Lägg in grupp inklusive elever och lärare i kurs
Guiden visar hur du som lärare i kursen kan administrera deltagare. Du lägger då till gruppsynkronisering för att säkerställa automatiska uppdateringar vid förändringar i elevregistret.
För att deltagare i en itslearningskurs ska styras av elevregistret (Adela) och uppdateras automatiskt behövs en gruppssynkronisering. Saknas gruppssynkroniseringen i kursen, uppdateras inte kursdeltagare automatiskt vid förändringar i elevregistret.
1. Gå in på din kurs. Klicka på Mer, sen Deltagare och sist Lägg till deltagare.
2. Välj Aktuellt läsår, exempelvis 2023–2024.
3. Klicka på gruppen du vill lägga till. I exemplet har jag valt Engelska 6.
4. Klicka på Lägg till grupp. Du kan ignorera att det står elev ute till höger.
När du väljer Lägg till grupp kommer deltagare att få rollen lärare eller elev i kursen. Du kan sedan klicka på Tillbaka till Deltagare för att komma tillbaka till deltagarvyn.
5. Du är nu lagt till gruppsynkronisering på din kurs. Vilka deltagare som är inlagd i kursen genom gruppsynkronisering ser du i deltagarsidan och kolumnen grupper.
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.