Översvämning kan orsakas av höga flöden eller skyfall. Översvämning på grund av höga flöden innebär att långvarigt regnande eller snösmältning får vattnet i vattendrag och sjöar att stiga och översvämmas. De platser som är kritiska vid höga flöden är låglänta områden längs med vattendrag. Översvämning på grund av skyfall innebär att vattnet från kraftigt regn inte hinner rinna undan och att kapaciteten i dagvattensystemet inte räcker till. Till kritiska platser för skyfall hör vissa så kallade instängda områden, det vill säga områden varifrån dagvatten inte kan avledas i markytan med självfall, ofta i tätbebyggda områden med många hårdgjorda ytor (som asfaltsvägar, betong och liknande) där vattnet inte heller kan sjunka ner i marken. En översvämning kan drabba jordbruksmark, bostäder, industrier, vägar, avloppsnät och annan teknisk infrastruktur, samt påverka vattenkvaliteten i till exempel Hjälmaren.
Med ett förändrat klimat kan vi få det mildare och blötare i Sverige, vilket ökar risken för översvämningar. Örebro är av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) identifierat som ett av 18 områden i landet med betydande översvämningsrisk. Utifrån förordningen om översvämningsrisker genomförs kontinuerligt arbete för att hantera dessa risker av kommuner och olika myndigheter. Det finns idag relativt bra höjddata, flödesstatistik och modeller för att beräkna översvämningsrisk för olika platser. Kartan över olika flöden som presenteras i översiktsplanen visar de flödeskarteringar som finns framtagna och tillgängliga i februari 2018. De omfattar dock inte alla områden runt om i kommunen där det kan finnas översvämningsrisk. De senaste uppdaterade riskkarteringarna som finns framtagna för höga flöden och skyfall ska användas som underlag i kommunens detaljplanering och bygglovgivning, och finns tillgängliga på kommunens webbplats.
I Örebro kommun bedöms risk för påverkan på samhället i en Risk- och sårbarhetsanalys som bidrar till att reducera risker och konsekvenser av inträffade händelser. I arbetet med att skapa ett robust, hållbart och resilient Örebro är det viktigt att beakta alla risker som identifieras i analysen och inte låta vissa områden få större utrymme eller tolkningsföreträde.
Läs mer om hur Örebro kommun jobbar med riskhantering i Risk- och sårbarhetsanalys för Örebro kommun.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Olika typer av verksamheter har gett upphov till att föroreningar spridits till omgivningarna. Förorenade områden kan vara mark, grundvatten, ytvatten, sediment samt byggnader och anläggningar. Genom länsstyrelsens inventering har många av de misstänkt förorenade områdena identifierats och riskklassats på en skala 1–4. Identifieringen av misstänkt förorenade områden är ett ständigt pågående arbete. Ofta upptäcks misstänkt förorenade områden i samband med exploatering av fastigheter även på andra platser.
Örebro kommun har under senare år ökat exploateringstakten markant, vilket har inneburit att det har blivit allt vanligare att gamla industriområden omvandlas till bostadsområden. Det har fått den positiva följden att alltfler förorenade områden saneras.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Läs mer om kommunens principer för förorenad mark i dokumentet Strategi för miljöanpassat byggande för Örebro kommunkoncern.
Miljökvalitetsnormer för luft och vatten är framtagna i syfte att skydda människors hälsa och miljön samt att uppfylla krav som ställs genom vårt medlemskap i EU. Miljökvalitetsnormer regleras i miljöbalken. Kommuner måste ta hänsyn till normerna vid sin planläggning. Nya verksamheter som leder till att normerna överskrids får inte etableras. Om miljökvalitetsnormer inte uppfylls kan det behöva upprättas åtgärdsprogram för att komma tillrätta med problemen.
Luftkvaliteten i Örebro har förbättrats sedan slutet på 1980-talet. Förtätning av bebyggelse kan försämra utvädringen av luftföroreningar från gaturummet. Samtidigt kan bostäder som lokaliseras längre ut från innerstaden öka biltrafiken och därmed de totala utsläppen.
På senare år har mätningar och beräkningar visat att miljökvalitetsnormerna för luft klaras även vid planerade bostadutbyggnader i innerstaden. I de mest trafikerade gaturummen i Örebros innerstad finns det dock risk för luftföroreningshalter som kan skada människors hälsa. För att förbättra luftkvaliteten behövs åtgärder såsom ökad andel cykel- och kollektivtrafik, miljövänligare drivmedel, minskat dubbdäckanvändande och vinterväghållning som minskar partikelhalterna.
Miljökvalitetsnormer för vatten inrättades år 2009. För att se till att miljökvalitetsnormerna uppfylls har vattenmyndigheterna beslutat om åtgärdsprogram för kommuner och myndigheter. Se mer i avsnitt Yt- och grundvatten.
STÄLLNINGSTAGANDEN
I dagens samhälle är buller ett stort miljö- och hälsoproblem. Med buller menas oönskat ljud som är störande och i vissa fall skadligt för hälsan. Buller kan komma från biltrafik, järnväg, flyg, industrier och andra verksamheter. Buller påverkar människors hälsa, välbefinnande och livskvalitet. Studier visar att en längre tids exponering för höga bullernivåer har negativa effekter på hälsan och därmed också för samhället.
I Örebro är bullerexponeringen generellt störst kring större vägar och gator samt längs med järnvägen. Industrier och andra verksamheter kan också orsaka bullerstörningar. Detta är något som behöver beaktas vid planering av nya bostäder. I första hand bör nya bostäder lokaliseras så att bullret inte ger någon nämnvärd påverkan vid bostäder. Om detta inte är möjligt kan det enligt nuvarande normer ändå vara möjligt att bygga bostäder, förutsatt att bostäderna kan ges en bullerskyddad sida. Nya verksamheter bör planeras så att befintliga bostäder inte blir bullerexponerade.
Kommunen tar regelbundet fram åtgärdsprogram för att minska bullerexponeringen. Åtgärdsprogrammen innehåller såväl åtgärder för att minska bulleralstringen som skyddsåtgärder. Kommunen kan i viss mån påverka bulleralstringen genom att styra trafikflöden, anpassa hastigheter och i vissa fall välja tystare vägbeläggningar. Att minska bullret vid källan är det bästa, men ofta är skyddsåtgärder i form av fönsteråtgärder, bullervallar eller skärmar det enda rimliga sättet att minska bullerexponeringen.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Radon är en luktfri och osynlig radioaktiv gas som bildas i mark och berggrund. Vid höga halter i inomhusluft kan radon utgöra en hälsorisk genom att på sikt leda till cancer i lungor och luftvägar.
Radon i våra bostäder kan komma från tre olika källor:
Markradon förekommer i all jord, men särskilt om fragment av alunskiffer ingår i jorden. Lufttrycket inomhus är ofta lägre än utomhus eller i marken. Om grundkonstruktionen på byggnaden är otät eller om marken släpper igenom mycket luft, kan luft som innehåller radon sugas in i huset. Kartan visar var markradonet finns i Örebro kommun. För att minska radonhalt i inomhusluften kan mer eller mindre omfattande åtgärder genomföras genom att ändra lufttrycket inne i bostaden och täta grunden.
Vatten som används i hushållet avger nästan all radon till inomhusluften. Små barn får i sig en större stråldos än vuxna och kan påverkas mer av radon i vatten. Det kan förekomma radon i vatten från bergborrade brunnar eller kallkällor. Radon i vattnet kan man åtgärda med en radonavskiljare.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Genom Örebro kommun passerar dagligen många transporter av farligt gods, både med tåg och via vägnätet. Farligt gods kan till exempel vara explosivt, brandfarligt eller giftigt. Lastbilstransporter hänvisas därför i första hand till ett antal utpekade vägar som redovisas i kartan.
Läs mer om riskerna med farligt gods i kommunens Risk- och sårbarhetsanalys.
STÄLLNINGSTAGANDE
Ras och skred är plötsliga och snabba rörelser i jord eller berg. Dessa kan ge stora skador på mark, byggnader, vägar, järnvägar, broar och elledningar och dessutom utgöra fara för människoliv.
Skred är en jordmassa som kommer i rörelse där massorna till en början är sammanhängande och rör sig i stora flak. Skred förekommer främst i finkorniga ler- och siltjordar. Ett ras är en massa av sand, grus eller sten som kommer i rörelse.
Klimatförändringarna kan leda till mer nederbörd samt ökad risk för skyfall, vilket i sin tur leder till minskad stabilitet i markerna och ökad risk för ras och skred.
STÄLLNINGSTAGANDE
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter