Motorsport i stadsarkivets bildarkiv

Ett vårtecken är Formel 1-premiären i slutet av mars. Nu i helgen körs säsongens första lopp i Melbourne med Marcus Ericsson som representant från länet. Stadsarkivet vill uppmärksamma premiären med att lägga ut motorsportsfotografier i bildarkivet.

Förare springer till racerbilar vid start

Le Mans-start under Kanonloppet på Gelleråsen, Karlskoga i augusti 1958. Benoit Musy, Schweiz i bil nummer 1. Foto: AB Specialfoto/Örebro stadsarkiv.

Denna publicering innehåller ca 1500 fotografier från 1950-, 1960- och 1970-talen. Bilderna är hämtade ur samlingen Börje Gustavsson AB Specialfoto och är framför allt från tävlingar på Gelleråsen i Karlskoga. Många namnkunniga förare är representerade, som till exempel Joakim Bonnier, Ronnie Peterson, Stirling Moss med flera. Specialfotos fotografer var Åke Ahlstrand, Börje Gustavsson, Jan Holmlund och Rolf Carlsson. Bildtema denna gång är som sig bör Racing.

Två gamla racerbilar i kurva

Första Kanonloppet på Gelleråsen, Karlskoga i juni 1950. Gösta Björk i bil nummer 5. Foto: AB Specialfoto/Örebro stadsarkiv.

Formel 1 kördes i Karlskoga åren 1961, 1962 och 1963. Stirling Moss stod som segrare 1961.

Gammal racerbil i kurva

Formel 1 i Karlskoga i augusti 1961. Segraren Stirling Moss i sin Lotus på Gelleråsen. Foto: AB Specialfoto/Örebro stadsarkiv.

Racerförare sitter och väntar i bil

Kanonloppet i Karlskoga 1968. Liane Engeman från Nederländerna i en Hillman Imp väntar på start i klassen Special Saloon, Karlskoga motorstadion. Foto: AB Specialfoto/Örebro stadsarkiv.

De flesta bilderna är från Gelleråsen, men det finns även några fotografier på en mycket speciell bil tagna i Örebro. På bilden nedan ses en Veritas Rennsport Spyder vilken var en specialbyggd tävlingsbil byggd på BMW 328. Den tillverkades av företaget Veritas i endast ett 10-tal exemplar. Topphastigheten var ca. 220 km/t. Importerad av Tore Bjurström, Örebro

Grupp av män står vid sportbil av äldre typ

Veritas Rennsport Spyder tillverkades i endast ett 10-tal exemplar och ett av dessa kom till Örebro. Vid Centralstationen, Västra Bangatan i Örebro mars 1951. Foto: AB Specialfoto/Örebro stadsarkiv.

Senast uppdaterad:

Publicerad: