En miljökonsekvensbeskrivning ska beskriva vilka följder som planen kan få vid ett genomförande. Vi har valt att beskriva positiva och negativa konsekvenser av ”förtätning”, det vill säga att vi bygger mer och tätare i staden så att fler människor kan bo och arbeta här. Motsatsen till förtätning är ”utglesning”, det vill säga att vi istället bygger staden så att den breder ut sig på mycket större yta. Utglesning innebär också att ny bebyggelse på landsbygden sprids ut över hela landskapet istället för att bygga vidare på de tätorter och byar som finns.
Detta kapitel beskriver också konsekvenser av en ny framtida järnväg mellan Stockholm och Oslo genom Örebro. I översiktsplanen föreslås att vi ska göra ett reservat för en möjlig sträckning för järnvägen. Flera alternativa sträckningar som har utretts beskrivs och deras negativa och positiva konsekvenser jämförs.
I miljöbalken (1998:808) 6 kap.11 § står att när en kommun upprättar en plan som krävs i lag eller annan författning, ska kommunen göra en miljöbedömning av planen för att se om dess genomförande kan antas medföra en betydande miljöpåverkan. I förordning (1998:905) om miljökonsekvensbeskrivningar 4 § står att en översiktsplan kan antas medföra en betydande miljöpåverkan och ska därmed miljöbedömas. I plan- och bygglagen (1987:10) 4 kap. står att översiktsplanens konsekvenser ska framgå i planen. Detta krav är överlappande med kravet från miljöbalkens 6 kap.11 § och därmed har Örebro kommun valt att slå ihop dessa krav till ett kapitel där båda redovisas tillsammans. Syftet med miljöbedömningen är att integrera miljöaspekter i planen så att en hållbar utveckling främjas. I miljökonsekvensbeskrivningen beskrivs både sociala, ekologiska och ekonomiska konsekvenser.
Att beskriva konsekvenserna av alla detaljer i en översiktsplan är omöjligt. Miljökonsekvensbeskrivningen ska enligt miljöbalken 6 kap. 13 § innehålla de uppgifter som är rimliga med hänsyn till planens innehåll och detaljeringsgrad. Därför har miljökonsekvensbeskrivningen avgränsats till några viktiga huvuddrag i översiktsplanen och dokumentet beskriver konsekvenser av dessa huvuddrag.
Översiktsplanen är kommunens viktigaste strategiska instrument för att redovisa hur man vill förvalta mark- och vattenresurser på lång sikt för att skapa ett hållbart Örebro. Syftet med översiktsplanen är att göra avvägningar och prioriteringar mellan olika allmänna intressen som ibland kan vara svåra att förena eller till och med vara motsägande.
Översiktsplanen består av den kommunomfattande översiktsplanen samt fem fördjupningar av översiktsplanen. För mer information kring översiktsplanens förhållande till andra planer, utgångspunkter etc., se kapitlen Om översiktsplanen samt Utgångspunkter.
Örebro kommuns översiktsplan har ett cirka tjugofemårigt perspektiv. Planens generella drag är att
Upplägget för denna miljökonsekvensbeskrivning är tematiskt, och har inriktats på tre områden som bedömts beröra ”betydande miljöpåverkan”:
Avgränsningen är gjord utifrån vilka större systempåverkande förändringar som gjorts mellan översiktsplanen som antogs 2010 och den nya översiktsplanen. Avgränsningen är också gjord utifrån förändringar och förhållanden där översiktsplanen har störst styrverkan, det vill säga de konsekvenser som är mest intressanta att beskriva på en strategisk nivå.
Med nuvarande årliga befolkningsökning på 1 500–2 000 invånare per år under kommande tjugofemårsperiod behövs nya bostäder, samhällsservice, offentliga rum, parker, grönområden och kommersiell service i kommunen. En bärande strategi i såväl översiktsplan 2010 som översiktsplan 2018, är att bebygga i eller intill befintliga bebyggelsestrukturer i kommunens tätorter. Motiven är att hålla staden tät och sammanhållen, hushålla med mark, utnyttja befintlig infrastruktur och möjliggöra för korta och hållbara transporter. En befolkningsökning på 40 000–50 000 invånare kommer dock att påverka kommunen väsentligt.
En bärande idé i översiktsplanen är dels att prioritera planering och byggnation i utpekade utvecklingsområden, det vill säga relativt centrala utbyggnadsområden i tätort med hög täthet, dels att styra bebyggelseutvecklingen på landsbygden mot lägen med stor närhet till kollektivtrafik och service. I en kraftigt växande stad är bebyggelsetrycket högt både inne i staden och i områden i lättillgängliga och attraktiva lägen i dess närhet. Det finns överspillningseffekter (urban overspill) på landsbygden/i regionen som kommer att öka i takt med stadens tillväxt. Ett så starkt bebyggelsetryck som nu råder kan också föranleda exploatering med låg täthet på tidigare obebyggd mark i staden, därför att det anses vara lättare och snabbare att bygga ut än att förtäta i områden i befintlig struktur. Sammantaget innebär det en utveckling av glesa bebyggelsemönster (urban sprawl).
Kommunen vill i översiktsplanen reservera mark för att möjliggöra en framtida kortare och snabbare järnvägsförbindelse mellan Stockholm och Oslo via Örebro. Översiktsplanen som antogs 2010 innehåller ett stort antal järnvägsreservat från stambanan och västerut mot Karlskoga. Tack vare dessa har möjligheten att åstadkomma en ny järnvägsdragning behållits under många år. Ambitionen i den nya översiktsplanen är att frigöra marken från flera av dessa reservat. Samtidigt läggs ett nytt reservat från stambanan och österut mot Arboga. Sammantaget är förändringarna systempåverkande för översiktsplanen, och järnvägens markanspråk kan också förväntas ha betydande miljöpåverkan.
Det finns många miljöproblem och konsekvenser som översiktsplanen inte har någon styrverkan på, och som därför inte har inkluderats i miljökonsekvensbeskrivningen.
Översiktsplanen behandlar exempelvis inte miljökonsekvenserna av produktion och konsumtion för de produkter som transporteras och hanteras i Örebro, som den ju heller inte kan styra över.
Översiktsplanen styr inte över människors beteende utan ger till exempel bara förutsättningar för att resa hållbart med tåg, buss och cykel. Hur människor sedan väljer att agera är svårare att förutsäga.
Översiktsplanen redovisar Kommunfullmäktiges inriktning på hur kommunens mark och vatten bör användas i framtiden, men garanterar inget genomförande utan möjliggör en tänkbar framtida utveckling.
Följande planeringsaspekter behandlas i översiktsplanen och har förekommit i diskussionerna inför avgränsningen av denna konsekvensbeskrivning. De bedöms inte ha en betydande miljöpåverkan på den strategiska översiksplanenivån men förtjänar en kortare beskrivning och motivering.
Vindkraft är ett tema som beskrevs utförligt i miljökonsekvensbeskrivningen till översiktsplanen 2010. Det riksintresse för vindbruk som har tillkommit i kommunen efter 2010 står inte i konflikt med kommunens översiktsplan. Kommunen pekar nu inte ut några särskilda områden som lämpliga för vindkraft och vi ser heller ingen hög utbyggnadstakt av vindkraften i kommunen.
Handel är ett tema som beskrevs i miljökonsekvensbeskrivningen till översiktsplanen 2010, bland annat med anledning av att nya ytor för externhandel då pekades ut.
I denna översiktsplan pekas inga ytterligare externhandelsytor ut och ställningstaganden i översiktsplanen styr primärt utvecklingen av handel till stadskärnan och Marieberg, som pekas ut som regionala handelsområden. Boglundsängen liksom Aspholmen med flera betraktas snarare som handelsområden med kommunal räckvidd. Därutöver finns ställningstaganden för utveckling av stadsdelscentrum, och ny dagligvaruhandel styrs till bostadsnära lägen.
Transportsystemet är ett tema som beskrevs i miljökonsekvensbeskrivningen till översiktsplanen 2010.
I takt med förväntade befolkningsökningar kommer trafiken också att öka. Både översiktsplanen från 2010 och denna översiktsplan betonar förtätning av staden, mindre tätorter och hållbara stråk utanför tätort, samt prioritering av gatuutrymme till förmån för de hållbara transportslagen. I denna översiktsplan förtydligas planerna för utveckling av huvudcykelstråk och planen skapar förutsättning för utveckling av kapacitetsstark kollektivtrafik (till exempel BRT). Därmed möjliggörs en utveckling som inte bedöms få en betydande miljöpåverkan. Inga för trafiken systempåverkande förslag finns i planen, annat än ny järnväg som behandlas för sig.
Det finns nya planeringsunderlag för översvämning som gett frågan stort fokus de senaste åren. Översiktsplanen innehåller ställningstaganden om hur olika typer av ny bebyggelse ska bedömas i förhållande till översvämningsrisk. Med hjälp av riskkarteringar för höga flöden i vattendrag har förslag på nya utbyggnadsytor kunnat anpassas utifrån översvämningsrisk. Den på grund av klimatförändringar ökande risken för skyfall måste beaktas både vid förtätning och utbyggnad av nya stadsdelar, genom att till exempel planera för grönytor som kan ta emot regnvattnet. Till sin hjälp har kommunen nytt planeringsunderlag i form av en skyfallsriskkartering för staden.
Länsstyrelsens underlagsmaterial för ras- och skredrisk i Örebro län har varit ett underlag vid framtagandet av föreslagna utbyggnadsytor i översiktsplanen. Vi bedömer inte att risken med ras och skred är så pass påtaglig att något utbyggnadsområde i översiktsplanen behöver tas bort eller justeras ytterligare. Vid detaljplanering studerar vi dock risken närmre på lokal nivå.
Riksintressen är exempelvis vägar, naturområden och kulturmiljöer som anses ha sådan funktion eller sådant innehåll att det gör dem nationellt betydelsefulla. Översiktsplanen innehåller inte förändrade ställningstaganden eller andra förslag som kan medföra sådan skada på ett riksintresse att det behöver behandlas i miljökonsekvensbeskrivningen. Undantaget är järnvägsreservatet som passerar riksintresse för vattenförsörjning, vilken konsekvensbeskrivs i detta dokument. Riksintressena och kommunens inställning till dessa behandlas i kapitlet Riksintressen.
Ekosystemtjänster är tjänster som naturen ger oss människor, som till exempel insekters pollinering, vattenrening via våtmarker, reducering av partikelhalter och växthusgaser, samt bildandet av bördig jord. Grunden för alla ekosystemtjänster är den biologiska mångfalden. Det finns många hot mot den biologiska mångfalden, både globalt och lokalt i våra städer. Markanvändningsplaneringen för staden har som princip att värna ekosystemtjänster med fokus på:
Översiktsplanen reserverar mark i kartan för naturen och dessa funktioner. Därmed ger översiktsplanen förutsättningar för att betydande miljöpåverkan på dessa ekosystemtjänster kan undvikas.
I Örebro kommun används en stor andel tätortsnära skog i rekreationssyfte, vilket gör att vi tvingas ta en större andel jordbruksmark i anspråk för bebyggelse.
Vi har gjort en analys av hur stor andel av den framtida nya bebyggelsen som är planerad på jordbruksmark vilket ger en grov uppskattning enligt följande tabell.
Utbyggnads- områden | Totalt | Jordbruksmark | Skogsmark | Förtätning | Övrigt |
---|---|---|---|---|---|
Areal (ha) | 3300 | 1000 | 1000 | 700 | 600 |
Procent | 100 | 30 | 30 | 20 | 20 |
För att begränsa bebyggelsen på jordbruksmark förespråkar vi förtätning av befintlig bebyggelse. Kommunen ska också göra en utredning om framtida livsmedelsförsörjning för att få ett bättre underlag att bedöma jordbruksmarkens betydelse.
Vår geografiska avgränsning grundar sig på vilka frågor som vi bedömt som de viktigaste, det vill säga förtätning och utglesning samt järnvägsreservat för snabb tågförbindelse mellan Stockholm och Oslo genom Örebro kommun. Utifrån dessa har vi bedömt att översiktsplanen kan påverka hela regionen, även om den primära geografiska avgränsningen för miljökonsekvensbeskrivningen är Örebro kommun.
Planens tänkta genomförandetid är cirka tjugofem år, det vill säga till och med år 2040, och därför beskriver vi även miljökonsekvenserna med samma tidsperspektiv.
Nollalternativet är enligt miljöbalken 6 kap. en beskrivning av miljöförhållandena och miljöns sannolika utveckling om planen inte genomförs. Om den nya översiktsplanen inte antas gäller översiktsplanen från 2010 och dess fördjupningar för den fortsatta planeringen, och utgör därför nollalternativet.
Att fortsätta planera utifrån översiktsplanen från 2010 skulle innebära att det snart skulle råda brist på mark att detaljplanelägga för verksamheter, vilket kunde få allvarliga samhällsekonomiska konsekvenser. Med den befolkningsökning som kommunen har idag finns inte heller tillräckligt med mark för bostadsförsörjning utifrån de ytor och med den bebyggelsestruktur som översiktsplanen från 2010 visar. Det skulle bli nödvändigt att lägga mycket arbete på att ta fram planprogram där stöd saknas för detaljplaneläggning i översiktsplanen från 2010. En stor risk med detta arbetssätt är att man tappar helhetsbilden i planeringen, vilket är mycket viktig för att kunna planera strategiskt och långsiktigt.
Att fortsätta planera utifrån översiktsplanen från 2010 skulle också innebära en brist på planering och ställningstaganden för fritid, idrott och skolor. Då finns en uppenbar risk att målen om god bebyggd miljö och kommunens ansvar för samhällsviktiga funktioner som skolor, inte uppfylls.
Nollalternativen för förtätning av staden, utglesning och ny järnväg beskrivs nedan.
Hur planen påverkar de tematiska områdena förtätning och utglesning beskriver vi utifrån de tre dimensionerna:
I de konsekvensbeskrivningar vi gör utvärderas dessa mot ett antal mål som bygger på nationella mål och prioriterade perspektiv i kommunen, i syfte att sätta in konsekvenserna i ett större sammanhang. Utvärderingen består i att bedöma huruvida konsekvensen kan bidra till att stärka eller motverka något av de identifierade målen eller de prioriterade perspektiven. De mål och prioriterade perspektiv vi utvärderar gentemot är följande.
Kommunen ska uppfattas som trygg och välkomnande för alla oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
Varje barn i Örebro utan undantag har rätt att leva och utvecklas under omständigheter som gynnar barnets eget bästa och som beroende på barnets ålder och mognad, tar hänsyn till dess egen vilja och åsikter. Barnfattigdomen i kommunen ska halveras fram till 2020.
Skapa samhälleliga förutsättningar för en god hälsa på lika villkor för hela befolkningen. Alla invånare i Örebro kommun ska känna ekonomisk och social trygghet.
Örebro kommun ska vara en jämställd kommun med utgångspunkt i de nationella målen för jämställdhetspolitiken: kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv.
* Prioriterade perspektiv formulerade utifrån nationella mål.
Utsläppen av växthusgaser ska vara på en nivå som, om den tillämpas globalt, inte äventyrar jordens klimat. Mellan 2000 och 2050 ska klimatbelastningen för Örebro kommun minska med minst 90 procent per invånare. Till 2020 ska klimatbelastningen för Örebro kommun minska med 40 procent per invånare. Samtidigt ska klimatbelastningen från kommunens egen organisation minska med 50 procent per invånare.
Naturresurser ska nyttjas på ett hållbart sätt och den biologiska mångfalden ska bevaras och förstärkas. Arealen mark med höga naturvärden i kommunen ska öka. Till 2018 ska 500 hektar mark med höga naturvärden ha fått ett långsiktigt skydd genom reservatsbildning eller motsvarande, eller ha restaurerats för att återfå höga naturvärden. Möjligheterna att uppleva och nyttja grönområden och naturmiljöer i kommunen ska förbättras, både för medborgare och besökare.
Sjöar och vattendrag ska vara ekologiskt hållbara och grundvattnet ska ge en säker och hållbar dricksvattenförsörjning. Vattenmiljöers ekologiska och vattenhållande funktioner, produktionsförmåga, biologiska mångfald, kulturmiljövärden samt värden för friluftsliv ska bevaras. Miljökvalitetsnormerna för vatten ska uppfyllas och alla vattenförekomster i kommunen ska ha god status från år 2021.
Förekomsten av ämnen i miljön som har skapats i eller utvunnits av samhället, ska inte hota människors hälsa eller den biologiska mångfalden.
Städer, tätorter och annan bebyggd miljö ska utgöra en god och hälsosam livsmiljö. Natur- och kulturvärden ska utvecklas och utformningen av bebyggelsen ska främja en långsiktigt god hushållning med mark, vatten och andra resurser.
** Övergripande mål utifrån Örebro kommuns miljöprogram, som utgör kommunens tolkning och prioritering av de nationella miljömålen.
Örebro kommun får en ökad attraktivitet genom fler investeringar och etableringar, bland annat genom ett ökat proaktivt investerings- och etableringsarbete. Örebro kommun stärker sin position som den främsta kommunen för möten och evenemang utanför de tre storstadsregionerna.
Elever i grundskola och gymnasieskola ges bra förutsättningar att välja utbildningar som motsvarar de kompetensbehov som finns på arbetsmarknaden. Öka anställningsbarheten hos grupper med låg konkurrenskraft på arbetsmarknaden. Att nyckelkompetenser rekryteras eller söker sig till Örebroregionen för att ta del av en allt mer attraktiv arbetsmarknad.
En effektiv och rättssäker myndighetsutövning, en hög servicenivå och ett gott bemötande i alla kontakter med näringslivet. Utveckla tjänsteerbjudandena till företagen, inbegripet fler e-tjänster.
Ett väl fungerande innovations- och entreprenörsstödjande system till stöd för enskilda innovatörer och innovationer inom befintligt näringsliv. Att alla elever och studenter får ta del av entreprenörskap i grundskola och gymnasieskola. Att stödja och utveckla företagande och innovativa miljöer på likvärdiga villkor för kvinnor och män.
Att Örebro fortsätter stärka sin position som en av Skandinaviens viktigaste knutpunkter för resurseffektiva och klimatsmarta tåg,- väg- och flygtransporter.
*** Fokusområden som finns formulerade i Örebro kommuns näringslivsprogram. I övrigt finns inga kommunala målformuleringar som är relevanta i detta sammanhang.
Konsekvenserna har bedömts utifrån ovanstående mål och redovisas med symbolerna :
Temat om ny järnväg har ett delvis annat upplägg. Konsekvenserna beskrivs där utifrån följande bedömningsfaktorer:
Förslaget att reservera mark för snabb järnväg genom kommunen är inte ett beslut om att och var järnvägen ska byggas, utan ett sätt att reservera mark för att möjliggöra byggnation av järnväg i en framtid. I miljöbedömningen utpekas ett antal konsekvenser som behöver utredas i den fortsatta planeringsprocessen.
Detta stycke ska enligt miljöbalken beskriva relevanta befintliga miljöproblem som har samband med ett sådant naturområde som avses i 7 kap. (exempelvis naturreservat), eller annat område av särskild betydelse för miljön.
Miljöförhållanden i områden som kan antas komma att påverkas betydligt samt relevanta befintliga miljöproblem i vissa områden, behandlas också i kommunens årliga uppföljning av miljömålen och i Länsstyrelsens bevarandeplaner för Natura 2000-områden. I översiktsplanens kapitel Utgångspunkter, beskrivs de utmaningar som kommunen står inför sett ur ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbarhetsperspektiv, och i kartan finns beskrivningar av områden, både Natura 2000-områdena och andra naturområden.
Vidare beskrivningar av miljöförhållanden och vissa befintliga miljöproblem (enligt miljöbalkens 6 kap. 4 §, punkterna 2–4) finns i översiktsplanen, i kommunens årliga uppföljning av miljömålen och Länsstyrelsens bevarandeplaner för Natura 2000-områden.
De konsekvensbeskrivningar som görs nedan baseras på den beskrivning av prioriterade mål som redovisades under avsnittet Planmässig avgränsning. På så sätt kopplas relevanta befintliga miljöproblem till konsekvensbeskrivningen. Hur dessa utgör utmaningar och möjligheter för Örebro kommun beskrivs i översiktsplanen i kapitlet Utgångspunkter.
En hel del förtätningsmöjligheter som fanns då översiktsplanen från 2010 antogs är redan genomförda. Om översiktsplanen från 2010 fortsätter att gälla skulle det innebära att mycket arbete skulle behöva läggas på planprogram för att utreda förtätningsmöjligheter. Risken är då överhängande att helhetsbilden förbises och det bli svårare att styra en långsiktigt hållbar och strategisk bebyggelseutveckling. Risken är också att tillräckligt fokus inte skulle läggas på tät bebyggelse i centralare delar, med exploatering med låg täthet på tidigare obebyggd mark i ytterkanten av staden som följd. Detta därför att det anses vara lättare och snabbare att bygga ut än att förtäta i områden i befintlig struktur.
Förtätning enligt översiktsplan kan dels vara komplettering och omvandling i befintlig bebyggelsestruktur, dels nya stadsdelar som binder samman stadens delar, med högre täthet än intilliggande stadsdelar.
Motivet till förtätning är effektivare utnyttjande av marken. Syftet är också att minska transporterna och därmed minska de miljöfarliga utsläppen. Dessutom bidrar tät bebyggelse till att samordna funktioner som kommersiell och offentlig service, avlopp, uppvärmning etc. Förtätning ger också möjlighet att komplettera med bostadstyper som är underrepresenterade i stadsdelen.
I första hand ska komplettering av bostäder ske i de centrala delarna av Örebro, som lätt kan nås till fots eller med cykel. En bedömning har gjorts som visar att det finns ytor i staden som fortfarande kan förtätas, till exempel i glest bebyggda före detta industriområden eller på ytor längs större infartsleder. I andra hand ska utbyggnad av bostäder ske i andra delar av Örebro, som lätt kan nås med cykel eller kollektivtrafik.
Särskilt bör de områden prioriteras som pekas ut som utvecklingsområden i översiktsplanens karta.
Huvuddelen av de utbyggnadsområden som är utpekade i översiktsplanen finns inom en femkilometersradie från Storbron. Nya stadsdelar ska planeras med sådan befolkningstäthet att de möjliggör god kollektivtrafikförsörjning. Många nytillkommande utbyggnadsområden är placerade så att det är naturligt att förlänga befintliga kollektivtrafiklinjer.
På översiktlig nivå bör förtätningen och utbyggnaden av staden ske enligt tre täthetsnivåer. Dessa beskrivs i översiktsplanen. Högre täthet prioriteras i innerstaden och dess närhet, längs kollektivtrafikens starka stråk, intill utpekade kärnor (stadsdelscentra, viktiga målpunkter och strategiska platser) samt utmed större huvudgator som leder in till innerstaden.
Kommunens handlingsplan för stadens byggande tydliggör ställningstagandena i översiktsplanen från 2010, bland annat kring förtätning, blandning och utbyggnadsordning. Handlingsplanen är även en viktig vägledning i tolkningen av ställningstaganden i denna översiktsplan. Flera strategier och ställningstaganden kring en tät och sammanhållen stadsform baseras på resonemangen i handlingsplanen. En ny version tas fram under 2018 som grundar sig på översiktsplanen från 2018.
För att minimera de negativa konsekvenserna av förtätning ska kommunen i kommande detaljplaner:
Glesa boendemönster och utspridd bebyggelse kan handla om:
Utglesning är en process som kan vara svår att helt motverka med en översiktsplan. Utspridning av bebyggelse skulle ske om översiktsplanen från 2010 skulle fortsätta att gälla, eftersom planberedskapen för hur staden kan fortsätta att förtätas och byggas samman och ställningstagandena för bebyggelseutveckling i tätort och på landsbygden inte är tillräckligt tydliga.
Denna översiktsplan har tydligare ställningstaganden än översiktsplanen från 2010 och med dessa nya ställningstaganden kan samhällsplaneringen bli mer hållbar.
Vid årsskiftet 2017/2018 har Örebro kommun 150 000 invånare, varav cirka 100 000 bor inom fem kilometer från Storbron. Detta är något som ur hållbarhetssynpunkt är positivt. Med översiktsplanens ställningstaganden går det att styra tillkommande befolkningsutveckling till hållbara lägen i hela kommunen. Förutsättningar för förtätade kärnor och stråk utanför staden finns.
Översiktsplanen förordar förtätning av Örebro kommuns tätorter, inte bara i staden Örebro utan även i tätorter på landsbygden. På landsbygden förespråkas bebyggelse som kompletterar befintliga byar som ligger inom stråk för kollektivtrafik, har tillgänglighet till tätorternas serviceutbud och där avloppsrening kan lösas på ett bra sätt. Nya småorter kan få växa fram i dessa stråk. En sådan landsbygdsbebyggelse är hållbar och ger goda förutsättningar för en levande landsbygd.
Inom staden Örebro prioriterar översiktsplanen planering och byggnation med hög täthet i ett antal utpekade utvecklingsområden. På så vis motverkas exploatering med låg täthet på tidigare obebyggd mark i stadens ytterkanter, som skulle innebära en utglesning av staden.
I översiktsplanens ställningstaganden finns givetvis ett tolkningsutrymme, till exempel i formuleringar som ”där goda förutsättningar finns” eller ”kan hanteras på ett bra sätt. Det finns en risk att tolkningar medför bebyggelse som egentligen inte stämmer med intentionerna i planen.
Som vi skrivit inledningsvis har översiktsplanen begränsad styrverkan på genomförandet, exempelvis i vilken ordning utbyggnadsområden byggs ut och på processer som permanentning av fritidshus. På landsbygden sker utbyggnad av bostäder inte genom kommunal exploatering utan på privat initiativ, där tillkomst av enstaka hus utanför de utpekade utvecklingsområdena över tid kan ge upphov till bebyggelsemönster som översiktsplanen inte avsåg.
För att mildra de negativa konsekvenserna av utglesning ska kommunen:
Ett storregionalt samarbete pågår för att möjliggöra en sträckning för ny snabb järnväg mellan Oslo och Stockholm med stopp i bland annat Örebro, varifrån man skulle kunna nå huvudstäderna på drygt en timme. Det innebär att Örebro hamnar mitt i en arbetsmarknad som sträcker sig mellan Oslo och Stockholm och att järnvägen sannolikt pekas ut som ett riksintresse. De positiva konsekvenserna för regionens arbetsmarknad, bostadsmarknad, forskningsmiljöer samt kommunen och regionen som etableringsort för företag, är av strukturförändrande karaktär. En snabb tågförbindelse mellan Stockholm, Oslo och mellanliggande regioncentra skulle minska behovet av flyg-, bil- och lastbilstransporter till förmån för tågtransporter. Detta skulle medföra betydande minskningar av klimatpåverkande utsläpp. Projektet är ekonomiskt omfattande och fordrar ett sammanhållet geografiskt stråk där varje berörd kommun behöver ta sitt ansvar för att inte bryta kedjan.
Översiktsplanen från 2010 innehåller ett stort antal järnvägsreservat för person- och godstrafik. Tack vare dessa har möjligheten att åstadkomma en ny järnvägsdragning behållits under många år, samtidigt som många bostäder byggts och nya verksamhetsområden etablerats. Angöring från väster skulle enligt översiktsplanen från 2010 kunna ske vid tre olika punkter på stambanan. Kombinerat med olika förgreningar finns ett stort antal möjligheter.
Till skillnad från det reservat som anlöper stambanan västerifrån i höjd med Pilängen, måttsatt och skyddat genom områdesbestämmelser, utgör de befintliga reservaten endast principlösningar utan exakt avgränsning. Inga reservat har tillkommit med stöd av genomgripande utredningar. Därför är inte konsekvenserna av ett eventuellt genomförande i form av kostnader, systemnytta eller till exempel miljöstörningar kända.
Osäkerheten om reservatens praktiska användbarhet har försvårat kommunens arbete med att planera verksamhetsområden, upprätta planer och besvara bygglovsansökningar. Detta har på motsvarande sätt drabbat enskilda fastighetsägare som upplevt reservaten som ett hinder när man ansökt om lov för om- och tillbyggnader, eller värderat fastigheter.
Sedan 2010 har behovet ökat av en översyn av de befintliga reservaten. 2014 påbörjade Örebro kommun ett samarbete med Kristinehamn, Karlskoga och Lekeberg för att få till stånd en sammanhållen stråklösning genom samtliga kommuner, som del i en större lösning Oslo–Stockholm. I samband med arbetet prövades om något av de befintliga reservaten i Örebro gick att använda. Kommunerna har med konsultstöd tagit fram en studie av en möjlig framtida ny järnvägssträckning med hög detaljeringsgrad. Utredningsresultatet har fått namnet Möjlighetsstudien FASE 2.
För att åstadkomma snabb järnväg mellan Oslo och Stockholm används reservaten från översiktsplanen från 2010, vilket således utgör nollalternativet, se karta. Konsekvenserna för dessa beskrivs nedan under rubriken Konsekvensbeskrivning av alternativen.
Örebro kommun har tidigare beslutat att spåren genom stadskärnan inte ska grävas ner. Det innebär att det inte finns plats för ny snabb tågförbindelse Oslo–Stockholm utan att lyfta upp spår och station på broar, vilket skulle ge negativa konsekvenser för stadsmiljön. Brokonstruktioner blir dyra och stör trafiken på stambanan under den långa byggtiden. Istället har kommunen valt att planera för ett upplägg som kombinerar att persontåg går genom den centrala stadskärnan med att godset leds utanför den. När komplicerade brolösningar undviks kan kostnaderna hållas nere och byggtiden förkortas jämfört med att både gods- och persontåg fortsätter att gå genom stadskärnan som idag. Detta minskar dessutom antalet personer som störs av godstrafiken med flera tusen jämfört med idag. En godsförbifart gör det även möjligt att vid behov leda om persontågen på dessa spår, vilket ökar driftsäkerheten för hela järnvägstrafiken. Sommaren 2015 presenterades slutresultatet av Möjlighetsstudien FASE 2.
Eftersom FASE 2 inbegriper viss spårdragning genom kommunens vattenskyddsområde, som också är av riksintresse, har utredningen kompletterats med en expertstudie från SWECO Environment som visar hur spårdragningen skulle kunna inverka på vattenproduktionen. Rapport Genomförandebedömning järnväg, Sweco Pdf, 2.7 MB. . Som en följd av expertstudiens slutsatser har sträckningsförslaget ändrats i både höjd- och sidled för att minska riskerna för dricksvattenproduktionen. Stadsbyggnads bedömning är att denna lösning utgör en rimlig avvägning mellan behovet av ny snabb tågtrafik, minskad miljöstörning i Örebros stadskärna och hänsyn till vattenproduktionens krav på säkerhet. Möjlighetsstudiens lösning bör enligt Stadsbyggnads mening gå att genomföra om riskreducerande åtgärder vidtas.
Järnvägsreservat som fastställdes i översiktsplanen från 2010 utgör i huvudsak lösningar för ny persontågsförbindelse, men även anslutningar för godstrafik till verksamhetsområden och Örebro flygplats. Dessa ingår i miljöbedömningens så kallade nollalternativ. En översiktlig bedömning har visat att dessa reservat i de flesta fall saknar praktiskt användbarhet till exempel på grund av snäva kurvradier. En tidig prövning av de befintliga reservatens funktionalitet ligger alltså bakom beslutet att fortsätta utreda andra möjliga lösningar.
Lösningar med större kända kvaliteter har istället tillförts listan med alternativa reservat. Dessa nyfunna alternativ presenteras nedan. Utredningarnas detaljeringsgrad presenteras tillsammans med de utvalda bedömningsfaktorerna, för att läsaren ska kunna väga in hur starkt beslutsunderlaget är.
Teoretiskt sett kan nya gods- och persontågslösningar etableras oberoende av varandra, men det begränsade spårutrymmet genom Örebros stadskärna gör alltså att ny persontågtrafik Oslo–Stockholm behöver kombineras med en godsförbifart. Persontågs- och godstågslösningar har grupperats var för sig för att underlätta jämförelse mellan alternativ inom samma kategori (godstrafik jämförs med godstrafik och så vidare).
Under utredningsarbetet med Möjlighetsstudien FASE 2 har Kumlas och Hallsbergs kommuner uttryckt intresse av en godsförbifart som också kan avlasta tätorterna Kumla och Hallsberg. En sådan större omledning är mer kostsam (2–3 miljarder kronor), samtidigt som den inte är nödvändig för järnvägsnätets övergripande funktionalitet. Den extra kostnaden skulle därför sannolikt inte bli samhällsekonomiskt försvarbar. Utan kommunala eller regionala åtaganden som kompenserar merkostnaden är det inte troligt att en sådan godsomledning kan förverkligas. Studien av vidare möjlig omledning söderut har tagits med i jämförelsen, därför att det skulle bidra till en positiv tätortsutveckling i ytterligare två av regionens kommuner.
Reservatsalternativen konsekvensbeskrivs utifrån nedanstående bedömningsfaktorer och har jämförts utifrån sociala, ekonomiska och ekologiska aspekter. Naturresurser kan till exempel utgöra ett värde ur både social och ekologisk synvinkel. Av det skälet har inte jämförelsekriterierna grupperats i ekonomiska, sociala eller ekologiska värden. Tanken är istället att materialet sett ur ett hållbarhetsperspektiv sammantaget ska ge en balanserad grund för bedömningen. Konsekvenserna har sammanställts i en sammanfattande matris. Konsekvenserna har sammanställts i en sammanfattande matris. Pdf, 63.6 kB.
Visar på utredningsunderlagets detaljeringsnivå. Högre utredningsnivå ökar möjligheten att bedöma konsekvenser av genomförande.
Omfattar samtliga ekosystemtjänster varav vissa har ekonomisk betydelse för människor
Många däggdjur rör sig i nord-sydlig riktning och anläggningar som skär av passagevägarna är negativa för djuren.
Järnvägen kan utgöra praktiska hinder att röra sig i sammanhängande stråk och bildar då en barriär. Ny järnväg kan störa upplevelsen av att vistas i naturen. Båda dessa effekter utgör negativa konsekvenser för friluftslivet.
Avser påverkan på kulturmiljövärden såväl i staden som på landsbygden. Eftersom kulturmiljön ibland även omfattar det vi uppfattar som natur (till exempel äldre odlingslandskap) är gränsdragningen mot ”landskapsbild” inte alltid klar.
Järnväg påverkar landskapsbilden och stadsbilden genom att hindra siktlinjer och ta uppmärksamhet, men också förstärka landskapselement och möjligen utgöra ett blickfång.
Illustrerar den areal i absoluta tal som ges ny användning
Samordning mellan kommuner ger stråklösningar som optimerar antalet resande som kan använda järnvägen.
Olyckor i vattenskyddsområde vid anläggning, drift eller underhållsarbete, kan skada vattenproduktionen även om kommunen antar att skyddsåtgärder genomförs i enlighet med rekommendationer från SWECO Environment Pdf, 2.7 MB. . En skada skulle få mycket allvarliga konsekvenser för vattenförsörjningen i staden.
Visar på risken för att människor blir störda av tågrelaterat buller eller vibrationer i sina bostäder. Nya persontåg har en utformning som ger betydligt mindre buller än dagens tåg. Trafikökning som baseras på nya tåg och sträckningar ger därför minskat buller jämfört med om trafiken går kvar på befintliga spår och med dagens typ av vagnar. Här redovisas risken för att buller, vibrationer i marken eller ljud orsakade av luftströmmar ändå kan komma att störa personer i deras hemmiljö, trots nya tåg som går på nya och för ändamålet bättre tågsträckningar.
Godstågen utvecklas också mot att bullra mindre, men kan även i framtiden förväntas orsaka störningar. Risken för störning av boende beror även på om persontåg ska gå på samma spår som godståg eller inte. Vissa möjliga sträckor är avsedda för blandtrafik medan andra är helt tänkta för persontåg, därför att spårens branta lutning inte gör det möjligt för godståg att trafikera dem.
Spårlängd, kurvor med mera påverkar restiden, liksom om sänkt hastighet krävs på grund av genomfart i till exempel vattenskyddsområde. Restiden står i stark relation till den samhällsekonomiska nyttan.
En rät spårdragning medger högre hastighet medan kurvor gör att hastigheten begränsas. Spår som kan anslutas till verksamhetsområden och terminaler värderas högt.
Kostnaden beror på spårlängd, behov av tunnlar och broar med mera. Byggmetoden är okänd i detalj men för nyligen studerade alternativ har antaganden gjorts om konstruktionslösningar. Äldre reservat vilar inte på antaganden om tekniska lösningar.
Här framgår om mark till järnväg har en särskilt attraktiv alternativ användning
Bedömningsfaktorerna ovan har graderats i tre nivåer. Angiven färg indikerar värderingen av konsekvensen av ett reservats genomförande på respektive kategori.
Det är oklart om FASE2-sträckningen är förenlig med ett tillräckligt skydd av befintlig vattentäkt och andra starka allmänna intressen som inte har utretts tillräckligt. Därför ska ett alternativ till sträckningen tas fram.
Innan en ny järnväg genom kommunen kan komma till stånd finns en rad faktorer som behöver utredas närmare i ett senare skede. Det kan exempelvis handla om:
En miljöbedömning är en process som pågår parallellt med framtagandet av planen. Under arbetet har ett antal förslag modifierats eller förkastats på grund av de konsekvenser som har konstaterats. Här följer en beskrivning av ett antal av dem.
Utredda men förkastade alternativa sträckningar för ny järnväg mellan Stockholm och Oslo finns beskrivna i avsnittet Järnväg tidigare i detta kapitel.
Enligt miljöbalken 6 kap 12§ ska miljökonsekvensbeskrivningen innehålla en redogörelse för de åtgärder som planeras för uppföljning och övervakning av den betydande miljöpåverkan som genomförandet av planen medför. Uppföljningen av översiktsplanen kommer att ske vart fjärde år, när planen aktualiseras eller revideras.
Den uppföljning vi har bedömt som relevant går dock inte alltid att relatera till översiktsplanens styrkraft. I vissa fall handlar det snarare om en uppföljning av större samhälleliga processer (exempelvis boendesegregation) som översiktsplanen behöver förhålla sig till. Följande indikatorer har vi valt att följa upp.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter