Här kan du läsa hur ett skolbiobesök går till, hur du kan förbereda din klass inför besöket och få tips på efterarbete.
Du som pedagog förbereder eleverna på biobesöket och filmvisningen. Läs mer om Förberedelser inför skolbiobesöket.
Personal på Roxy välkomnar er i entrén och presenterar filmen innan visningen. Efter visningen finns personal i foajén till hands för samtal och respons från pedagoger och elever.
Vi uppmuntrar till fortsatt arbete i klassrummet. Vi erbjuder en filmhandledning som är speciellt framtagen till filmen eller en allmän filmhandledning.
Det finns troligtvis elever som aldrig tidigare har varit på en biograf, även bland äldre årskurser. Fråga om det är någon som har besökt Roxy och som vill berätta hur det ser ut och hur det går till. Prata också om skillnaden mellan privat besök och skolbiobesök - under skolbio är det kommunen som betalar för filmvisningen, annars är det du som själv köper biljett.
Informera om hur ni tar er till Roxy, hur det ser ut och vilka ni kan tänkas möta där, att ni kan komma att vänta utanför innan ni blir insläppta. När ni kommer in sätter ni er på era platser och det blir mörkt innan filmen startar. Läs mer om lokalen under Tillgänglighet.
Genom filmhandledningen får du tips om hur ni kan samtala om filmen, bakgrund till filmens teman samt filmpedagogiska övningar.
Filmhandledningar finns att ladda ner från vår hemsida när du läser mer om filmen.
Många filmer berättar om svåra ämnen som eleverna kan behöva vara medvetna om innan de ser filmen. Fundera på om filmen innehåller svåra och laddade teman som ni kan behöva prata om innan.
Det kan vara bra att förbereda eleverna på den film de ska få se. Presentera filmen och se trailern tillsammans, så eleverna kan ställa frågor på förhand.
Vissa filmer tar upp starka teman som sorg, sjukdom och död. Då kan det vara bra att på förhand veta om det är några av eleverna som upplevt någon liknande situation som i filmen. Det är inte farligt med starka känslor, det viktiga är att det finns någon att prata med.
Efter en film uppstår många olika känslor och reflektioner som kan vara en bra utgångspunkt för kunskap och diskussion med anknytning till skolämnena. Här följer några tips på efterarbete:
I filmhandledningarna finns tips på hur ni kan samtala om filmen genom att lyfta olika frågor kring händelserna.
Yngre barn kan rita eller måla utifrån filmens olika teman. Ni kan jobba med skrivuppgifter av olika slag och skapa alternativa slut, eller fortsättning på filmen ni sett. Om tid finns kan ni prova på att göra egna filmversioner.
Ibland kan det vara värdefullt att låta eleverna fundera kring och skriva om filmen. Samtidigt kan man passa på och undersöka vad en recension egentligen är, eller kan vara. Tänk källkritiskt och kom ihåg att recensioner kan innehålla fakta men till stor del bygger på recensentens personliga tolkning, tyckande och smak.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter