inkluderande i klassrummet är en utmaning för både lärare och elev. Det är en utmaning för elever som kanske inte riktigt orkar med klassrumsundervisning eller har svårt i ämnet. Många variabler ska tas i beaktning i undervisningssituationen men även innan
Som lärare kan du möta elever med dyslexi, dyskalkyli, autismspektrum, ADHD och mycket annat. Det är svårt att hitta en universallösning på hur en kan göra, undervisa och bemöta elever och det är forskningen rätt överens om.
Efter att i många år ha arbetat på en skola där många elever har diagnoser och gått i vanlig klass finns det några förslag att komma med. Dessa är inte heller universallösningar utan de fungerar allt som oftast. Det finns saker som bör genomföras på organisationsnivå men detta handlar om hur du kan tänka i din undervisning och med dina lektioner. Det finns många hjälpprogram i de datorer eleverna har och dessutom finns det andra tjänster vi prenumererar på som kommun.
Tydliggörande pedagogik är ett sätt att arbeta inkluderande med elever. De frågor som har arbetats fram går att använda i arbetet med elever inom AST men det går att använda i arbetet med alla elever. Det är värt att tänka på dessa frågor går att ställa både gällande lektion och uppgift.
Det går även att läsa mer om tydliggörande pedagogik och om inkludering här:
https://www.spsm.se/funktionsnedsattningar/neuropsykiatriska-funktionsnedsattningar-npf/tydliggorande-pedagogik/
I boken Autism och adhd i skolan handbok i tydliggörande pedagogik förklarar författarna elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas i skolan och framför allt hur du med tydliggörande pedagogik kan anpassa undervisningen och skoldagen. Med tydliggörande pedagogik blir skolan begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och dra nytta av elevernas styrkor, så att dina elever kan nå kunskapsmålen. Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa en tillgänglig skola!
Hur skapar vi en lyckad skolgång för elever med ADHD och autism? I boken får du stifta bekantskap med Funktionstrappans fyra steg. Där har hjärnforskning, evidensbaserad pedagogik och beteendevetenskap omvandlats till hundratals handfasta tips som även omfattar dyslexi och dyskalkyli.
Börja var du vill och arbeta själv eller tillsammans med andra. Verktygen och värdegrunden för att framgångsrikt höja resultatet för våra pedagogiskt mest utmanande elever gynnar samtliga elever vi har i skolan och bidrar dessutom till en ökad studiero.
Vill du veta mer om hur en kan arbeta inkluderande?
Kontakta: Camilla Andersson Kvinnerstagymnasiet, camilla.i.andersson@orebro.se
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter