Säker utskrift

Använd säker utskrift när du vill behålla sekretessen vid utskrift på en skrivare i ett delat nätverk. Säker utskrift innebär att du måste ange ett lösenord på skrivaren innan dina dokument skrivs ut.

Det finns två sätt att ange "Säker utskrift". Det ena är att gå till skrivarinställningarna när du ska skriva ut ett dokument som du jobbar med. Det andra, att gå via kontrollpanelen, beskrivs i denna guide.

1. Gå in på Kontrollpanelen, under Maskinvara och ljud väljer du Enheter och skrivare. Markera skrivaren och högerklicka. Välj Utskriftsinställningar.

2. Under Jobbtyp, välj Säker utskrift i rullgardinsmenyn.

3. För att ingen annan ska kunna skriva ut ditt dokument på skrivaren väljer du ett användarnamn och lösenord som du måste ange på skrivaren

Om du inte redan har angett något användar-ID i Jobbtypsdetaljer får du upp följande varning.

Klicka på knappen Detaljer bredvid Säker utskrift. Välj ett nytt användarnamn, eller använd ditt vanliga Windows-inloggningsnamn. Välj sedan ett lösenord. Klicka OK.

4. Välj Säkert utskriftsjobb (eller motsvarande). Välj ditt dokument i listan och klicka på Skriv ut. Du blir då uppmanad att fylla i det lösenord du angav.

Senast uppdaterad:

Publicerad: