Du kanske inte alltid tänker på det, men prick varje dag påverkar vi örebroarnas liv. Vi sopar gator, undervisar elever, planerar nybyggen, tömmer avfall, utvecklar e-tjänster, arbetar med säkerhetsfrågor och ger medicin till en mormor som inte längre kommer ihåg att ta den själv. Varje dag, året om.
På Örebro kommun arbetar 13 000 medarbetare för att ge 150 000 örebroare en enklare vardag, i fler än 350 olika roller. Det betyder att du här kan jobba som bland annat undersköterska, lärare, parkarbetare, socionom, VA-tekniker, kurator och kock. För att inte nämna de mer okända yrkena inom vår stora organisation som jurist, verksamhetsanalytiker, webbutvecklare, exploateringsingenjör och kommunikatör. Listan är lång, och det finns en stor chans att just du kan vara med och forma vår stad och kommun.
Okej, vi är inte unika. Alla kommuner i Sverige har samma uppdrag. Ett uppdrag som främst handlar om att ge örebroarna service av hög kvalitet och att garantera en rättssäker och lika behandling genom hela livet. Vi är en politiskt styrd organisation och en del av näringslivet. Det ställer krav, på oss som medarbetare och på våra arbetsprocesser, att vi är transparenta och korrekta. Det gör att vårt uppdrag kan verka kravfyllt och svårt men det är också viktigt och givande.
Härliga kollegor, en bra chef och meningsfulla arbetsuppgifter – det är faktorer som våra medarbetare anger som önskvärda på en bra arbetsplats. Och det är också inom de områdena som vi får högst betyg i interna undersökningar.
Det kan låta pretentiöst att säga att vi som arbetar här vill göra skillnad, på riktigt. Men det är precis så det är. I gengäld får du som jobbar här fina möjligheter till utveckling, och du uppmuntras till innovation och att våga prova nytt.
Det här är podden för dig som funderar på vad du ska bli när du blir stor. För, det myllrar av roller och titlar där ute, men vad tusan gör alla dessa människor på jobbet, på riktigt?
Vi ger dig en podd där vi i varje avsnitt gästas av en medarbetare från Örebro kommun, en vardagshjälte, som berättar om sin yrkesroll och vad som gör jobbet roligt, även på en trött och gråmulen tisdag. Vi lyfter fördomar, suddar bort floskler och tar reda på vad personen faktiskt gör på jobbet, bortom luddiga titlar och komplicerade ord.
Du kan också lyssna på det senaste avsnittet av Vardagshjältarna här.
Många tror sig veta hur det är att jobba i en offentlig verksamhet. Men stämmer verkligen den bild som många har? Här slår vi hål på några myter.
Myt: Det är tråkigt och byråkratiskt att jobba kommunalt.
Fakta: I Örebro kommun är det en stor andel medarbetare som känner hög motivation och har förutsättningar för att göra sitt bästa för verksamheten, en mätning visar 79 på en 100-gradig skala. Därmed kan man gissa att de flesta av oss är nöjda med våra jobb.
Myt: Kvinnorna i kommuner tjänar sämre än männen i samma position.
Fakta: Anställda i kommuner har de mest jämställda lönerna på svensk arbetsmarknad. Med hänsyn tagen till ålder och yrkeskategori är kvinnors löner i kommunen 99,2 procents av männens. Det är högre än i både statlig och privat sektor. Vi nöjer oss dock inte med det, utan jobbar för att nå helt jämlika löner.
Myt: Vem som helst kan få jobb i kommunal verksamhet.
Fakta: Det beror helt på vilket utbildning och erfarenhet du har. Totalt arbetar våra 13 000 medarbetare i fler än 350 olika yrken, med helt olika kompetenskrav och utbildningsnivå. Alla kan inte jobba med allt, men med så många roller är chansen stor att just du har rätt kompetens för någon.
Källor: SCB, Medlingsinstitutet, SKL, Socialstyrelsen, Ipsos
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter