Hur väljer man vad som kan återbrukas? Tänk tvärtom, vad kan inte återbrukas? Är materialet funktionsdugligt? Kom ihåg att det som inte du kan använda kan vara någon annans skatt.
När det kommer till att tillvarata material för återbruk så är nästan allt material intressant. Det är vanligt att man bara tar hand om de "lågt hängande frukterna" som dörrar, fönster, spisar och annan nästan lös inredning, vilka alla är intressanta men det finns mer som är av stort intresse som takpannor, reglar i väggar och tak, spont, isolering, skivmaterial, lister, brädor och så vidare.
Vi tar emot material för återbruk vid butiken, men efter överenskommelse. - kontakta oss.
Det är bra att meddela oss vad du vill lämna in, ta gärna bilder på produkterna (går bra med en enkel översiktsbild). Ibland kan vi komma ut och titta på materialet.
Vi har mottagningen vid Argongatan 33. Oftast tar vi emot material mellan kl. 8–11 vardagar men andra tider kan vara möjliga om vi kommit överens om det.
Som företag behöver ni dock göra en enkel registrering för att kunna lämna material
Här får du veta mer
Vi kan mot avgift hämta återbrukbart byggmaterial, upp till 5 kubikmeter eller 650 kg per gång. Kontakta oss så planerar vi och ger ett kostnadsförslag.
Allt byggmaterial eller byggrelaterat som kan återbrukas är av intresse att tas emot - efter föranmälan.
Men, vi måste som du säkert förstår ha rätten att avstå om materialet inte bedöms som återbrukbart eller om det innehåller material som är hälsovådligt.
Faktiskt är det inte så stor skillnad om man tänker på hela processen.
Tänk så här, om vi tar ner material med återbruk i tanken, så blir spillet mindre och därmed mindre städning.
Eftersom man i alla lägen måste sortera allt byggavfall i olika fraktioner (olika material) innan man lämnar in till återvinning, så får man bara en extra fraktion som man istället kör till Örebro byggretur.
Då har man på ett sätt enkelt bidragit till att det blir mindre byggavfall, vilket alltid är bra.
Möjligen tar det något längre tid de första gångerna, sedan blir man vanare och skapar bättre och bättre rutiner.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter