Fibonacci-sekvensen i naturen
Hållbar utveckling – förståelsen för sammanhang i naturen – människa, djur, växter och fysiska fenomen utifrån Fibonacci- sekvensen. Här finns ett spännande samband mellan natur, matematik och mönster. Sekvensen är siffror som i en följd tillsammans bildar ett spiralmönster som finns överallt omkring oss. I naturen, i rymden, i djurs mönster och till och med i våra egna fingertoppar och ögon. Den italienska matematikern Leonardo Fibonacci upptäckte denna mönsterfrekvens för 800 år sedan.
Syfte
Väcka förundran, ansvar för vår gemensamma värld och en känsla av samhörighet med naturen och varandra. Väcka en vilja till ansvar för vår vackra värld som kan bli bättre med hjälp av oss. Se estetiken och vilja bevara den med all mångfald som är beroende av varandra. Se varandras olikheter som vackra.
Metod
Vi (en grupp barn mellan 3-4 år) observerar olika fenomen/olikheter och samtalar tillsammans, går på djupet i mönster, estetik och känslan för att uppleva med alla sinnen. Skapandet ska få stor plats för att grunda fördjupade kunskaper och förståelse- samt genom digitala verktyg förstora och se nära. Ute ska möta inne ochde vanliga ska möta det ovanliga på ett sätt där ett sammanhang och beroende i världen blir tydligt.
Sedan hösten 2018
Projektet startade ht-18, med att upptäcka snäckor i naturen, se ”träskets förvandling” och plocka skräp för att djuren och vi ska få det finare runt omkring oss och därmed må bättre.
Naturlag, vi pratar om ”naturens gåvor”
Jakten på naturfeneomenet och den matematiska ekvationen ”Spiralen”
Vi pratar om naturens vackra färger
Tänk om det inte fanns olika färger? Eller om alla blommor, människor, djur var likadana!?
– Då skulle man ju inte känna igen någon!
– Då skulle allt vara grått, svart å såå.
– Ja, och världen skulle inte vara god heller! Svarta å grå bananer är inte goda!!!
Vi förvandlar i färg...
Barnen har uppmärksammat former och färger som återses både i naturen och hos oss själva:
– Spiralen finns i våra ögon.
– Samma former, olika färger. Lika vackra.
Barnen tittar, tecknar och jämför.
Hela vårterminen
Projektet fortgår till sommaren, med syfte att barnen ser olikheter som livsviktiga tillgångar, en värld som behöver friska och vackra färger för lycka, samt stärka känslan att vilja ta ansvar för den värld vi alla ska leva och trivas i.
Ansvarig pedagog: Jenny Öhrn, Fåraherdens förskola
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.