Örebro kommun genomkorsas av eller är start-/slutpunkt för flera stora vägsträckningar varav två europavägar, fem riksvägar och fyra järnvägslinjer. De tre största vägarna – E18, E20 och riksväg 50 – går samman i Örebro. Två stora järnvägslinjer – godsstråket genom Bergslagen samt Västra stambanan – går genom länet. Örebro har dessutom förhållandevis goda tågförbindelser med Stockholm via Mälardalsbanan och Svealandsbanan.
I Hallsberg, 30 kilometer söder om Örebro, finns Sveriges största rangerbangård med dagliga godståg till en rad destinationer. I Hallsberg och Örebro finns kombiterminaler för omlastning av gods mellan väg och järnväg. Örebro flygplats, med gods-, reguljär- och chartertrafik, ligger 12 kilometer väster om Örebro.
Hur en stad är uppbyggd har en stor påverkan på hur människor rör sig däri. I en tät och funktionsblandad stad där avstånden hålls korta ökar möjligheterna för att gå, cykla och åka kollektivtrafik, vilket är bra för såväl trängseln, folkhälsan och miljön.
Resvanorna i kommunen år 2017 redovisas i tabellen nedan. Cykling och gång utgör en relativt stor andel av antalet resor inom kommunen, men eftersom dessa i allmänhet är korta dominerar bilen sett till transporternas längd. Mätt i antal resor, tar vi bilen ungefär dubbelt så ofta som vi tar cykeln. Sett till reslängden kör vi bil drygt tio gånger längre.
Resvanor 2017 | Bil | Cykel | Gång | Buss | Tåg |
---|---|---|---|---|---|
Andel av totala antalet resor med start i Örebro kommun (%) | 50 | 26 | 15 | 8 | 1 |
Statistiken i avsnittet kommer från resvaneundersökning 2017.
Endast nio procent av antalet resor sker med kollektivtrafik och örebroarna cyklar tre gånger så ofta som de tar bussen. De flesta av kommunens tätorter försörjs med kollektivtrafik, men i många fall med låg turtäthet och relativt långa restider jämfört med bil. På regional nivå finns goda möjligheter att pendla med tåg eller buss mellan de större tätorterna. Andelen som arbetspendlar med kollektivtrafiken regionalt är dock mindre än 20 procent.
Generellt i länet har kvinnor i mindre utsträckning körkort jämfört med män. Män åker också oftare bil än kvinnor enligt resvaneundersökningen 2017. Gång-, cykel- och kollektivtrafik används oftare av kvinnor än av män. 15 procent av den vuxna befolkningen anger att de bor i ett hushåll som saknar tillgång till bil. Variationen är stor mellan stadsdelarna, från 2 procent i Adolfsberg/Marieberg till 30 procent i Brickebacken.
Mål och utgångspunkter för trafiken finns samlade i Trafikprogram för Örebro kommun. Trafikprogrammet fungerar även som ett paraply för en rad fristående dokument som innehåller egna uppföljningsbara mål och/eller preciserade åtgärder.
Trafikprogrammet tar sikte på att skapa den hållbara staden. I trafikprogrammet för Örebro kommun finns tre mål:
Den fysiska planeringen har stor betydelse för utvecklingen av ett hållbart transportsystem och möjligheten att nå trafikprogrammets mål.
Örebro planeras utifrån ett helhetstänk, där trafiken ses som en del av staden. Utgångspunkten är att se till att människor och gods ska kunna nå sina målpunkter. Det handlar om att göra staden tillgänglig för alla och att fokus flyttas från att tänka framkomlighet för fordonen till att skapa tillgänglighet för människan. Målet är en blandad och attraktiv stad för alla, en gång- och cykelstad med effektiv kollektivtrafik och fungerande biltrafik.
I en växande stad som Örebro krävs satsningar på yteffektiva transportlösningar och avvägningar mellan vad den värdefulla marken ska användas till. Genom att prioritera de mer kapacitetsstarka färdsätten gång-, cykel- och kollektivtrafik, blir nyttan större för fler människor utan att en större yta tas i anspråk.
Att arbeta för ett jämställt transportsystem där alla oavsett kön, ålder eller ekonomiska förutsättningar ska kunna röra sig fritt, är tillsammans med målen om minskad klimatpåverkan viktiga förutsättningar för Örebros utveckling.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Övergripande ställningstaganden kring trafikplaneringens inriktning finns i Trafikprogrammet under avsnittet principer och utgångspunkter. Nedan redogörs för ett antal kompletterande ställningstaganden:
Fotgängare skapar förutsättningar för folkliv och möten mellan människor. En gångvänlig stad bidrar till hållbar utveckling både ekologiskt, ekonomiskt och socialt.
I stort sett alla resor börjar med en förflyttning till fots, oavsett vilka färdmedel som i övrigt används. Därför är ett ”hela-resan-perspektiv” viktigt att beakta vid såväl planering som detaljutformning. Att promenera kan även vara ett mål i sig, och är då av rekreativ karaktär.
Fysisk aktivitet i vardagen är positivt för folkhälsan. Kommunens fysiska planering ska därför inriktas på att göra det mer attraktivt att gå.
Sett till reslängd är gång i första hand ett alternativ upp till två kilometer. Genom att planera för en tät och funktionsblandad stad med ett finmaskigt gatunät skapas goda förutsättningar för att människor att röra sig till fots. Samtidigt krävs ett stort fokus på säkerhet, trygghet, genhet, topografiska förutsättningar, underhåll, tillgänglighet och orienterbarhet för att stimulera fler att gå.
Fotgängare är känsliga för omvägar. Något som försvårar möjligheterna att röra sig till fots är förekomsten av barriärer, till exempel motorvägen och järnvägen. Via tunnlar och broar kan en del av barriärerna korsas planskilt vilket ger god trafiksäkerhet och tillgänglighet, men känslan av otrygghet gör miljön mindre attraktiv. I översiktsplanens karta markeras nya viktiga passager över/under de största barriärerna (järnvägen, motorvägarna, riksvägarna, Svartån och Lillån).
STÄLLNINGSTAGANDEN
Cykeln är ett transportmedel som har många fördelar. Det är ett billigt, miljövänligt, hälsosamt och jämställt sätt att ta sig fram. För kortare resor är det dessutom det snabbaste och smidigaste alternativet. Cykeln är ett utrymmessnålt transportslag och en viktig del av Örebro kommuns långsiktiga strävan att skapa en hållbar stad.
Fysisk aktivitet i vardagen är positivt för folkhälsan. Kommunens fysiska planering ska därför inriktas på att göra det mer attraktivt att cykla.
För att Örebro ska fortsätta utvecklas som en attraktiv cykelkommun är det viktigt att tillgodose olika målgruppers behov. Det behöver vara enkelt, säkert och attraktivt att cykla oavsett tid på dygnet, cyklistens ålder, trafikvana och kön. Barns skolvägar och vägar till fritidsaktiviteter kräver en hög trafiksäkerhetstandard, medan framkomlighet, kort restid och komfort prioriteras högre vid cykelpendling till och från arbete och studier. Cykeln är dessutom ett viktigt färdmedel till handel och service samt vid rekreation och motion. Planeringen behöver ta hänsyn till olika cykeltyper som elcykel, lådcykel, trehjulingar och standardcyklar.
I översiktsplanens karta redovisas det övergripande huvudnätet för cykel, vilket ska bära en stor del av cykeltrafiken i staden samt mellan staden och de mindre tätorterna år 2040. I huvudnätet för cykel ingår stadscykelnätet (gena stråk som tillgängliggör de flesta platserna i staden), huvudcykelstråk (gena stråk med hög komfort och plats för många) och regionala cykelstråk (knyter ihop Staden Örebro med de mindre tätorterna, går oftast längs statliga vägar). Cykelnätet som redovisas i kartan består av både separata cykelbanor och cykling i blandtrafik. Utöver det nät som visas i kartan finns ett mer finmaskigt lokalt cykelnät som är ett viktigt komplement till huvudnätet.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Läs mer om kommunens cykelplanering i Cykelnätsplanen, Handlingsplan för ökat cyklande i Örebro kommun, Cykelparkering, riktlinjer för Örebro kommun samt Riktlinjer för laddinfrastruktur i Örebro kommun.
Kollektivtrafik är ett yteffektivt och kapacitetsstarkt transportmedel. I en växande stad är anspråken på gaturummen många liksom antalet personer som rör sig längs dessa. Därför är trafiklösningar som kan transportera många människor på en relativt liten yta nödvändiga.
Kollektivtrafiken kan år 2040 utgöra ryggraden för persontransporter i den växande staden och för persontransporter mellan staden och tätorterna i kommunen och regionen. Infrastrukturen behöver därför anpassas för en mer attraktiv och kapacitetsstark kollektivtrafik, som till exempel inte fastnar i bilköer.
Buss- och tågtrafiken kommer få allt större betydelse för arbets- och studiependling inom vår region. En konkurrenskraftig kollektivtrafik möjliggör en större arbetsmarknadsregion.
Kollektivtrafiken är dessutom en viktig del i ett jämställt trafiksystem. Idag är det generellt fler kvinnor än män som reser kollektivt. Den är också ett färdmedel som personer under 18 år kan nyttja och som ekonomiskt svagare grupper i högre utsträckning är beroende av.
I översiktsplanens karta redovisas det huvudnätet för kollektivtrafik, i vilket majoriteten av kollektivtrafikresandet kan ske år 2040. Huvudnätet består dels av de gator som kommer trafikeras av kapacitetsstark stads- och regionbusstrafik, men även av persontrafik på järnväg. Huvudnätet för kollektivtrafik pekas ut för att långsiktigt säkerställa möjligheterna till kapacitetsstark kollektivtrafik längs dessa stråk. Annan kollektivtrafik (bland annat servicelinjer och flextrafik) är mer föränderlig över tid och redovisas inte i översiktsplanen.
Även viktiga bytespunkter och stationer av regional betydelse redovisas i kartan. Dessa noder utgör strategiska lägen i staden som med fördel kan förstärkas med besöksintensiva verksamheter eller funktioner. I kommunens kärnor (regionala, kommunala och lokala), ska omsorg läggas vid att erbjuda attraktiva hållplatser med god tillgänglighet.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Se även avsnittet om Järnväg nedan, samt Kollektivtrafikprogram för Örebro kommun.
Bilen har en viktig funktion för rörlighet och tillgänglighet för många, speciellt för att ta sig fram längre sträckor, exempelvis på landsbygden.
I de centrala delarna av staden är konkurrensen om gaturummet stor och alternativen till den privata bilen är goda. För att bibehålla framkomlighet i staden är en överflytt till mer yteffektiva och kapacitetsstarka trafikslag nödvändig.
Vägtrafik står enligt Naturvårdsverket på den nationella nivån för en avsevärd och ökande andel (34 procent) av de totala utsläppen av kväveoxider. Teknikutveckling av fordon och motorer kommer att leda till att utsläppen minskar men problem som trängsel, buller och barriäreffekter kvarstår och kommer förvärras om biltrafiken ökar.
För att Örebro ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och tillgänglig stad för såväl näringslivet, invånare och besökare behöver väginfrastrukturen användas klokt och effektivt. Det handlar till exempel om att erbjuda attraktiva alternativ till den privata bilen, underlätta för samåkning, möjliggöra byten mellan transportslag och skapa förutsättningar för att samordna varutransporter. Genom att planera för ett lägre trafiktempo för fordonstrafiken kan kapaciteten på gatorna öka samtidigt som livsmiljön för stadens invånare kan förbättras, både då det gäller buller, luftkvalitet och trafiksäkerhet. Stadens gator ska utformas och gestaltas med hänsyn till den omgivande bebyggelsens funktion och där det är motiverat till exempel möjliggöra angöring och parkering.
I översiktsplanens karta redovisas det övergripande nätet för vägtrafik år 2040. Nätet består av befintliga och nya genomfartsvägar, huvudgator och lokala huvudgator.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Läs mer i Parkeringsnorm för Örebro kommun.
Spårbundna transporter är ofta ett bättre alternativ än vägtransporter, både för personer och gods, med hänsyn tagen till energianvändning och utsläpp av farliga ämnen.
Kommunen arbetar för en ny snabbare tågförbindelse mellan Oslo och Stockholm som kan förbinda huvudstäderna med en restid understigande tre timmar. En delsträcka mellan Kristinehamn och Örebro har utretts under namnet FASE 2. Med ett stopp i Örebro kommer förbindelsen få en stor betydelse för det regionala resandet.
Stora mängder gods transporteras i dag med järnväg genom Örebro. Med hänsyn tagen till miljön bör ännu större del av godstransporterna föras över till järnväg men flyttas ut ur stadskärnan. Buller och vibrationer från godstågen är störande för dem som bor i närheten och det finns risker med den stora mängd farligt gods som passerar stadskärnan. När en ny tågförbindelse på sträckan Kristinehamn–Örebro byggs kan godset flyttas ut ur stadskärnan med hjälp av en särskild godsomledningslösning. Detta ger sammantaget stora vinster för miljön och minskar järnvägssystemets sårbarhet eftersom både person- och godstrafik kan ledas om till exempel i samband med reparation av banan.
I översiktsplanen redovisas både befintliga och planerade järnvägsanläggningar för transport av människor och gods. Reservat för ny järnväg är markerade utifrån det idag bästa tillgängliga utredningsmaterialet. Stäckningarna kommer att utredas vidare och kan komma att ändras.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Se även Fördjupning av översiktsplanen för järnvägsområdet mellan Svampen och Gustavsvik Pdf, 18.4 MB. . Ny järnväg beskrivs även i kapitel Miljökonsekvensbeskrivning.
Örebro flygplats har charter-, reguljär- och godstrafik till Sverige och andra länder. Den är en av landets största kommersiella fraktflygplatser och har därutöver internationella fraktuppdrag för olika myndigheter. Start- och landningsbanan har nyligen förlängts vilket bland annat har möjliggjort att utveckla chartertrafiken med långdistansflygningar.
Beroende på långa restider till Arlanda för boende och verksamma i Örebroregionen, kommer flygplatsen i Örebro att behövas som komplement inom överskådlig tid. I och med regionens inriktning som logistikcentrum fyller flygplatsen en viktig funktion för näringslivet. Flygplatsen har ett strategiskt läge nära stora transportvägar vilket underlättar omlastning av gods, men gör också att regionens näringsliv och invånare har god tillgång till flyget.
Flygtrafiken medför omgivningspåverkan, framför allt buller, och detta påverkar markanvändningen under flygets in- och utflygningskorridorer.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Hjälmaren är en tillgång för Örebro som ska värnas, bevaras och utvecklas. Idag består Hjälmarens sjöfart främst av småbåtstrafik för rekreation och turism. För att bevara och möjliggöra utveckling av denna sjöfart är det viktigt att småbåtshamnar, gästhamnar och farleder sköts och underhålls.
Hjälmaren kan tillsammans med sin förbindelse till Mälaren i en framtid utvecklas till en transportled för bland annat frakttransporter. Detta kan bidra till att minska klimatutsläpp, lokala luftföroreningar, buller samt trafikolyckor och minskad belastning på landinfrastrukturen. För att möjliggöra sjöfarttransporter behöver markanspråk för hamnlägen och infrastruktur för lastning, lossning och vidare transporter av gods utredas.
STÄLLNINGSTAGANDEN
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter